Op zaterdag 17 juni 2017 werd een bezoekje gebracht aan het evenement Classic Cars & Aeroplanes (CCA) op Breda Airport / Seppe. Het weer was prima en dat beloofde een mooie opkomst voor zowel de vliegtuigen als de bijzondere automobielen. Het mag niet verrassen zijn dat de vliegende klassiekers bij ons de meeste aandacht krijgen.
Er heerste een gemoedelijke sfeer en qua publiek was het niet te druk en niet te stil, net goed wat mij betreft. Aan de publiekszijde werden de auto’s ten toon gesteld, op de airside het vliegende spul.
Daarbij waren natuurlijk de diverse vliegtuigen te zien van het Vliegend Museum dat op dit veld gevestigd is. Zij zijn ook de organisatoren van dit evenement. Bijna hun hele hangaar was leeggehaald op een paar toestellen na.
Een bijzonder toestel dat aanwezig was is de Messerschmitt Bf.109 G-5 met constructienummer 15343. Dit toestel is op 4 december 1943 bij Bleiswijk neergestort na een motorstoring. De piloot wist zich met zijn parachute in veiligheid te brengen. Het toestel is jaren later opgegraven en geborgen. Het wordt nu ten toon gesteld.
Vanaf Gilze Rijen waren de Beech 18 en een Harvard vertegenwoordigd. Beide kisten van de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht (KLHV) maakte in de middag nog een formatievlucht.
Ook het Vliegend Museum kon een formatievlucht laten zien, een Tiger Moth geflankeerd door een tweetal Piper Super Cubs. Deze toestellen moesten noodgedwongen een half uurtje langer rondvliegen omdat net voor hun aankomst het veld voor 30 minuten gesloten werd. De baan werd op dat moment even vrij gemaakt voor oude race- en rallyauto’s. Gelukkig had men voldoende peut aan boord en het was lekker weer dus dat extra rondje om de kerk zal geen straf geweest zijn voor de inzittenden.
Er was een punt waar de auto’s en vliegtuigen elkaar “raakten”. De Antonov An-2 van het op Seppe gevestigde CNE Air was neergezet voor fotoshoots met klassieke auto’s. Een voor een reden de trotse eigenaren van fraai glimmend blik voor de grootse dubbeldekker ter wereld om zo vereeuwigd te worden.
Naast deze grote dubbeldekker waren er ook een aantal kleinere exemplaren te zien. Zo waren er drie Tiger Moth. Daarvan hadden we de G-AJHS net al voorbij zien komen. Een andere Tiger Moth uit het Vliegend Museum is de D-ELHU. Dit bijzonder mooie toestel is nu ongeveer een jaar onderdeel van de collectie.
De laatste Tiger Moth was er eentje die op Vliegveld Hilversum gebaseerd staat. Het is een oude kist van de Rijksluchtvaarschool en heeft de Amerikaanse registratie N8233.
Maar er waren nog meer tweedekkers; wat te denken van de PH-TOX, ’s-lands enige PH-geregistreerde Boeing Stearman. Het toestel kwam vanaf het Oost-Groningse Oostwold, alwaar dit toestel uit 1942 ook gebaseerd is. De kist hoort thuis in de stal van het vliegbedrijf Tom van der Meulen en de zoon van de eigenaar was er mee op pad.
De PH-TOX was niet de enige aanwezige Stearman. Ook de N74650 was aanwezig en de N9912H “Old Crow”. Beide kisten horen thuis op Seppe. Van de laatste deze keer geen plaatje, de N74650 dan weer wel.
Brits geregistreerd, maar het toestel hoort thuis in België. We hebben het dan over de G-AIYG. Een Stampe SV-4C die in licentie in Frankrijk is gebouwd in 1945. Het toestel stond er blakend bij in het Brabantse zonnetje.
De OO-122 is een wat vreemde eend in de dubbeldekker-bijt. Het toestel is een ultralight en is niet bijzonder oud. Het kistje, een Murphy Renegade Spirit, is momenteel niet luchtwaardig en maakt deel uit van de collectie van het museum.
Vliegveld Hilversum is het veld van de “vliegende Ferrari’s”. Ik heb het dan over de Falco F.8 modellen. Er zijn daar maar liefst vier exemplaren gebaseerd. Er waren er twee vandaag op Seppe, beiden Ferrari-rood. De D-ESHP is een origineel in Italië gebouwd exemplaar en de PH-FCO is een stuk nieuwer en is een zelfbouwkist. Dit model wordt tegenwoordig nog door het Amerikaanse Sequoia als homebuilt op de markt gebracht.
De N509EA stond al een tijdje op mijn verlanglijstje om te kunnen fotograferen. Deze Cessna Birddog hoort thuis op Seppe, maar ik had het nog niet eerder voor de lens gekregen. Het toestel is een paar jaar geleden uit de VS overgekomen en heeft nu een Nederlandse eigenaar.
Dit kistje werd ingezet, onder andere in Vietnam, als verkenningstoestel of als licht aanvalsvliegtuig. Voor dat doel kon het met een aantal raketten worden uitgerust. Die houders daarvoor hangen nog onder de vleugels van dit toestel.
Deze dag waren er maar liefst drie luchtwaardige Nederlands geregistreerde Saab Safirs te zien. Veel meer zijn er volgens mij ook niet operationeel op dit moment! Te zien waren de PH-RLA, PH-RLB en PH-RLD. Al deze toestellen zijn oude lesvliegtuigen van de Rijksluchtvaartschool op Eelde. De PH-RLA en PH-RLD dragen nog de kleuren uit die periode (1960 tot medio jaren ’70).
De NVAV, de Nederlandse Vereniging van Amateur Vliegtuigbouwers had ook een eigen hoekje ingericht op het veld. Naast een informatiestand waren er ook een paar Nederlandse zelfbouwkisten te bewonderen.
De PH-SEP en PH-SES vielen daarbij op. Deze op en top Brabantse homebuilts horen thuis op Seppe en zijn getooid met een Brabants-bont-geblokte staart.
Nog een leuk zelfbouwtoestel, de G-CDGG Dyn’Aero MCR-01 Banbi. Dit kistje, gebouwd in 2004, is aangekocht in de UK en heeft sinds september 2016 een Brabantse eigenaar die het op Seppe heeft gestald.
Onder de bezoekende kisten waren een paar buitenlandse gasten. Zo waren er twee SportCruisers te zien uit de UK.
Uit Denemarken was een Cessna 182 gekomen. Deze OY-GHC was uitgerust met een intrekbaar landingsgestel. Een uitvoering die je niet al te vaak ziet.
De Mooney N226RL hoort thuis in België. In de middag kwam het binnen op Seppe om het evenement bij te wonen.
Uiteraard laten we geen kans onbenut om op zo’n dag in alle hoeken en gaten van het vliegveld te snuffelen. Gelukkig stond een van de hangaars open en zo kon de inhoud daarvan even vastgelegd worden. Een van de opvallende inwoners daarvan was de OO-HPK. Dit is een Cessna 206 uitgerust met een Soloy turbinemotor. Het is een kist om parachutisten mee te droppen. Er werd zo te zien onderhoud aan het toestel gepleegd.
In de hoek van de hangaar stond nog werkloos de PH-GHV. Dit is een supersnelle Lancair Super ES. Zonder propeller komt het alleen voorlopig niet van de grond…
De PH-VAN is een Vans RV-9A. De A staat dan voor de aanduiding van dit type met een neuswiel. Het is een zelfbouwkist en je kunt ook kiezen voor een uitvoering met een staartwiel. Naast het ontbreken van een neuswiel heeft het dan ook geen A in de typeaanduiding. 🙂
Buiten, tegen de muur van de hangaar, staan nog de restanten van een oude Bölkow Bo-208 Junior. Dit was ooit de PH-KAS. Nu staat er provisorisch “PH-ALT” opgekalkt.
Dan tot slot nog de auto’s. Voor de liefhebbers was er genoeg schoons te zien. Erg leuk was dat gedurende twee keer 30 minuten het veld vrij gemaakt werd voor oude race- en rallyauto’s. Deze mochten dan plankgas over de start- en taxibaan rijden.
De snelle bolides werden afgewisseld door een aantal zware jongens, een aantal Amerikaanse trucks met alles d’r op en d’r an. Ook deze monsters maakte hun rondjes over het veld.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Breda International Airport met de datum 17 juni 2017.