
Registratie: N9708
Type: Fairchild 71
Constructienummer: 37
Eigenaar: Martin Horst
Locatie: AirVenture2017, Oshkosh, WI (USA), juli 2017
Bijzonderheden: In de eerste Wereldoorlog ontwikkelde Sherman Fairchild een camera om luchtfoto’s mee te maken. Hij kwam er echter achter dat een goed vliegtuig voor zijn camera een probleem was. Goede raad was duur en dus ontwierp hij zelf een vliegtuig daarvoor. Het resultaat was de FC-1 (Fairchild Cabine-1). Dit toestel werd, met een aangepaste motor, in productiegenomen als FC-2. Later werd de FC-2 voorzien van een zwaardere motor, langere vleugels en kreeg het meer laadcapaciteit. Dit model werd de Fairchild 71 genoemd.

De Fairchild 71 was voor die tijd erg modern. Het had een grote cabine, grote en lage ramen en het kon door de vloer foto’s maken. Ook kon het als vrachtvliegtuig ingezet worden of als zeven-persoons passagiersvliegtuig.

De Fairchild 71 was stevig gebouwd. Het werd dan ook veelvuldig gebruikt als bush-plane in Alaska. Er kon van alles mee vervoerd worden en het was een veelzijdig betrouwbaar vliegtuig.

In 2006 kreeg de huidige eigenaar Martin Horst het toestel in handen. Het had de jaren daarvoor stil gestaan onder een dikke laag stof in een hangaar van een verzamelaar. Wat volgde was een jarenlange restauratie met als einde 13.000 manuren verder en een nieuw bewijs van luchtwaardigheid dat in april 2013 werd afgegeven.

Om het toestel een beetje te moderniseren en vooral betrouwbaar te maken werden er een aantal aanpassingen gedaan. Er werd een 24v elektrisch systeem aangelegd. De wielen van een Vultee BT-13 werden gebruikt en daar werden hydraulische remmen op gemonteerd. Als motor werd een betrouwbare gereviseerde Pratt & Whitney R-985 AN-1 gemonteerd van 420 pk (308 kW) met een Hamilton Standard constant-speed propeller.

Tijdens de restauratie bleek dat deze Fairchild 71 uit twee frames bestond, namelijk de NC58993 (c/n 37) en de NC9708 (c/n 600). De eigenaar Marlin Horst besloot om het toestel als NC9708 te restaureren. De reden daarvoor was dat dit toestel in een brochure van Fairchild uit 1928 vermeld staat. Daar wordt dit toestel geadverteerd voor de Hamilton Aviation Fair in Ontario, Canada. Het toestel wordt aangeprezen als ideaal zakenvliegtuig. Met zijn zeven zitplaatsen is dit dan ook eigenlijk het eerste luxe privé vliegtuig in General Aviation. Een soort Learjet van de jaren ’30!

De registratie N9708 behoorde inmiddels toe aan een Cessna AgCat. De eigenaar daarvan was bereid om dit kenmerk af te staan voor het restauratieproject.

De Fairchild 71 kan met wielen uitgerust worden, maar ook met ski’s of drijvers. Om het gemakkelijk in een hangaar te plaatsen zijn binnen twee minuten, zonder bedrading of bekabeling los te koppelen, de vleugels in te klappen.

Bij de restauratie bleken de vleugels met vaste bouten vastgezet te zijn. Er moesten nieuwe pinnen voor gemaakt worden om dit te herstellen naar de originele configuratie. Deze pinnen waren echter niet meer voor handen en moesten van nieuw materiaal gemaakt worden en door de FAA gecertificeerd worden.

Bij de restauratie zijn de zeven stoelen opnieuw van riet gevlochten en met leer bekleed. Een prachtig resultaat tot gevolg.


Tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh van 2017 stond de N9708 tussen de overige vintage-kisten geparkeerd. Het viel op door zijn grootte. De deuren stonden uitnodigend open. Zo kon het bijzonder fraaie houden interieur bewonderd worden. Ook het compacte instrumentenpaneel is een pareltje om te zien.


Ook in 2014 was deze Fairchild 71 op Oshkosh te zien. Toen viel het in de prijzen en won het als Antique Grand Champion – Gold Lindy. De N9708 is momenteel een van de vier exemplaren die nog ingeschreven staan in het Amerikaanse luchtvaartregister. Al met al een prachtig en zeldzaam vliegtuig!
