Sportvliegtuigen

12/06/2017 Fraaie Piper PA-24-260 Comanche B op Lelystad Airport

D-EGHE Piper PA-24-260 Comanche B

Vanaf Hilversum verscheen deze ochtend de D-EGHE op Lelystad Airport. Het betrof hier een Piper PA-24-260 Comanche B uit een uitstekend bouwjaar, te weten 1966. 😉 Het toestel is van een Nederlandse eigenaar en vertoeft doorgaans in Frankrijk.

Het typeplaatje van de D-EGHE
D-EGHE Piper PA-24-260 Comanche B wordt gepoetst

Vandaag werd met deze Comanche de KLM Aeroclub aangedaan. Daar ontving het toestel een goede poetsbeurt. Tegen het begin van de middag kon deze klassieker dan ook glanzend oplijnen voor baan 23 voor de retourvlucht naar Hilversum.

D-EGHE Piper PA-24-260 Comanche B op weg naar baan 23

Al ruim 1,5 jaar wordt de D-EGHE te koop aangeboden door Trek Air (gevestigd op Schiphol Rijk). In de advertentie op de verkoopsite PlaneCheck staat dat dit kistje ruim 3.000 ervaringsuren heeft. Wellicht dat het er in de tijd inmiddels een beetje meer zijn geworden. De verkopende partij meldt dat dit de beste Comanche is die in Europa te koop is. En dat zullen wan maar aannemen! 🙂 Heb zelf ook even onderzoek gedaan hoor… het interieur ziet er nog prachtig uit met pluchen donkerrode zittingen. En van buiten glom de kist je vandaag tegemoet!

D-EGHE Piper PA-24-260 Comanche B
D-EGHE Piper PA-24-260 Comanche B

Bij Bogaerds Cord was kennelijk de voorjaarsschoonmaak in volle gang. Voor dat doel waren een aantal kistjes buiten op het platform voor de hangaar neergezet. Dan kon er wat onderhoud aan de vloer gepleegd worden. Een van de toestellen op het platform was de PH-PCV. Deze Fuji behoorde vroeger (1977 – 1989) toe aan de vloot van Martinair op Lelystad. Inmiddels is het Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) van dit toestel in 2012 verlopen. Toch is men bij Bogaerds Cord bezig het kistje in luchtwaardige staat terug te brengen. Dat daarvoor nog wel wat werk verzet moet worden is op de foto’s te zien.

PH-PCV Fuji FA-200-180AO Aero Subaru
PH-PCV Fuji FA-200-180AO Aero Subaru

Tot slot nog een kiekje van de G-CIRU. Deze Cirrus SR20 deed eerder op de dag een poging om een vlucht te maken, maar keerde even later weer terug. De melding was dat de verwarming op vol bleef loeien en dat het continu 35 graden Celsius in de cabine was. Niet erg comfortabel! Kennelijk had men het euvel snel verholpen, want later vertrok de Cirrus voor een lokaal (test) vluchtje.

G-CIRU Cirrus SR20-X

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 12 juni 2017.

Geef een reactie