19/12/2017 Grijs Maastricht-Aachen met een nieuwe Nederlandse ATR 72

PH-ATP ATR 72-212A TACV Cabo Verde Airlines

Vandaag lieten twee toestellen zich makkelijk fotograferen op een grijs Maastricht-Aachen Airport. Op het C-platform bij de SAMCO-hangaar in de buurt (stand C1) stonden twee interessante kisten, een nieuwe Nederlandse ATR 72 en een Mozambikaanse Dash 8.

ATR 72

De nieuwe Nederlandse ATR 72 heeft de registratie PH-ATP. Het toestel draagt nog de kleuren van zijn vorige werkgever, TACV Cabo Verde Airlines. De oude registratie van deze ATR 72-212 is D4-CCC. Die registratie is deels nog te zien op de neuswieldeurtjes, waar CCC op staat. Ook onder de vleugel is nog de complete regi D4-CCC te zien.

PH-ATP ATR 72-212A TACV Cabo Verde Airlines met onder de vleugel nog D4-CCC zichtbaar

Het toestel is nog maar pas omgeregistreerd. Op 9 december was het in elk geval nog de D4-CCC.

Ook de neuswieldeurtjes verklappen nog de oude identiteit van deze ATR

Sinds begin oktober 2017 is dit toestel op Maastricht Aachen Airport aanwezig. Het mist momenteel wel een paar vitale onderdelen, zoals de rolroeren. Ook zijn de naden van de deuren geseald, wat duidt op een langere periode van opslag.

PH-ATP ATR 72-212A TACV Cabo Verde Airlines met gesealde naden (gele tape)

De ATR 72 heeft als constructienummer 558 en is in het voorjaar van 1998 van de band gerold in Toulouse. Toen had het de testregistratie F-WWLN. Kort daarop werd het de F-WQUI. De eerste werkgever voor dit vliegtuig werd gevonden in Taiwan. Als B-22805 ging het in november 1998 aan de slag bij TransAsia Airways. Deze maatschappij is inmiddels sinds eind 2016 op de fles.
Al in mei 2015 kwam deze ATR op naam te staan van Elix Aviation Capiltal. Dit is een leasemaatschappij voor turboprop vliegtuigen en is gevestigd in Dublin. Voor een registratie zocht men een plekje in het register van het eiland Man als M-LDME.
Pas in februari mocht deze ATR weer passagiers vervoeren en wel bij TACV Cabo Verde Airlines op de Kaapverdische Eilanden. Toen kreeg het als kenmerk D4-CCC opgeplakt.

PH-ATP ATR 72-212A TACV Cabo Verde Airlines

We zullen zien of er snel een nieuwe job voor deze commuter in het verschiet ligt.

Dash 8

De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8 Linhas Aéreas de Moçambique

Een ander smakelijk toestel op het platform was de C9-AUL. C9- is de landencode voor Mozambique. Nou weet ik niet hoe het met jullie foto-collectie is, maar bij mij is een vliegtuig met een registratie uit die contreien een unicum.
De C9-AUL is een De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8 uit 2000 met constructienummer 4019. Aanvankelijk is het toestel vanaf juni 2000 in Europa ingezet bij SAS Scandinavian Airlines. Voor dat doel was de registratie SE-RDL gereserveerd, maar het werd uiteindelijk de LN-RDC. In oktober 2007 nam men bij SAS weer afscheid van dit toestel.
Daarna kwam Mozambique in beeld. In november 2008 ging het aan de slag bij LAM Linhas Aereas de Mocambique. Door haar nieuwe werkgever werd deze Dash 8 ingezet bij Moçambique Expresso, een 100% dochteronderneming van LAM die regionale- en binnenlandse vluchten uitvoert.
Via Noord-Afrika (Algerije?) is de C9-AUL op 15 december 2017 op Maastricht-Aachen aangekomen. De LAM-titels op de romp en het logo uit de staart zijn verwijderd. Dat zou er op kunnen duiden dat de leasetermijn in Mozambique is beëindigd.

Boeing 747

TC-ACR Boeing 747-428F(ER) Saudia Cargo

Dan staat op het vrachtplatform D altijd nog de Boeing 747-428F(ER) van ACT Havayollari A.S. uit Istanbul. Deze TC-ACR (C/N 32866) kreeg ‘s avonds laat tijdens de start op 11 november 2017 rond 23:30u problemen en raakte van de baan. Het toestel ploegde door de losse Limburgse grond en kwam vast te staan naast de startbaan.

TC-ACR Boeing 747-428F(ER) Saudia Cargo

Aanvankelijk leek de schade aan het toestel mee te vallen. Echter werd er later in aan romp achter het neuswiel schade geconstateerd. Het kan daarom zomaar dat dit toestel een total-loss  is en gesloopt zal gaan worden. Inmiddels zijn de meest linker en rechter motor (1 en 4) al verwijderd. Verder wordt er wel gewerkt aan het toestel. Maar of dat is met de schroevendraaier linksom- of rechtsom draaiend is mij niet bekend… 😉

Motor 1 is verwijderd

Deze Boeing is in 2002 aan Air France afgeleverd als vrachttoestel met de registratie F-GIUA. Bij de vrachtuitvoeringen van de Boeing 747-400 die vanaf de fabriek zijn geleverd ontbreekt het verlengde bovendek. Wel heeft dit type de kenmerkende winglets aan de vleugeluiteinden. Sinds juni 2015 vliegt deze kist bij het Turkse ACT Airlines in de kleuren van Saudi Arabian Airlines.

TC-ACR Boeing 747-428F(ER) Saudia Cargo en operated by ACT Airlines

De kist is 15 jaar oud. Op zou had het nog wel een tijdje meegekund lijkt me. De schadepost zal dan ook flink zijn voor deze vrachtmaatschappij.

Geef een reactie