
Deze zwarte Northrop T-38A Talons doen een beetje sinister aan, maar mooi zijn ze wel. Ze horen toe aan de 1st Reconnaissance Squadron (RS) en zijn gestationeerd op Beale Air Force Base in Californië.

Eerst even iets over het squadron. Het 1st RS is het oudste squadron van de United States Air Force. Het is opgericht op 5 maart 1913 en is al die jaren actief geweest. Het squadron is ondergebracht in de 9th Reconnaissance Wing op Beale AFB.

In al die jaren heeft het 1st RS met maar liefst 47 verschillende vliegtuigtypes gevlogen. Daaronder was ook de legendarische SR-71 Blackbird.
Tegenwoordig is men belast met de training van piloten die op de U-2 spionagevliegtuigen vliegen en levert men de operators af voor de onbemande Northrop-Grumman RQ-4 Global Hawk drones af.

Piloten die op de U-2 willen gaan vliegen doen dat op vrijwillige basis. Na een uitvoerige screening en tests op hun vliegers-capaciteiten worden ze eerst getraind in het vliegen op grote hoogtes in de zwarte Northrop T-38A Talons.

Daarna stapt men over op de U-2. Hiervoor heeft men, naast de T-38, de beschikking over de enige 5 tweezits Lockheed TU-2S toestellen. Deze exemplaren zijn omgebouwde eenzitters van dit beroemde high-altitude spionagevliegtuig.
In totaal heeft het 1st RS 11 T-38’s beschikbaar. De tweezits trainers zijn allemaal zwart en hebben rode opschriften. Hiermee lijken ze qua uiterlijk een beetje op de U-2’s die ook zwart zijn. De kleur en het feit dat er maar 11 van zijn maakt het een bijzondere verschijning binnen de USAF.

De T-38 Talon is een afgeleide van de Northrop F-5 jager die midden jaren ’50 is ontwikkeld. Het was bedoeld als betaalbaar export-jachtvliegtuig. De T-38 werd ontwikkeld als opvolger van de – inmiddels verouderde – Lockheed T-33 T-Birds.

De T-38 is het eerste supersonische trainingsvliegtuig en tevens het meest gebouwde met 1.146 exemplaren. Het toestel is inmiddels al meer dan 50 jaar in dienst bij de UASF. Er zijn nog (2017) zo’n 480 toestellen actief binnen de luchtmacht. Door middel van moderniseringsprogramma’s hoopt men nog tot 2040 met dit type te kunnen vliegen.

De T-38 onderscheid zich ten opzicht van de F-5 door de vleugel. De F-5 heeft ophangpunten onder de vleugel en aan de vleugeltips. Dit heeft de T-38 niet. Ook is de vleugel bij de aanhechting bij de romp bij de F-5 voorzien van een knik terwijl dit bij de T-38 in een rechte lijn verloopt. De T-38 heeft minder krachtige motoren dan de F-5.

De zwarte T-38’s kom je niet zo vaak tegen. De afgelopen jaren heeft men een aantal keer de EAA AirVenture op Oshkosh bezocht. Daar zijn in 2011 en 2017 de foto’s van deze toestellen bij dit artikel dan ook gemaakt.

De vloot van T-38’s van het 1st RS ziet er momenteel als volgt uit:
1st Reconnaissance Squadron | |||
Northrop T-38A Talon | |||
Reg. | Code | Type | C/N |
64-13217 | BB | Northrop T-38A-55-NO Talon | N5646 |
64-13240 | BB | Northrop T-38A-55-NO Talon | N5669 |
64-13247 | BB | Northrop T-38A-55-NO Talon | N5676 |
64-13270 | BB | Northrop T-38A-55-NO Talon | N5699 |
64-13285 | BB | Northrop T-38A-55-NO Talon | N5714 |
64-13297 | BB | Northrop T-38A-55-NO Talon | N5726 |
64-13301 | BB | Northrop T-38A-55-NO Talon | N5730 |
64-13304 | BB | Northrop T-38A-55-NO Talon | N5733 |
65-10342 | BB | Northrop T-38A-60-NO Talon | N5761 |
65-10429 | BB | Northrop T-38A-60-NO Talon | N5848 |
66-4332 | BB | Northrop T-38A-65-NO Talon | N5908 |