Cirrus Design Corp. heeft de wind mee. Maandag 22 mei 2017 ontving men voor hun nieuwste model, de SF50 Vision Jet het Europese typecertificaat. In oktober 2016 ontving men al de Amerikaanse FAA type-goedkeuring, nu dus gevolgd door de Europese EASA-goedkeuring. Hierdoor kunnen de eenmotorige jets in de Europese registers ingeschreven worden.
Tegelijkertijd werd de eerste Europese Vision Jet afgeleverd (N124MW). Dit toestel was aanwezig tijdens de European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE2017) op Genève, waar ook de EASA type-goedkeuring werd ontvangen.
Uit handen van Steve Higgins van de EASA ontving Dale Klapmeier het felbegeerde Certificaat. Dale Klapmeier is, samen met zijn broer Alan, grondlegger van het bedrijf Cirrus Design Corp. Momenteel is Dale Klapmeier CEO van de onderneming. De toegestroomde pers was aanwezig om dit heugelijke moment vast te leggen.
Tijdens de korte plechtigheid werd door Klapmeier stilgestaan bij de grote waarde van dit document voor Cirrus. Ook meldde hij dat het aanwezige toestel, de N124MW (c/n 0009), uiteindelijk in Zwitserland zal achterblijven bij de eerste Europese klant van de Vision Jet. Voor het einde van het jaar hoopt Cirrus zo’n zes SF50’s in Europa afgeleverd te hebben.
Eerder dit jaar is het toestel ook goedgekeurd door de Civil Aviation Safety Authority (CASA). Hierdoor is de SF50 ook in Australië toegelaten.
Deze type-goedkeuring komt vlak na een andere goedkeuring van de EASA, namelijk dat met eenmotorige vliegtuigen met een turbinemotor commercieel ‘s nachts gevlogen mag worden onder IFR-omstandigheden.
Naar deze zogenaamde Single-Engine Turbine – Instrument Meteorological Conditions (SET-IMC) regeling werd in Europa reikhalzend uitgekeken. Dit maakt namelijk de weg vrij voor commercieel gebruik van veel meer types zoals de Pilatus PC-12 en de Cessna 208 Caravan. Maar ook voor bijvoorbeeld de Piper M600. Deze nieuwste variant van de Piper Meridian familie ontving eveneens vandaag zijn typegoedkeuring van de EASA.
Terug naar Cirrus. Het lijkt al met al bij Cirrus Design Corp. voor de wind te gaan. Inmiddels staan er zo’n 600 orders in de boeken voor deze SF50 Vision Jet. Een type dat we vermoedelijke op de velden in Europa nog regelmatig gaan tegenkomen.
Op dit moment zijn er 13 SF50’s ingeschreven in het register in de VS. Het productielijstje tot nu toe ziet er als volgt uit:
Reg. | Type | c/n |
N280CJ | SJX | 0001 |
N250CV | SF50 Vision Jet | 0002 |
N251CV | SF50 Vision Jet | 0003 |
N252CV | SF50 Vision Jet | 0004 |
N253CV | SF50 Vision Jet | 0005 |
N1WA | SF50 Vision Jet | 0006 |
N9943H | SF50 Vision Jet | 0007 |
N730FA | SF50 Vision Jet | 0008 |
N124MW | SF50 Vision Jet | 0009 |
N52CV | SF50 Vision Jet | 0010 |
N519AB | SF50 Vision Jet | 0011 |
N234HS | SF50 Vision Jet | 0012 |
N7776W | SF50 Vision Jet | 0013 |
3 gedachten over “22/05/2017 Cirrus SF50 ontvangt EASA typegoedkeuring tijdens EBACE2017”
Keek mijn ogen uit op deze beurs, was er voor de eerste keer. Heb je ook nog foto’s gemaakt van het reguliere vliegverkeer?
Jazeker, volop! We waren er denk ik alweer voor de 8e keer!?
Waar stond je dan? Ik stond bij het hek helemaal rechts. Fotograferen hield niet echt over. Via AirOnline kwam je gratis op EBACE neem ik aan?