Wie de titel van dit artikeltje leest en terugdenkt aan gisteren zal misschien een vraagteken plaatsen. Gisteren maakte de PH-PBY Catalina een onfortuinlijke landing zonder neuswiel. Gaat het dan wel goed met de historische luchtvaart?
Jazeker! De Catalina raakte, zover ik inschat, slechts licht beschadigd door het kundig optreden van de bemanning. Na de landing werd het neuswiel alsnog uitgeklapt en kon de Catalina op eigen benen/wielen staan en naar de hangaar worden gesleept. En er werd vandaag ook al weer aan het toestel gewerkt.
Maar er is meer dan alleen de Catalina op Lelystad Airport. Wat te denken van de kamergenoot van de Catalina, de Dakota van de DDA. Deze machine stond proef te draaien en maakte later een eerste vlucht met weer stoelen aan boord. In totaal vertrok men met 6 personen aan boord. Een bescheiden aantal, maar het begin is er, de kist lijkt weer operationeel.
Voor de vlucht werd nog even getankt. Een voor een kwamen de Pratt & Whitney motoren tot leven, een prachtig geluid!
Nog een historische kist die vandaag in de lucht te zien was, de PH-JAT. De prachtig gerestaureerde Mustang van de Early Birds is helemaal operationeel. Ook weer een genot om te zien.
En dan staat er nog meer op stapel! De PH-TXN begint langzaam vorm te krijgen. De Harvard van Wings Over Holland kwam vorig jaar als SE-CHP aan. Daarna werd het toestel grondig onder handen genomen.
Men gaat er een Harvard in de kleuren van de Koninklijke Marine van maken. De eerste delen zijn al gespoten. De linkervleugel en een aantal losse onderdelen zijn al klaar. Momenteel wordt aan de romp gewerkt in de spuithal bij Wings over Holland.
De rechtervleugel is inmiddels ook al helemaal van alle oude verfrestjes ontdaan en is eveneens klaar om gespoten te worden.
De stickers voor de registratie e.d. liggen al klaar. Het streven is om de kist rond medio september af te hebben. Misschien nog op tijd om in Den Helder tijdens de Heldair Airshow de show te stelen…?
Maar er zijn ook minder opvallende klassiekertjes te zien op Lelystad Airport. Zo kwam vandaag de D-ENZE binnen, een Schiebe SF-23C Sperling. Er zijn maar 27 van gebouwd en dit toestel hoort toch maar mooi op Lelystad thuis.
En eigenlijk kunnen we de Piper Super Cub ook tot te historische luchtvaart rekenen. In de ziekenboeg wordt op Lelystad Airport voor een Belgisch exemplaar gezorgd. Bij Wings over Holland staat de OO-POU nog steeds na haar ongelukkige landing eerder deze zomer.
De motor is verwijderd. Datzelfde geldt voor de hoofdwielen. Deze liggen naast het toestel. Met krikken onder de vleugels wordt het toestel overeind gehouden.
Zomaar even een aantal toestellen van historische waarde die op een doordeweekse dag zijn waar te nemen in de Flevopolder. En daarom durf ik wel te zeggen dat het goed gaat met de historische luchtvaart op dit veld.
Bezoekers
Maar er zijn natuurlijk ook nog gewone bezoekers zo nu en dan. Vandaag even een paar in beeld gebracht. Als eerste de G-HTRL. Dit is een Piper Seneca III. Het toestel is wel al eerder op Lelystad geweest.
Dazelfde geldt voor de G-ZANY. Deze Diamond DA 40 Star heb ik ook al eens eerder voor de lens gehad op Lelystad.
Wel nieuw voor mij was de N600PE. Dit is een dikke Beech G58 Baron. Deze toestellen zijn al vanaf 1961 in productie en worden nog steeds gemaakt. Dit exemplaar is nog een redelijk “verse” met 2014 als bouwjaar.
Dan was er nog een Duitse Cessna 172 (D-ELGG) op bezoek. Niet echt bijzonder, maar ach, het is wel een bezoeker, dus hup, op de foto ermee!
Air Waterland
Ik was een paar weekjes niet op Lelystad Airport geweest. Dat betekend meteen dat er weer het een en ander nieuw is. Bij Air Waterland had men namelijk een Spaanse Socata TB-20 in de handelsvoorraad gekregen. De EC-FCF stond achter in de hoek in de hangaar, net genoeg licht voor de foto. Deze kist zal naar alle waarschijnlijkheid binnenkort PH-FCF worden.
Dan was er vorige week ook een Hongaarse Piper Seminole binnengekomen. Air Waterland was al een tijdje bezig dit toestel op het veld te krijgen. Het heeft namelijk een tijdje stil gestaan op een Duits veld. Het was een oude leskist van LGM Luftfahrt GmbH in Mannheim. Toen men het toestel overnam had het de registratie D-GFCM. Het plan was om er (tijdelijk) G-GFCM van te maken. En die regi heeft er daadwerkelijk ook opgestaan. De inschrijving in het Britse register is echter niet rondgekomen.
Een paar weken terug heeft men het in het Hongaarse register laten opnemen als HA-BEN (C
Dan was de PH-EQV nog in onderhoud bij Air Waterland. Deze Glasair is een zelfbouwtoestel en hoort thuis in Italië. Meestal alleen voor onderhoud komt het maar af en toe naar Nederland.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 16 augustus 2017.