18/08/2017 Na een verfrissend buitje op Lelystad Airport

PH-LSK North American / Noorduyn AT-16 ND Harvard IIb

Een noord-zuid georiënteerde neerslaglijn zorgde rond het middaguur voor een forse plensbui. Dat friste de lucht even lekker op. Het VFR-verkeer kwam weliswaar even tot stilstand. Je kunt beter maar even wachten met starten of holden voor de landing totdat de bui is weggedreven.
De aanwezige kisten op het platform spoelden mooi schoon op deze manier. Een van de “gelukkigen” was de Socata-Daher TBM-850 met de Amerikaanse registratie N616CM. De TBM-850 is een doorontwikkeling van de Socata-Daher TBM-700. Het meest kenmerkende is de vijf-bladige prop. De N616CM hoort in de UK thuis en is op Liverpool gebaseerd.

N616CM Socata TBM-850

Ook de YL-MBL stond op het platform. Deze Letse Cessna 172S is natuurlijk een leuke bezoeker want eerlijk gezegd, er komen niet zoveel kisten uit Letland op bezoek. Alleen als ze uit Letland naar Lelystad komen, dan doen ze dat wel vaak met de YL-MBL…! 😉 Deze Cessna heb ik nu inmiddels voor de derde keer voor de lens gekregen.

YL-MBL Cessna 172S Skyhawk SP

Een andere Cessna 172S die aanwezig was betrof de D-ELGG. Dit toestel was afgelopen woensdag 16 augustus al binnengekomen.
Bij QAPS (STTP) was gisteren (17 augustus) een Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604 binnengekomen. Het toestel is in mei van dit jaar in eigendom gekomen van TVPX Aircraft Solutions Inc. Trustee, een trustee waar meerdere bizjets in zijn ondergebracht. Voor die tijd stond het toestel uit 1998 te koop met 5.539 uur op de teller. De nieuwe eigenaar heeft de laatste letters van de regi veranderd. Op verzoek is de regi in dit artikeltje niet genoemd, maar desgewenst is er met een beetje Googelen vast wel achter te komen…

Bombardier CL-600-2B16 Challender 604

Het toestel hoort thuis in Congo. Via Tunesië en Brussel is het naar Lelystad gekomen. De kist wordt bij QAPS van een nieuwe jas voorzien. Rond 9 september moet die klus geklaard zijn. En dat komt goed uit, want in de tussentijd gaat de lengte van de beschikbare startbaan op Lelystad Airport tijdelijk van 1.250 meter naar 800 meter. Dat is niet onmogelijk, maar wel een beetje uitdagend om met een Challenger vanaf te starten…

Bombardier CL-600-2B16 Challender 604

Bij Dynamic Aviation was de PH-RRR in onderhoud. Deze Piper PA-28 hoort thuis op Twente en daar naar toe vertrok het toestel dan ook.
Tegen het einde van de middag vertrok de PH-PBA nog richting Eelde. De kist werd eerst bijgetankt en daarna werd de crew naar de kist gebracht voor de vlucht. Met spanning werd vanuit de cockpit gadegeslagen of beide motoren netjes aansloegen. Gelukkig was dat het geval.

Spanning in de cockpit bij het starten der motoren!

Vervolgens ging het via baan 23 richting Eelde. Wat me bij de start opviel was dat de staart best wel flink omhoog kwam. Verder verliet de start “uneventfull”;-)

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota met de staart flink omhoog

Morgen hoopt men door te vliegen naar Västeras in Zweden om een bezoekje te brengen aan de Zweedse zusterclub. Dit is tevens de club die de SE-CFP beheert die onlangs bij de DDA van een nieuwe motor werd voorzien.
Komend weekend zijn de Marine Rescue Heroes bij het Aviodrome. Daarvoor worden ook een paar bijzondere vliegtuigen verwacht. Vanuit Gilze Rijen arriveerden voor dat doel aan het einde van de middag de PH-KHV Beech D18S en de PH-LSK North American Harvard. Beide toestellen zijn van de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht.

PH-KHV Beechcraft D18S
PH-LSK North American / Noorduyn AT-16 ND Harvard IIb

Morgen wordt er dan nog een Zwitserse Grumman Avenger verwacht. De eveneens aangekondigde Britse Westland Wasp helikopter kampt met technische problemen en moet verstek laten gaan zoals het er nu naar uit ziet… Jammer want dat is wel een heel zeldzaam type helikopter heden ten dage.

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 18 augustus 2017.

Geef een reactie