MilitairOld Timers

Focus@: 144670 De Havilland Canada NU-1B Otter, het oudste toestel van de US Navy

144670 / 30 De Havilland Canada NU-1B (DHC-3) Otter US Navy

Registratie: 144670 / 30
Type: De Havilland Canada NU-1B (DHC-3) Otter
Constructienummer: 151
Eigenaar: US Navy (Naval Test Pilot School)
Locatie: AirVenture, Oshkosh (WI), 27 juli 2017
Bijzonderheden: Dit is wel een exceptioneel juweeltje! De enige ter wereld nog in militair gebruik zijnde De Havilland Canada Otter. Het is de 144670 van de US Navy. De Navy gebruikt het toestel voor hun Naval Test Pilot School (NTPS). En dat inmiddels al meer dan 50 jaar! Het is daarmee tevens het oudste operationele vliegtuig van de US Navy.
In september 1956 is deze Otter afgeleverd aan de US Navy. De typeaanduiding was toen UC-1A. Deze kist werd direct verscheept richting Antarctica. Samen met 5 andere Otters werd het per schip of in een Douglas C-124 Globemaster naar de Zuidpool gebracht. Daar heeft het 10 jaar gediend, soms met een uitstapje naar Nieuw-Zeeland.
In januari 1966 maakte dit toestel de laatste vlucht met van Otter boven Antarctica. Vervolgens kwam deze kist in oktober 1966 in dienst bij de NTPS. En daar vliegt dit toestel nog steeds! Al die jaren is het gebaseerd op Patuxent River Naval Air Station in Maryland. Daar wordt het gebruikt voor de opleiding van testpiloten.
De NTPS heeft zeer gevarieerde toestellen in gebruik van helikopters, tot snelle jets. Ook deze forse staartwielkist hoort tot de inventaris. Bij de NPTS heeft het toestel als typeaanduiding NU-1B meegekregen. De letter N staat in dit geval voor de aanduiding van een testvliegtuig. Verder heeft deze Otter de code 30 op de neus staan. Het callsign van deze kist is daardoor “TESTER 30” geworden.
De vliegers kunnen met de Otter kennis maken met een staartwielkist met STOL-eigenschappen. Daarbij is de Otter geen makkelijke kist om te vliegen. Alles moet met de hand en je kunt het toestel niet even ongecontroleerd laten vliegen. In feite zijn de snellere F/A-18 Hornets waar de Navy mee vliegt veel makkelijker voor de piloten om te vliegen qua vliegeigenschappen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit toestel best wel eens van de baan raakt of met een propellertip het beton raakt. En dat terwijl de geselecteerde testpiloten in opleiding doorgaans hun mannetje prima staan… Desondanks is dit een ijzerstek toestel, want het is nog “still going strong”.
Van de De Havilland Canada Otter zijn in totaal 466 exemplaren gebouwd tussen 1951 en 1967. De civiele aanduiding van dit toestel is DHC-3 en het is een doorontwikkeling van zijn voorganger, de DHC-2 Beaver.
De DHC-3 Otter wordt nog flink gebruikt in Canada als bushvliegtuig. Daar verzorgt het, vaak voorzien van drijvers, voor vervoer naar afgelegen gebieden in dit waterrijke land. Doorgaans is daarbij de 600 pk (448 kW) sterke Pratt & Whitney Wasp stermotor met 9 cilinders vervangen door een modernere Pratt & Whitney PT-6A of een Garrett/Honeywell TPE331-10 (beiden turbinemotoren).
De DHC-3 Otter heeft op zijn beurt weer model gestaan bij de ontwikkeling van de DHC-6 Twin Otter, de tweemotorige variant van de Otter.
Deze “good old” Navy Otter was te zien op 27 juli 2017 bij de EAA AirVenture op Oshkosh (WI), USA. Een welkome en zeldzame bezoeker!

Geef een reactie