Focus@: 56-6671 North American X-15 vestigt 50 jaar geleden snelheidsrecord

56-6671 North American X-15A-2

Registratie: 56-6671
Type: North American X-15A-2
Constructienummer: –
Eigenaar: United States Air Force
Locatie: National Museum of the United States Air Force , Dayton, OH(USA), 31 juli 2017
Bijzonderheden:
Op 3 oktober 1967, nu 50 jaar geleden, brak de North American X-15 het snelheidsrecord met een vliegtuig. Op 3 oktober 1967 haalde dit toestel, de 56-6671, een snelheid van Mach 6,70 of wel 7.274 km/u. Dit record staat nog steeds voor vliegtuigen voortbewogen met een raketmotor.
De X-15 was een van de belangrijkste experimentele vliegtuigen van de Amerikaanse luchtmacht. In totaal zijn er 3 exemplaren van gebouwd. Een exemplaar is tijdens een testvlucht verongelukt. De piloot is daarbij omgekomen. De twee overgebleven toestellen staan opgesteld in musea in de VS.
De X-15 was bedoeld om ervaring op te doen met materialen die hoge snelheden en de daarbij horende temperaturen konden weerstaan. Daarbij is men uitgekomen bij het metaal inconel-X. Dit is een Nikkel-legering die bestand is tegen uitzetten bij temperaturen tot 650 graden Celsius. Ook kregen de toestellen speciale zwarte verf om snel warmte af te kunnen voeren.
De X-15 is een vliegtuig aangedreven door een raketmotor. In de romp zitten overwegend tanks voor de brandstoffen van de raketmotor (stikstof, vloeibare zuurstof, helium, ammoniak, en waterstofperoxide). De raketmotor is ten opzicht van de brandstoftanks maar klein en zit in de staart.

56-6671 North American X-15A-2

De X-15 kon niet uit eigen beweging opstijgen. Daarvoor werden voor dit project een tweetal Boeing B-52 bommenwerpers omgebouwd. Hangend onder de vleugel van de B-52 werd de X-15 op hoogte gebracht en losgelaten. Vervolgens werd de raketmotor ontstoken.
Op 3 oktober 1967 vloog testpiloot William ‘Pete’ Knight met de 56-6671 met een snelheid van 7.274 km/u. Hierna heeft nooit een bemand vliegtuig sneller gevlogen in onze dampkring. Met onbemande toestellen is wel sneller gevlogen. Ook de Spaceshuttle vloog sneller op het moment bij binnenkomst van de dampkring uit de ruimte, maar dat is een ruimtevaartuig en geen vliegtuig.
De 56-6671 is gebouwd als X-15-2. Na een landingsongeval is het herbouwd als X-15A-2. Het werd daarbij 73 cm verlengd, werd voorzien van een andere zwarte hitte-absorberende coating en het kreeg de (oranje-witte) externe brandstoftanks.

56-6671 North American X-15A-2

Met zo’n 200 vluchten vanaf juni 1959 kwam in december 1968 een einde aan de operationele carrière van de X-15. De record houdende X-15A-2 staat ten toon gesteld in het National Museum of the United States Air Force bij Wright-Patterson Air Force Base in Dayton, Ohio. Daar troffen we het toestel afgelopen zomer.

Productieoverzicht North American X-15

Registratie Type # Flights Opmerking
56-6670 X-15-2 88 National Air and Space Museum, Washington, D.C.
56-6671 X-15A-2 53 National Museum of the United States Air Force, Dayton, Ohio
56-6672 X-15-3 64 Crashed 15 Nov. 1967, killing testpilot Major Michael J. Adams
56-6671 North American X-15A-2

Geef een reactie