30/10/2017 Eindhoven Airport

99-0402 Gulfstream C-37A USAF

Op Eindhoven deze dag een leuke Gulfstream. Toen ik aankwam zag ik dit toestel net uitklimmen. Helaas net gemist… Jammer, geen plaatje. Je kunt niet altijd mazzel hebben… 🙁
Eenmaal boven op de parkeergarage van P4 bleek echter dat de C-37A van de USAF – want daar ging het om – een circuitje aan het vliegen was. Na enige minuten hing deze militaire bizzer opnieuw voor de baan. Het maakte weer een touch and go. Deze keer stond ik met mijn camera klaar! *KLIK* Hebbes! 🙂

99-0402 Gulfstream C-37A maakt een touch & go

Deze Gulfstream G-V gaat als C-37A door het leven. Zijn registratie is formeel 99-0402 en het is inmiddels 7 jaar in dienst. Op het toestel staat alleen 90402. Verder staat er geen verwijzing naar de USAF op, laat staan Amerikaanse roundels.

99-0402 Gulfstream C-37A USAF

Deze Gulfstream is in dienst bij het 76th Airlift Squadron en is gebaseerd op Ramstein Air Base in Duitsland. Het wordt gebruikt voor militair VIP-vervoer in Europa. In de inventaris van dit squadron staan momenteel twee van deze kisten.

Meer militair

Op het platform van Eindhoven stond de L-09. Dit is een Pilatus PC-7 van Woensdrecht. De bemanning maakte wellicht een lunch-stopje voor een tosti of een uitsmijter, want na een klein uurtje vertrok men weer.

L-09 Pilatus PC-7 KLu
L-09 Pilatus PC-7 KLu

Halverwege het veld, aan de zuidkant, stond een Nederlandse Hercules. Doorgaans is die plek om op veilige afstand munitie in te kunnen laden voor transport. Dat was dan ook vermoedelijk de lading.

G-273 Lockheed C-130H Hercules KLu met vortex-cirkels van de propellers

Nadat het toestel geladen was vertrok de G-273 vanaf baan 03. Omdat er relatief veel vocht in de lucht zat trokken de propellers mooie vortex-cirkels. Altijd een leuk effect bij snel draaiende propellers.

G-273 Lockheed C-130H Hercules KLu

Kort na het vertrek van de Hercules maakte een Belgische F-16 een low over. Het betrof hier de FB-22. Dat is een F-16B, een tweezitter. Hierna wilde men graag een koersje opgegeven krijgen richting Kleine Borgel in België.

FB-22 General Dynamics F-16B(M) Fighting Falcon BAF

Airliners

Naast deze militaire kisten waren er natuurlijk ook de reguliere verkeersvliegtuigen. De maatschappijen zijn – weinig verrassend – Transavia, Ryanair en WizzAir.

PH-HSJ Boeing 737-8K2(WL) Transavia
EI-EFF Boeing 737-8AS(WL) Ryanair
HA-LXK Airbus A321-231(WL) WizzAir

General Aviation

Oh ja, en dan zijn er nog een paar sportvliegtuigen gebaseerd op Eindhoven. De PH-DKF is er daar een van. Deze Cessna 172 draaide na de start af naar rechts, waardoor het redelijk gefotografeerd kon worden.

PH-DKF Reims/Cessna F172P Skyhawk

Fotogalerij

Geef een reactie