Een paar vermeldenswaardige zaken vandaag op Lelystad Airport. De Duitse Cessna D-EAMR is op 4 april van dit jaar binnengekomen. Het is daarna bij Martinair de hangaar in gegaan voor onderhoud. Ik heb het vermoeden dat dit onderhoud een tijdje geduurd heeft, tot vandaag. Vandaag werd er even mee proefgedraaid op de daar voor bestemde plek op Lelystad Airport.
Bij de eerste hangaar, gezien vanaf de toren, aan de Arendweg stond een flink ingepakte Slingsby T67C Firefly. Dit is een oude leskist van de KLM Luchtvaartschool op Eelde. Het was toen de PH-SGC. In 2005 is het naar Engeland verhuisd als G-CDHC. Al die tijd heeft het nog zijn oude schooluniform behouden.
Tot voor kort stond deze kist via Planecheck te koop. Kennelijk is het verkocht want de advertentie is niet meer zichtbaar. Op 18 juli is het richting Lelystad Airport gevlogen. Helaas staat het kistje stevig ingepakt. Onder de vleugel was de registratie G-CDHC leesbaar.
Het platform voor de toren was redelijk gevuld. Er stonden zowaar drie twins en een snelle Piper Malibu. Alle vier deze toestellen waren al de dag eerder binnengekomen, of zelfs al op de 18e.
Helaas ook hier een toestel stevig ingepakt. De N3935Y had een kap over de cockpit zitten. Dit toestel kwam overigens op de 18e uit de buurt van Krakau. Deze kist was voor mij niet nieuw. Op 3 mei 2013 kon ik het toestel ook al fotograferen. Toen was het net uit de VS overgevlogen.
De twins waren allen fotokisten. Een Belg, een Deen en een Brit. Allemaal toestellen die Lelystad Airport wel vaker hebben aangedaan.
Vanaf Hilversum was de PH-4Q2 te zien. Deze Sirius hoort thuis in de stal van Dwarf Powered Gliders. De baas zelf vloog er solo mee en vertrok later weer richting het Gooi.
Nog een mooie klassieker, met een mooi geluid, de PH-WBR. Deze zeldzame Cessna Skylark vertrok naar Texel.
SE-CFP DC-3 Dakota
Op veler verzoek even wat Dakota-nieuws. Onder het motto geen nieuws is ook nieuws… De Zweedse DC-3 SE-CFP stond vandaag nog in de Catalina-hangaar. Op Facebook was te zien dat de porpeller er inmiddels weer op zit. Het einde van de motorwisseling zit er dus aan te komen. Men meldde op de social media dat men tegen het einde van de week huiswaarts hoopte te keren. Eerlijk gezegd had ik vandaag gehoopt op proefdraaien met de nieuwe motor en vrijdag vertrekken. De Zweedse monteurs zijn er in elk geval nog mee bezig. Wellicht dat er vrijdag meer beweging te verwachten is. Wie het weet mag het zeggen!
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 20 juli 2017.
3 gedachten over “20/07/2017 De wetenswaardigheden van de dag op Lelystad Airport”
Cees moest weer VFR kaarten hebben ?✈️
G-CDHC ex. PH-SGC is op 19-07-2017 overgeschreven naar ene Michiel Kneefel in Bloemendaal. ((bron: CAA database)
Hallo Doewe,
Dank voor de aanvulling. Het toestel heeft nu dus weer een Nederlandse eigenaar. Benieuwd waar het uiteindelijk gebaseerd komt te staan.
Groet,
Bekend Jan Floor