SportvliegtuigenTwins

07/08/2017 Kankakee’s kreupele kistje

Een nog onbekende Cessna A188B AGwagon

Afgelopen zomer hebben we een beetje door het midden van de VS gedwaald. Daarbij passeerden we in de staat Illinois Greater Kankakee Airport (KIKK).

Greater Kankakee Airport, veel greater than this is het niet overigens…

Dit is een vrij rustig veld, al belooft het in de toekomst wel wat drukker te worden. De US Army is hier namelijk een Army Aviation Support Facility and Readiness Center aan het maken. De hangaars hiervoor waren al in een vergevorderd stadium. Hier hoopt men Sikorsky UH-60 Blackhawk helikopters te kunnen gaan servicen.

AGwagon

Op het platform was men bezig een Cessna sproeivliegtuig te demonteren. Er stond een pickup klaar met een aanhanger om deze kist af te voeren. Alleen…. Om welke kist ging het? Er was geen registratie meer af te lezen op de romp. Die stond waarschijnlijk op de staart en die was al gedemonteerd, net als de vleugels. En de staart was van achter de hekken niet meer te lezen.

Alles gedemonteerd voor transport

Goede raad was (niet zo) duur, dus maar even bij de autoriteiten gevraagd of ik even het platform op mocht. Helaas was het antwoord negatief van de dame in kwestie; “I can’t let you go allone on the platform.”
Dan zou dit een onbekende kist blijven… of toch… bij het wegrijden kwam er net een man uit de hangaar gelopen die het dichtst bij de halve Cessna was gelegen. Misschien wist hij meer! We spraken de man even aan en hij was graag bereid om mee te lopen naar de kist het platform op. Een paar gebouwtjes verderop werden we angstvallig gadegeslagen door de dame van de luchthavenautoriteiten. Wat mij betreft niets aan de hand, want “I was not walking alone…” toch!?!

Cessna A188B AGwagon met rechts de voormalige UH-60 piloot

De man die meeliep had overigens mooie verhalen. En hij vond het leuk een Nederlander te treffen, net nou hij z’n oranje T-shirt aan had! Hij was een oud US Army helikopterpiloot op de UH-60 Blackhawk helikopter. Daarbij was ook ooit in Europa gelegerd. Hij vloog onder andere op een medical uitvoering van deze kist. Een een van zijn leukste herinneringen was dat hij Margaret Thatcher, de toenmalige premier van de UK, voor een medische behandeling van Engeland naar België had gevlogen. Tijdens die vlucht kreeg hij permissie om dwars door alle verkeersgebieden heen te vliegen, zonder restricties. Voor hem een enjoyable ride!
Bij de Cessna aangekomen bleek het te gaan om de N4207J. Een Cessna A188B AGwagon uit 1980. De regi stond inderdaad in de staart.

De staart met regi van de N4207J Cessna A188B AGwagon
N4207J Cessna A188B AGwagon

Op 5 juli 2017 had dit toestel een harde landing gemaakt op Kankakee. Daarbij was de linker wielpoot beschadigd geraakt.

N4207J Cessna A188B AGpickup

Het toestel hoort thuis in Wisconsin bij Kenosha. Dit ligt net boven Chicago aan Lake Michigan. Nu – op 7 augustus – ruim een maand na de ongelukkige landing, kwam de eigenaar het toestel ophalen. Om transport mogelijk te maken was het geblesseerde been van deze AGwagon provisorisch gespalkt. Het kon in elk geval op eigen benen staan, maar was nog wel vleugellam.

N4207J Cessna A188B AGwagon
N4207J Cessna A188B AGwagon met het gespalkte linker been

De demontageklus was zo goed als rond en ongetwijfeld is deze sproeikist later op de dag op pad gegaan. Hopelijk kan deze AGwagon later weer aan de arbeid. In de VS wordt namelijk veel gebruikt gemaakt van landbouwsproeivliegtuigen. Zowel voor gewasbescherming, maar ook bijvoorbeeld voor het strooien van kunstmest.

N4207J Cessna A188B AGwagon

Overige kisten

Naast het bouwpakket van de AGwagon was er niet veel te beleven op dit veld. Een paar andere kisten werden gezien, waaronder een Piper M350, althans dat stond er op. Dit is de nieuwe typeaanduiding van de Piper PA-46-350P Malibu Mirage. De meer potente modellen van dit type, onder andere met een turbine motor, zijn de M500 en M600. Het toestel uit 2015 mag overigens voor USD 1.089.000,- van eigenaar wisselen.

N350VC Piper PA 46-350P M350 Mailbu Mirage

De hangaar die ons toegang had verschaft tot het platform herbergde ook nog een paar kistjes. Een doodgewonde Cessna 172I uit 1968 en een Cessna 310Q uit 1973.

N46072 Cessna 172I Skyhawk
N9923F Cessna 310Q

Voor lokale lesvluchten stonden twee Pipers op het platform, een Warrior en een Arrow. Met die laatste zou mijn “begeleider” even later vertrekken met een FAA-inspector op de rechter stoel. Het was namelijk tijd voor zijn checkvlucht ter verlening van zijn brevet. Voor zo’n ouwe rot met een berg ervaring natuurlijk een eitje!

N30650 Piper PA-28-161 Warrior II
N56889 Piper PA-28R-200 Arrow II

 

Geef een reactie