Een paar keer per jaar vereren we Teuge met een bezoekje. 4 oktober 2017 was het weer eens zo ver. Het veld lag onder een grijs wolkendek met af een toe een schaars puntje zonlicht. Niet optimaal voor de foto’s. Maar er was toch genoeg te zien om de camera even uit de tas te halen.
Skydeck-hangaar
Helemaal aan de oostkant van het veld is de Skydeck-hangaar gevestigd. Hierin staat doorgaans een oude Tsjechische MIG-23. Dit toestel stond vandaag buiten. De hangaarvloer was namelijk nodig voor een evenement dat in de hangaar georganiseerd werd.
De MIG was hierdoor prima te fotograferen. Het toestel ziet er wel een beetje verweerd uit en het heeft een lekke band. Maar verder is en blijft het een imposante machine uit het tijdperk van de koude oorlog.
Deze MIG is dan ook voorbestemd om deel uit te gaan maken van het – nog op te richten – Koude Oorlog Museum op Teuge. Hiervoor zijn inmiddels een paar toestellen bijeengebracht, waarvan een paar zelfs luchtwaardig zijn.
Zo maakt de Cessna O-2A Skymaster (N509D) deel uit van de collectie alsmede de Yakovlev Yak-52 PH-YAX. Beide kisten kiezen nog regelmatig het luchtruim.
Twee andere – niet luchtwaardige – toestellen zijn de Antonov An-2 die permanent buiten staat en de Lockheed F-104G Starfigher. Deze laatste staat binnen in de hangaar en is een ex Duits toestel dat in Nederlandse kleuren hersteld wordt.
De Starfighter mocht, ondanks het evenement, binnen blijven staan. Door het kunstlicht in de hangaar was de Staf af en toe blauw uitgelicht. Een aparte blik op deze normaal zilverkleurige vliegende kachelpijp.
En voor wie nieuwsgierig is, het evenement in de hangaar was voor de relaties van PON, de importeur van onder andere Volkswagen, Audi, SEAT en Skoda. Hun gasten kwamen in demoauto’s aanrijden vanaf Paleis Het Loo. De Skydeck-hangaar was het wisselpunt in de te rijden route.
In de Skydeck-hangaar werden een aantal auto’s getoond van de Volkswagen Groep die op korte en lange termijn op de weg te verwachten zijn. Zo stond er een Skoda Karoq, een SEAT Arona, een VW T-Roc en de futuristische, elektrische VW ID Cross. Even Googelen en je weet hoe ze er uit zien… 😉
Fototoestel
Bij het bedrijf Slagboom en Peeters stond hun nieuwste aanwinst buiten, de Cessna 550 Citation II PH-SVZ. Ik noem het dan wel “nieuwste aanwinst”, de kist is sinds november 2014 actief bij dit bedrijf voor luchtfotografie. Eerst als SE-RIK en kort daarna met het Nederlandse kenmerk.
De PH-SVZ is voorzien van een uitbouw rond de vleugelwortel. Hierdoor is ruimte ontstaan voor de benodigde camerabehuizing.
De PH-SVZ is vaak maar korte tijd op Teuge aanwezig. Meestal wordt het toestel ingezet voor fotoklussen in het buitenland. Daarbij kan het toestel soms weken of maanden afwezig zijn.
Aircraft Maintenance Netherlands
Bij Aircraft Maintenance Netherlands (AMN) stond de hangaar wagenwijd open. Het was geen probleem om de toestellen binnen te fotograferen. Voor iemand die niet vaak op Teuge komt zaten daar een paar leuke toestellen tussen. Wat te denken van een Duitse MBB Bo.105 heli. Deze D-HHBW is al op 8 mei 2017 op een dieplader gearriveerd. Deze helikopter uit 1997 wordt door AMN onder handen genomen om weer in een optimale luchtwaardige conditie te vertrekken.
Een zelfde type helikopter stond in de hoek van de AMN-hangaar. Het gaat hier om de voormalige B-78 van de Koninklijke Luchtmacht. Deze heli, met constructienummer S-278, is in 1976 in dienst gekomen bij de luchtmacht. In januari 2003 is het buiten gebruik gesteld en in Teuge in opslag gekomen. In de tussenliggende tijd zou het toestel opgeslagen zijn geweest in het Duitse Neuhausen ob Eck.
Op 23 augustus van dit jaar is het toestel weer op Teuge teruggekeerd. Bij AMN wordt het gebruikt voor onderdelen. Inmiddels is het al flink gekannibaliseerd. De meeste instrumenten zijn al uit de cockpit verdwenen.
Andere leuke bewoners van de AMN-hangaar waren een Britse Fuji (G-KARI) en de Bulldog in Zweedse luchtmachtkleuren. Deze Scottish Aviation Bulldog Sk.61C gaat door het leven als HA-TUG. Dit toestel heeft vanaf 1972 als Fv61063 / 63 gevlogen bij de Zweedse luchtmacht. Na zijn militaire diensttijd is het in het Hongaarse register terecht gekomen.
Falco
Voor de deur van AMN stond de rode Falco G-ORJW vanaf Hilversum. Deze kist is van de welbekende schaatsenfabrikant Havekotte van de Viking schaatsenfabriek. Menig topschaatser heeft zijn medailles te danken aan het materiaal dat Viking in Almere produceert.
Het kistje kreeg waarschijnlijk een nieuwe radio. Een operatie die bij alle sportkisten de afgelopen jaren is gedaan als gevolg van een Europees ingevoerde nieuwe frequentiescheiding.
En luidt het “Teugense” (of is het Teugse?) spreekwoord niet “één Falco maakt nog geen herfst…”? Juist! 🙂 En daarom verscheen een tweede exemplaar van deze vliegende Ferrari’s. De D-ESHP, ook gebaseerd op Hilversum, kwam de eigenaar van de eerstgenoemde kist brengen. Beide kistjes stonden gebroederlijk voor de hangaar te wachten tot hun baasjes klaar waren om huiswaarts te keren.
Politie
De PH-RPJ is een oude politie-Cessna. Men had er drie, de PH-RPH,I en J. De eerste (H) is beschadigd geraakt in Frankrijk in september 2015 alwaar het als parakist werd ingezet. De PH-RPI staat gebaseerd op Lelystad en de RPJ was vandaag bij de AMN-hangaar te zien.
Naast deze ex-diender was er ook een agent van het huidige vliegende corps aanwezig. De PH-PXC stond bij de pomp om brandstof in te nemen voor een volgende missie. De Eurocopter moest even wachten om zijn dorst te lessen, want de pomp had een mankementje. Pas toen dat verholpen was kon de heli tanken en zijn weg vervolgen.
Vliegende Hollander
De PH-PHS is een leuk Cessnaatje. Modelletje 150, versie G om precies te zijn. Het toestelletje heeft voorheen “down-under” gevlogen in Nieuw Zeeland. Daar had het PHS als kenmerk. Nieuw Zeeland is zo afgelegen dat dergelijke lichte toestellen nimmer internationaal vliegen. Daardoor volstaat een kenmerk alleen, zonder de landencode ZK-.
De PHS vliegt in oude KLM-kleuren en draagt de naam “De Vliegende Hollander”, als verwijzing naar de (indertijd) in Nieuw Zeeland woonachtige Nederlandse eigenaar.
De Cessna 150G is in maart 2014 in een container naar Nederland verscheept en op Teuge weer in elkaar gezet. Dit omdat de eignaar terug naar naar Nederland verhuisde. Daarna is de registratie logischerwijs aangevuld met ZK-. Inmiddels is het kistje overgeschreven naar het Nederlandse register en heeft ZK- ingeruild voor PH-.
Zover ik weet is dit toestelletje uit 1966 (prima bouwjaar!) te koop. Het heeft ruim 1.800 ervaringsuren in de lucht.
Wortelschieten
Al jaren staat de geel-wit-rode Mooney N100HQ letterlijk wortel te schieten op Teuge. Al jarenlang heeft dit kistje geen meter gevlogen, laat staan bewogen. Met het grasmaaien laveert men er netjes omheen. Inmiddels dreigt de Gelderdse flora de overhand over het het toestel te nemen. Het onkruid kruipt langzaam omhoog. Met het verstrijken van de tijd wordt het steeds twijfelachtiger of er ooit nog wel een operationele bestemming voor dit kistje gevonden gaat worden…
Platform
Bij de havendienst komen de bezoekende kisten samen op het platform voor de nog relatief nieuwe “toren”. Vandaag was daar een Duitse Cirrus waar te nemen en een Sirius ultralight vanaf Hilversum. Ook de lokale PH-RVS parkeerde voor een korte stop om vervolgens weer het luchtruim te kiezen.
Het is de laatste dagen weer wat drukker met fotokisten boven ons land. Net als de PH-RVS maakt ook de OO-PXL fotovluchten. De kist hoort thuis op Antwerpen en kwam op Teuge brandstof halen.
Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Teuge met de datum 4 oktober 2017.