05/07/2017 Weer van alles te zien op Lelystad Airport

D-EYST Cessna 182C Skylane

Er was weer een hoop te bleven op Lelystad Airport vandaag. Helaas niet alles op foto vastgelegd… We beginnen met datgene waar we wel plaatjes van hebben.
In de ochtend kwamen kort na elkaar twee bezoekers binnen. Als eerste de D-EYST. Dit is een prachtige oude Cessna 182C uit 1959. Deze kist heeft nog geen raam in de achterzijde van de romp. Vanaf de vleugel loopt te romp in een geheel door. Aan de zijkant heeft dit model een extra raampje ten opzicht van de modellen die heden ten dage nog leverbaar zijn. Want de Cessna 182 is sinds het eerste model in 1956 nog altijd in productie!

D-EYST Cessna 182C Skylane met maar een stoel, voor de piloot

De D-EYST kwam met drie personen vanuit Flugplatz Wesel-Römerwardt in Duitsland. Op zich niet vreemd, maar wel een beetje oncomfortabel lijkt me, want dit is een kist om parachutisten mee te droppen en er zit daarom maar 1 stoel in, voor de piloot.
De D-EYST is sinds begin van dit jaar in het Duitse register ingeschreven. Daarvoor was het al jaren actief bij onze Oosterburen, maar dan met het Amerikaanse kenmerk N8578T. In die hoedanigheid ben ik het toestel een paar keer eerder tegengekomen. Dat was onder andere op Hahnweide (2011) en op Dienslaken-Schwarze Heide (2014).

N8578T Cessna 182C Skylane (2011)
N8578T Cessna 182C Skylane (2014)

Toen had het toestel nog wat kleinere wielen en een tweebladige prop. Tegenwoordig zit er een driebladige prop op de kist en zijn de wielen wat groter geworden. Ook is er een uitlaat met een enorme demper op gekomen.

D-EYST Cessna 182C Skylane met een driebladige prop, grote wielen en grote demper op de uitlaat

Momenteel doet de D-EYST dienst bij Sky Concept, een paraclub in Duitsland. Deze vereniging vliegt met een Pilatus Porter en dit vliegtuig.
De kist is omgeregistreerd omdat de Duitse wetgeving dat vereist. Wil men bij een paraclub commercieel een vliegtuig inzetten, dan moet het aan de Duitse luchtwaardigheidseisen voldoen en dus ook een Duitse registratie dragen.

D-EYST Cessna 182C Skylane

De Cessna 182C kwam even op de koffie bij Bogaerds Cord. Ik weet dat ze goeie koffie hebben daar, dus het verbaasde me niet dat men een paar uurtjes bleef plakken alvorens weer naar Flugplatz Wesel-Römerwardt terug te vliegen.

Grappig plaatje toen de PH-DUK net achter de D-EYST langs kwam taxiën

De tweede bezoeker was weliswaar ook een Cessna, maar dan een iets ander modelletje, een Cessna 750 Citation X. Deze dikker bizjet met de registratie N750GF is al eens eerder in de Polder geweest, alleen toen met flinke regen. Nu een stralende zon, dat doet het altijd leuk voor de foto. Deze bizjet, die in de UK thuishoort, had naast de twee bemanningsleden maar één passagier aan boord.

N750GF Cessna 750 Citation X

Een verblijf van korte duur was weggelegd voor de PH-RCI. Deze Jetstream van AIS kwam met callsign “Spinner” binnen en werd direct bijgetankt. Kort daarop vertrok het toestel alweer.

PH-RCI British Aerospace BAe-3101 Jetstream 31
PH-RCI British Aerospace BAe-3101 Jetstream 31
PH-RCI British Aerospace BAe-3101 Jetstream 31

Bij vertrek moest men even iets backtracken op de baan om de volledige beschikbare lengte van 1.100 meter te kunnen benutten. Tussen de groepen spreeuwen door kon gestart worden zonder “vogel-saté” te veroorzaken.

PH-RCI British Aerospace BAe-3101 Jetstream 31 start tussen de spreeuwen door

Alles kwam prima uit, want voor het einde van de baan hing deze commuter in de lucht.

PH-RCI British Aerospace BAe-3101 Jetstream 31 komt op tijd los van de 1.100 meter lange startbaan

Dan nog een Duitse heli die langs kwam. Geen onbekende, het was de D-HGVB. Dit is een Robinson R44 die een Nederlandse eigenaar heeft. Het toestel komt wel vaker langs op Lelystad Airport om wat circuitjes te maken, zo ook vandaag.

D-HGVB Robinson R44 Raven II

De PH-ATW hoort thuis op Rotterdam – The Hague Airport. Vandaag was de Cessna 172 een poosje op het Polderbeton aanwezig.

PH-ATW Reims-Cessna F172N Skyhawk II

Al sinds 27 mei 2017 was de D-EESW aanwezig voor onderhoud bij Air Waterland. Vandaag was het kistje klaar en maakte het een lokale proefvlucht. Dat verliep kennelijk prima.

D-EESW Evektor SportStar-RTC komt terug van een lokale proefvlucht

Later vertrok het gebakje, samen met de G-IPPL die de bemanning had gebracht, terug naar de thuishaven van deze beide kisten, Schweighofen (EDRO) in Duitsland.

G-IPPL Reims-Cessna F.172M Skyhawk kwam de bemanning voor de D-EESW brengen

Dan werd in de middag de trap van de Catalina naar het Aviodrome gereden. Dit werktuig ziet er onberispelijk uit en heeft mooie titels van de Catalina op de zijkanten.

Stairway to Heaven

Deze “Stairway to Heaven” werd uiteraard even later gevolgd door de grand Old Lady herself, de PH-PBY. De kist werd gereed gemaakt voor een bijzonder vlucht later in de middag.

PH-PBY / 16-218 Consolidated PBY-5A Catalina op pad naar het Aviodrome

Even voor 16:00 u vloog de Catalina namelijk in formatie met de N-110 NH90 helikopter van het Defensie Helikopter Commando (DHC). Men passeerde laag over het veld en ter hoogte van het Aviodrome werd de break ingezet. Beide toestellen landden daarna en taxieden naar het Aviodrome.
In het Aviodrome werd namelijk de expositie over 100 jaar Marine Luchtvaartdienst geopend. Beide kisten luisterden deze gebeurtenis op. Tegen 18:00 u vertrok de NH90 als Neptune14 weer richting De Kooy bij Den Helder.
Als laatste is nog te vermelden dat de Dutch Fouga (F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister) een korte instructievlucht maakte aan het einde van de middag. Goed om te vernemen dat er weer instructievluchten gemaakt kunnen worden. Er was volgens mij onduidelijkheid tussen de Franse en Nederlandse autoriteiten hoe dit plaats moest vinden. Laten we hopen dat de ambtenaren hier werkbare afspraken over hebben vastgelegd zodat deze mooie kist weer vaak in de lucht te zien is.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 5 juli 2017.

Geef een reactie