De Nederlandse tak van de Aircraft Owners & Pilots Association (AOPA) organiseerde zaterdag 8 juli 2017 een Fly-In op het vliegveld van Twente. Vorig jaar was men te gast op Midden Zeeland, dat leverde toen zo’n 80 bezoekende toestellen op. Dit jaar breidde men een stuk uit, er konden maar liefst tegen de 120 vliegtuigen verwelkomd worden.
Twente Airport is sinds dit voorjaar als burgerluchthaven open. Tot 2007 deed dit veld dienst als militair vliegveld met een beetje gedeelde civiele luchtvaart daarbij. In de jaren ’80 kom je zelfs nog met de NLM CityHopper F-27 vanaf Schiphol naar Enschede vliegen!
De laatste jaren werden hier F-16’s opgeslagen en onderhouden alvorens zij verkocht werden naar andere luchtmachten. Deze functie is inmiddels door Volkel overgenomen.
Sinds maart van dit jaar kan men voor zakelijke luchtvaart gebruik maken van Twente. Wel moet dit gebruik 24 uur van tevoren gemeld worden. De sportvliegerij is ook welkom op Twente, maar dan alleen van donderdag tot en met zondag en ook weer met een aankondiging 24 uur voorafgaande aan de vlucht.
Veel vliegers wilden kennelijk weleens kennis maken met dit “nieuwe” veld in Nederland. Vandaar dat de AOPA niet te klagen had over de aanmeldingen.
Op de luchthaven werden de aankomende kisten ongeveer halverwege het veld aan de noordzijde geparkeerd. Daar waren ook een aantal kramen ingericht door bedrijven actief in de luchtvaart, met name ten behoeve van de General Aviation. Zo werd de nieuwste Cirrus SR22T van de 6e generatie gepresenteerd, maar ook bijvoorbeeld de NVAV, de vereniging voor de amateur vliegtuigbouwers in Nederland.
Ook de Sukhoi Su-26MX PH-SMX stond bij een stand. Het toestel wordt gesponsord door Bose en stond hier voor promotionele doeleinden.
Verder was voor een natje en een droogje gezorgd, omlijst met livemuziek. De zon en de aangename temperatuur deed de rest.
Zelf arriveerde het team van AirOnline.nl even na elven met de PH-SKC. Vanaf Hilversum werden soepel de reporting points gevonden voor de nadering van baan 05 op Twente. Dat soepel vinden lukte niet iedereen even makkelijk. Een TB-20 die ongeveer tegelijk met ons bij het eerst punt aankwam vloog ons in tegenovergestelde richting tegemoet! Even later vloog hij paralels rechts van ons naar het volgende punt, wat hij benoemde als het eerste punt! We hebben maar even wat gas teruggenomen voor spacing en zijn netjes achter deze kist aan gevlogen voor de landing.
Dan de bezoekende kisten, want daar ging het ons natuurlijk om! Er stonden al aardig wat toestellen toen wij aankwamen. Na ons gemeld te hebben bij de organisatie zijn we even de rijen afgelopen. Niet alles is op de foto gezet. Ook hebben we niet geteld of het exact 120 kisten waren, maar het leek toch aardig die richting op te gaan. Hieronder wat highlights:
Sinds dit voorjaar is het Nederlandse register weer een Super Decatlon rijker. Dit kistje, de PH-DEC, hoort thuis op Eindhoven en is inmiddels alweer 6 jaar oud. Toch ziet het machientje er onberispelijk uit en is het in een fraai rood-wit kleurenschema getooid. Voor de oudere luchtvaartliefhebbers onder ons, vroeger had een Douglas DC-8 van de KLM dit kenmerk.
De gehele Nederlandse vloot Aquila’s was op Twente aanwezig. En zelfs meer, er was ook nog een Duits exemplaar. Zoveel zijn het er nou ook weer niet, op Den Helder vliegen er twee (PH-DHA en -DHB) en er staat een exemplaar op Lelystad Airport bij de KLM Aeroclub (PH-KLQ). Het vierde aanwezig toestel was de D-EOAS.
Als absolute smaakmaker van deze Fly-In was de Mustang PH-JAT van de Stichting Early Birds. Gevlogen door Arie Bogaerds Jr. en zijn vader, Bogaerds Sr., in backseat.
Met zo’n snelle warbird is het maar een klein hopje van de thuisbasis Lelystad Airport naar het Twentse land. De P-51D Mustang werd prominent op het platform gezet en trok veel bekijks. Dit toestel ziet er fantastisch uit, het lijk zo uit de fabriek gerold.
Een andere klassieker op het veld was de Piper Super Cruiser PH-NDA. Dit kistje stamt uit 1947 en wordt gevlogen door de zoon van de oprichter van het Nederlandse luchtvaartbedrijf Schreiner.
Onder de bezoekende kisten waren ook een aantal buitenlanders. De Duitse Aquila was al genoemd. Een ander voorbeeld is de Duitse Tecnam P2008 D-EYCS.
De meeste buitenlandse bezoekers kwamen overigens uit Duitsland. Deze Jodel DR-250 was daar nog een leuk voorbeeld van.
Een andere leuke bezoeker was te noteren in de vorm van de LX-AIB. Deze Piper Cadet kwam uit Luxemburg.
Maar ook vanuit de UK werd deze Fly-In bezocht. Een Dikke Beech Bonanza in de vorm van de G-ZLOJ was daar het voorbeeld van.
Ook België was vertegenwoordigd met onder andere deze Cessna 152 en onderstaande Grumman Tiger.
Naast de stand van de NVAV stond de PH-VII, een VANS RV-7. Van deze ontwerper waren nog een paar kisten aanwezig, eenzelfde model vanuit Aachen-Merzbrück, de D-EACS, een Duitse RV-8 en een RV-12 die op Seppe thuishoort.
De piloot van de N8325W was volgens mij vergeten het toestel op de handrem te zetten. De felrode kist was langzaam achteruit gezakt tegen de aarden wal die met plastic was afgeschermd. 😉
Na een kleine 1,5 uur zijn we weer langzaam richting ons vliegtuig gegaan. We hadden meer op het programma staan. Vanaf Twente stond een kort vluchtje van 25 minuten op het programma richting Dorsten am Kanal in Duitsland. Op dit ultralight-/zweefveld werd dit weekend een tweejaarlijkse vliegshow gehouden. Ook de moeite van het bezoeken waard, maar daarover later meer.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Twente Airport met de datum 8 juli 2017.
Een gedachte over “08/07/2017 AOPA Fly-In op Twente Airport”
Was een mooi dagje voor de general aviation en Twente Airport! Leuk dat je geweest bent, jammer dat ik je gemist heb.