Klasse! De technici van de Catalina PH-PBY hebben goed werk geleverd! Op 21 april 2017 was een cilinder van de rechtmotor losgeslagen en door de motorbeplating geschoten. Gevolg was dat een nieuwe motor gemonteerd moest worden. Die klus is in de tussenliggende weken geklaard.
Vandaag werd op Lelystad Airport met de Catalina voor het eerst proefgedraaid. De nieuwe rechtermotor sloeg soepel aan en naar het zich liet aanzien was alles technisch in orde.
Daarop vertrok de Catalina nog even naar de hangaar om wat leidinkjes en en schroefjes te controleren of aan te draaien en daarna was het zo ver! De kist was klaar voor een testvlucht. Er werd getankt en de motoren werden op het platform gestart. Vervolgens koos men via baan 23 het luchtruim. She’s in the air again!
Gelukkig wordt de achterstand op het vliegprogramma van de Catalina voor dit seizoen zo nog enigszins beperkt. Laten we hopen dat de Cat snel weer ingezet kan worden volgens schema.
Norseman
Een andere klassieker was ook weer te zien op Lelystad Airport, de Noorduyn Norseman LN-TSN. Deze fraaie bak was afgelopen maandag weer teruggekomen uit Duxford. Het toestel is wederom voor de T-2 hangaar gestald bij het Aviodrome. Vanaf hier is het prachtig te bekijken en/of te fotograferen.
Vrijdag 2 juni zal het toestel vertrekken naar Oostwold om de vliegshow tijdens de Pinksterdagen aldaar bij te wonen.
Blackshape
De Blackshape Prime PH-4Q3 kwam deze middag weer binnen vanuit Duitsland. Nadat het toestel vrijdag was afgeleverd met een Italiaanse testregistratie (I-X010) was het provisorisch voorzien van zijn nieuwe registratie PH-4Q3.
Daarna is het met een aantal vliegtuigen van de Vliegschool Hilversum vertrokken voor een lang vlieg-weekend. Daarbij werden velden in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland aangedaan.
Al met al had de kersverse eigenaar bij terugkomst maar liefst 25 vlieguren over de afgelopen dagen in zijn logboek bij kunnen schrijven. Dat noem ik nog eens “invliegen”! 😉
Aanstaande vrijdag komt bij Zelf Vliegen de beletteraar en dan wordt de registratie op zowel de PH-4Q3 als de PH-4Q1 in fraaie letters en cijfers aangebracht.
T1
Vandaag is fase 3 ingegaan voor wat betreft de verbouwing op Lelystad Airport. Dat betekent dat de baan weer anders is ingedeeld. In hoofdlijnen, taxiway ALPHA is weer in gebruik, maar NIET om de baan 23 op te gaan. Daar is nu een tijdelijk taxiway T1 voor in de plaats gekomen. T1 ligt tegenover de taxibaan naar het Aviodrome. Via T1 kom je op het nieuwe stuk startbaan. Vanaf daar is het naar de treshhold taxiën en dan starten.
De ander wijziging betreft Taxiway ECHO, aan de andere kant, het begin van baan 05. ECHO is vanaf nu gesloten. Taxiway DELTA is nu de opgang naar baan 05 en de laatste exit van baan 23.
Ingewikkeld? Lees dan vooral de NOTAMS’s goed. Vandaag was het nog weer even wennen voor diverse piloten. Bij BRAVO baan 23 op om te starten gaat met de meeste kisten echt niet meer werken als de baan al bij DELTA ophoudt…
Bezoekers
Nog steeds is de G-RVRX actief vanaf Lelystad Airport. Ook nu kwam het toestel weer binnen na een fotomissie in de ochtend.
De PH-SEL hoort op Rotterdem – The Hague thuis. Deze Cessna had een solo-vlieger aan boord die bezig was met zijn grote overland vlucht. Hierbij moet de leerling solo naar twee velden vliegen alvorens weer op de thuisbasis te landen.
Lokaal verkeer
De dikke Beech N7779V vertrok naar EGTC. Dit is de ICO aanduiding voor het Britse veld Cranfield. Aan het einde van de dag zou men weer terugkeren.
Het was kennelijk goed weer om je Socata TB9/TB-10 te onderhouden. Zowel de PH-GIS van AIS als de PH-MLO van Martinair stonden ter hoogte van taxiway ALPHA hun motoren te testen, naast de Catalina.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 31 mei 2017.
Een gedachte over “31/05/2017 Catalina PH-PBY back in het air!”
Top artikelen en fantastisch dat de Catalina weer luchwaardig is