Op Eindhoven deze dag een leuke Gulfstream. Toen ik aankwam zag ik dit toestel net uitklimmen. Helaas net gemist… Jammer, geen plaatje. Je kunt niet altijd mazzel hebben… 🙁
Eenmaal boven op de parkeergarage van P4 bleek echter dat de C-37A van de USAF – want daar ging het om – een circuitje aan het vliegen was. Na enige minuten hing deze militaire bizzer opnieuw voor de baan. Het maakte weer een touch and go. Deze keer stond ik met mijn camera klaar! *KLIK* Hebbes! 🙂
Deze Gulfstream G-V gaat als C-37A door het leven. Zijn registratie is formeel 99-0402 en het is inmiddels 7 jaar in dienst. Op het toestel staat alleen 90402. Verder staat er geen verwijzing naar de USAF op, laat staan Amerikaanse roundels.
Deze Gulfstream is in dienst bij het 76th Airlift Squadron en is gebaseerd op Ramstein Air Base in Duitsland. Het wordt gebruikt voor militair VIP-vervoer in Europa. In de inventaris van dit squadron staan momenteel twee van deze kisten.
Meer militair
Op het platform van Eindhoven stond de L-09. Dit is een Pilatus PC-7 van Woensdrecht. De bemanning maakte wellicht een lunch-stopje voor een tosti of een uitsmijter, want na een klein uurtje vertrok men weer.
Halverwege het veld, aan de zuidkant, stond een Nederlandse Hercules. Doorgaans is die plek om op veilige afstand munitie in te kunnen laden voor transport. Dat was dan ook vermoedelijk de lading.
Nadat het toestel geladen was vertrok de G-273 vanaf baan 03. Omdat er relatief veel vocht in de lucht zat trokken de propellers mooie vortex-cirkels. Altijd een leuk effect bij snel draaiende propellers.
Kort na het vertrek van de Hercules maakte een Belgische F-16 een low over. Het betrof hier de FB-22. Dat is een F-16B, een tweezitter. Hierna wilde men graag een koersje opgegeven krijgen richting Kleine Borgel in België.
Airliners
Naast deze militaire kisten waren er natuurlijk ook de reguliere verkeersvliegtuigen. De maatschappijen zijn – weinig verrassend – Transavia, Ryanair en WizzAir.
General Aviation
Oh ja, en dan zijn er nog een paar sportvliegtuigen gebaseerd op Eindhoven. De PH-DKF is er daar een van. Deze Cessna 172 draaide na de start af naar rechts, waardoor het redelijk gefotografeerd kon worden.