29/09/2017 Falcon 900EX bij QAPS, JetRanger van Rotor & Wings en meer op Lelystad Airport

G-EGVO Dassault Falcon 900EX

Werk aan de winkel voor QAPS. Bij de spuithal arriveerde vandaag de Britse Falcon 900EX G-EGVO. Dit is hier overigens geen onbekende, in augustus 2014 was deze bizjet hier ook al, toen kreeg het zijn huidige, fraaie, kleurenschema met het zogenaamde “Zorro-masker” aangemeten.

G-EGVO Dassault Falcon 900EX

De kist kwam IFR (op instrumenten) boven Nederland aan en daalde daarna om VFR (op zicht) de nadering naar Lelystad Airport te maken. Regelmatig maakt een dergelijke grote kist een zogenaamde “straight in approach”, waarbij het toestel zich al vijf en twee minuten voor de landing meldt op een long final.

G-EGVO Dassault Falcon 900EX

De vliegers van de G-EGVO hadden er kennelijk zin in, want ze vlogen “gewoon” een circuitje voor de baan 23. Dat was weliswaar een beetje een ruim en hoog circuit, maar toch. Voor de overige kistjes in het circuit was het op dat moment even goed opletten. Zo’n grote en snelle jongen wil je niet op je hielen hebben.

G-EGVO Dassault Falcon 900EX draait bij N3 de baan af

Alles verliep vlotjes en met een beetje reversen kon de Falcon keurig via N3 de baan afdraaien. Aan het einde van Taxiway N moest men wel even wachten op de “Follow Me”. Deze was namelijk net druk doende om de Dakota PH-PBA uitgeleide te doen. Die vertrok voor dit weekend naar Schiphol Oost.

G-EGVO Dassault Falcon 900EX op weg naar de spuithal van QAPS

Nu weet de bemanning van de PH-PBA de weg op Lelystad ook prima zelf te vinden, dus de gele auto van de luchthaven kon al snel richting de Falcon. Daarna werd de kist op “sleeptouw” genomen richting de QAPS-hangaar.
Bij QAPS was alles al in gereedheid, de deur stond al wagenwijd open voor een hartelijke ontvangst. De G-EGVO stopte net voor de deur en na een paar goedkeurende blikken van de Marechaussee mocht de kist naar binnen gesleept worden. Poppetje gezien, kastje… eh… hangaartje weer dicht.

Poppetje gezien… hangaartje weer dicht!

Later in de middag was te zien dat men al direct met de Falcon aan de slag ging. Diverse delen waren toen al afgeplakt om te spuiten. Het lijkt er dan ook op dat de kist wordt bijgewerkt in plaats van geheel overgespoten.

Nieuwe heli voor Rotor en Wings

Bij Rotor en Wings heeft men sinds 5 september 2017 de beschikking over een Agusta-Bell 206B JetRanger III. Het betreft hier de D-HGAR, een knalrode heli die er nog puik uit ziet. Het toestel is in 1992 gebouwd en heeft als voorgeschiedenis in Zwitserland, Italië en Duitsland gevlogen. Daarbij kende het de volgende registratie: HB-XZB, I-ATEA, HB-XZB.

D-HGAR Agusta-Bell 206B JetRanger III

Vandaag mocht de wentelwiek voor het eerst na zijn aankomst weer even buitenspelen. De heli werd voor de hangaar gezet en uitvoerig nagelopen alvorens te vertrekken.

D-HGAR Agusta-Bell 206B JetRanger III
D-HGAR Agusta-Bell 206B JetRanger III
D-HGAR Agusta-Bell 206B JetRanger III
D-HGAR Agusta-Bell 206B JetRanger III

Ook werd er nog de nodige litertjes Jet-A1 brandstof bijgetankt. Dit wordt bij Rotor en Wings gedaan door hun eigen “tankwagen”. Dit is een grote oude, blauwe Scania 50 Super vrachtauto die alweer bijna 50 jaar is (bouwjaar 1970). Een fraai klassieker en het bekijken zeker waard!

Scania 50 Super (1970)
D-HGAR Agusta-Bell 206B JetRanger III wordt bijgetankt

Na het tanken werd ingestapt en kwam de heli op toeren. Rustig werd er naar het nieuwe heli-aimingpoint gehoverd. Hierdoor had ik mooi de tijd om te verkassen van de hangaar naar een plekje langs de baan om deze nieuwe bewoner van Lelystad Airport bij de start ook nog te kunnen fotograferen.

D-HGAR Agusta-Bell 206B JetRanger III

De vliegers waren op de hoogte van mijn bedoelingen en netjes kwamen ze voor mijn neus langs, maakte nog een rondje en vertrokken daarna voor een korte lokale vlucht. Alle gelegenheid om deze JetRanger te vereeuwigen.

D-HGAR Agusta-Bell 206B JetRanger III

Na ongeveer een half uurtje kwam de heli weer terug. Na de landing op het heli-aimingpoint werd weer koers gezet naar de hangaar van Rotor en Wings. Daar kon de D-HGAR ook nog even gefotografeerd worden.

D-HGAR Agusta-Bell 206B JetRanger III
D-HGAR Agusta-Bell 206B JetRanger III

Met deze heli heeft Rotor en Wings nu vier operationele heli’s. Van klein naar groot is dat de PH-RWX, een Hughes H296, de PH-FVD, een Robinson R44, de PH-RWY een MBB 105 en nu dus de D-HGAR, de JetRanger.

D-HGAR Agusta-Bell 206B JetRanger III

Grappig is dat zowel de PH-RWY als de D-HGAR knalrood zijn. Dat begint zo’n beetje op de standaard huiskleur te lijken.
De JetRanger zal ingezet worden voor lesvluchten, camerawerk, VIP-vluchten en wat verder op het pad komt.

PH-SIR

De PH-SIR is d’r wir! 🙂 Deze Cessna 172 heeft even een tijdje aan de kant gestaan. Dat kwam omdat het op 19 juli 2014 een ongelukkige landing maakte op Lelystad Airport. Het neuswiel raakte daarbij beschadigd.

PH-SIR Reims/Cessna F172M Skyhawk

Het heeft dan wel twee jaar geduurd, maar alles is nu weer gerepareerd. Van weinig zonlicht wordt je bleek. Dat geldt kennelijk ook voor vliegtuigen, het toestel heeft na de reparatie alle kleur verloren en vliegt in een saai wit jasje rond.

PH-SIR Reims/Cessna F172M Skyhawk II tijdens het incident in 2014
PH-SIR Reims/Cessna F172M Skyhawk II tijdens het incident in 2014

Elsefly 2017

In de Noordoostpolder, bij Blokzijl, wordt dit weekend het evenement Elsefly 2017 gehouden. Hier komen diverse takken van de lichte luchtvaart bijeen. Zo zijn er paramoteurs te zien, ballonnen, drones en meer. Er is zelfs een ultralight-baantje aangelegd waar ook sportkisten kunnen landen. Vandaag gingen de PH-ARV, de PH-DLK en de PH-GEN die kant op.

PH-DLK De Havilland DH-82a Tiger Moth

Fokker 100 neus weer terug

Een paar weken geleden vertrok de neussectie van de Fokker 100 die bij de ingang van het vliegveld bij AIS staat voor korte tijd. De neus werd naar Franeker gebracht, volgens mij om bij een banenbeurs indruk te maken voor AIS.

Fokker 100 AIS

Gelukkig is de neus weer terug. Wel is er wat extra tekst op gekomen. Er staan nu aan een zijde “Flevo Zakenfestival” op. Deze zakenbeurs werd afgelopen week gehouden in de hangaars van AIS. Hopelijk is dit tijdelijk, want het ontsiert het object wel een beetje.
Naar ik vernomen heb, is dit overigens een houten object. Het is indertijd door Fokker gebouwd als Fokker F-28 neus om locaties voor antennes en apparatuur te testen. Later is het aangepast om op de neus van een Fokker 100 te lijken. Na het faillissement van Fokker is de neussectie naar Lelystad Airport gekomen.

Air Waterland

Bij Air Waterland werd even de D-EVEN gefotografeerd. Deze TB-9 stond laatst buiten met een kap over de kist heen. Nu stond het toestel binnen in de hangaar, zonder kap. Veul leuker voor de foto.

D-EVEN Socata TB-9 Tampico Club

Ook de nieuwe PH-FCF werd gezien. De enige beweging die het toestel tot nu toe gemaakt heeft is volgens mij van links naar rechts in de hangaar. 😉

PH-FCF Socata TB-20 Trinidad

Nog meer heli’s

Bij HeliCentre werd ook vandaag druk gevlogen. Als voorbeeld de PH-HCF. Deze Guimbal kwam een paar keer netjes langs voor de foto.

PH-HCF Guimbal Cabri G2

Bij wat warmer weer kan men er bij deze kleine heli voor kiezen om de deur op een kier te laten staan. Dat werd vandaag aan de linkerkant dan ook gedaan. De vliegers van de traumaheli waren daar niet mee bekend en waarschuwden dat de deur nog open stond. Daarop antwoordde de PH-HCF dat dit klopte en dat dit hun enige airco aan boord was…

PH-HCF Guimbal Cabri G2 met het linker deurtje op een kier
PH-HCF Guimbal Cabri G2

Bij de ANWB-hangaar stond de PH-ULP buiten. Deze traumaheli vertrok later in de middag naar Groningen. Wellicht dat er dan weer een ander toestel als reserve-kist op Lelystad Airport voor in de plaats terugkeert.

PH-ULP Eurocopter EC135-T2 wordt klaargemaakt voor vertrek naar Groningen

Verzamelhangaar

De hangaar tussen Rotor en Wings en die van Jet Center is een beetje een “verzamelschuur”. Zo staan hier onder andere de sneeuwruimers van de luchthaven. Ook staan er een paar kistjes die al tijden niet meer gevlogen hebben. Drie daarvan even kort in beeld;
De D-EHBL vloog voorheen veelvuldig. Totdat Tripple V ophield te bestaan en totdat deze kist motorproblemen kreeg. Ik weet niet welke malaise zich het eerste aandiende… Naar verluid is er een cilinder kapot.

D-EHBL Reims/Cessna F172G Skyhawk

De N746CD is een Cirrus SR22 uit 2001. Met constructienummer 0074 een van de vroegere exemplaren. De kist heeft al geruime tijd niet meer gevlogen. Het gevolg is een dikke laag stof op de vleugels.

N746CD Cirrus SR22

Ook de N6MJ vliegt al tijden niet meer. Sterker nog, ik heb het kistje nooit vliegend gezien. Wellicht dat het ooit nog een keer opgeknapt wordt. Voorlopig staat het al geruime tijd onder dit hangaardak.

N6MJ Reims/Cessna F172N Skyhawk

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad met de datum 29 september 2017.

Geef een reactie