Deze zonnige zaterdag was echt zo’n dag dat velen dachten “kom we gaan nog even vliegen nu het nog mooi weer is!”. Gevolg was dat het lekker druk was op Lelystad Airport. Voornamelijk met lokale kisten, dat dan wel. Als enige bezoekende kist kon de D-ERWA genoteerd worden, een Duitse Piper Archer II.
Het grote aantal kistjes had ook te maken met het feit dat er vanaf de Pioneer hangaar een evenementje van de Stichting Hoogvliegers was, georganiseerd door de Rotary.
Even was er aan het einde van de ochtend een stress-momentje. De PH-4N4 en PH-4Q1 van Air Combat Europe vertrokken in formatie. De 4Q1 meldde kort daarop dat de wielen niet naar behoren in gingen. Daarop werden ze weer uitgeklapt, maar er bleef een storingsmelding in het systeem.
Als reactie daarop sloeg de havendienst alarm bij de veiligheidsregio Flevoland. Dit is het protocol in een dergelijke situatie. De 4Q1 werd verzocht te blijven cirkelen totdat de hulpdiensten ter plaatse waren. Men nam het zekere voor het onzekere.
De bemanning van de 4Q1 had er alle vertrouwen in dat de wielen goed geborgd uit waren en wilde eigenlijk direct al landen. Met lichte tegenzin bleef men even wat langer boven.
Uiteindelijk waren een brandweerwagen en ambulance na ongeveer 15 minuten ter plaatse. Daarop mocht de PH-4Q1 binnenkomen. Eerst werd nog een low over gemaakt en daarna werd de landing ingezet. Deze verliep “uneventfull” zoals men dat zegt.
De Blackshape rolde rustig uit naar het einde van baan 05. Met een “thumbs up” passeerde men de hulpdiensten op weg naar de hangaar voor nadere inspectie. De brandweer en ambulance konden daarop gelukkig zonder in actie te hebben hoeven komen weer huiswaarts. Alles weer “back to normal”.
Het probleem met de PH-4Q1 was erg gering. Getuige het feit dat het toestel een uurtje later alweer vertrok om af te maken waar het mee begon, een formatievlucht met de PH-4N4.
Bij AIS stonden een tweetal kisten buiten die niet vaak het daglicht zien. Ik had ze tenminste nog nooit in de buitenlucht gefotografeerd. Het ging om de PH-XIS en de PH-LCI. Beide toestellen hebben een Nederlandse registratie, maar hebben bij mijn weten nooit ingeschreven gestaan in het register of operationeel gevlogen.
De PH-XIS is een Socata TB-9 Tampico. Dit toestel zou ooit voorzien worden van een dieselmotor welke dan daarna bij AIS als conversie-kit in productie genomen zou worden. Voor dit project was geld beschikbaar gesteld vanuit de Europese Unie. Het ziet er alleen niet naar uit dat dit op korte termijn een succesvol project zal worden…
De PH-LCI heeft nooit in de vloot van AIS gevlogen. Dat komt vlogens mij om dat dit een Jetstream 3100 is en alle andere Jetstream 3200 toestellen zijn, een verbeterde versie. De LCI is volledig gekannibaliseerd. Er zit geen interieur meer in en de motoren zijn er af.
Wat nog opvalt is het trimvlakje in de staart van de PH-LCI. Dat is van een andere kleur. Het lijkt me dat dit het trimvlak is van de OO-IBL, een Jetstream die uit Antwerpen als romp is overkomen. Die romp heeft tijden buiten bij de AIS-hangaar gelegen. Dat toestel had de kleuren zoals op het trimvlak.
Verder is bij de ingang van het vliegveld bij AIS de neus van de Fokker 100 verdwenen. Op Facebook was te zien dat dit object naar Franeker is verplaatst. Of het tijdelijk is of definitief weg is, is mij niet bekend.
Bij de Stichting Early Birds stond de PH-GEN buiten. Later werden er een paar korte lokale vluchtjes mee gemaakt.
In het kader van “nu we er toch zijn” ook even binnen bij Early Birds wezen kijken. Hun hangaar is op zaterdagen te bezoeken. De fantastische collectie vliegtuigen staat weliswaar flink opeengepakt, maar het is simpelweg een genot om er door heet te dwalen en de historie letterlijk op te snuiven.
De nieuwste aanwinst (sinds 26 maart 2017) in deze hangar is de PH-APZ. Het is een Lambach HL-II. Deze kist is gebouwd door de Society of Aerospace Students ‘Leonardo da Vinci’ van de TU in Delft ter gelegenheid van hun 9e lustrum in 1989. De bouw duurde meer dan 5 jaar en in 1995 heeft de PH-APZ ook daadwerkelijk gevlogen, zij het slechts een korte periode. Het is het doel van de Vroege Volgels om de kist weer luchtwaardig te krijgen.
Geniet verder even van een paar plaatjes van de inventaris van deze bijzondere hangaar.
Bij de hangaar van Xtrata25 Aircarft Cabin Configuration Management vertrok vandaag een van de bewoners. De Piper PA-38-112 Tomahawk II N9209A verliet het pand. Helaas niet vliegend, want dat doet dit toestelletje al een tijdje niet meer. De vleugels waren er af, alsmede de T-staart.
Alles was op een aanhanger vastgesjord. Zo is het toestel over de weg vervoerd richting Hoofddorp. Naar verluid om gerestaureerd te worden naar vliegende staat. Laten we hopen dat we dit kistje in de toekomst dan weer in een blakende gezondheid mogen verwelkomen.
Zoals al aan het begin gemeld, er vloog veel lokaal verkeer vandaag. Hieronder een aantal plaatjes van de kisten die zoal te zien waren.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad met de datum 23 september 2017.