Op Lelystad Airport is de PH-LEF uit haar winterslaap gekropen. Een winterslaap van maar liefst ruim 7,5 jaar! Al die tijd heeft deze Cessna 182Q Skylane in de hangaar gestaan bij Bogaerds Cord. op Lelystad Airport. Zij waren de laatste eigenaar van het toestel en exploiteerden het sinds 1995 ten behoeve van de Paraclub Flevo.
Omdat indertijd parachutespringen rondom Lelystad Airport onmogelijk werd, was ook de PH-LEF niet meer nodig en verdween het toestel in de mottenballen. Deze Skylane uit 1979 heeft een lang verleden in de Flevopolder. Al in 1990, toen het werd ingeschreven, kwam het op naam van KN Singles & Twins. Daarna is in 1991 de Paraclub Flevo kort zelf eigenaar geweest van het toestel, maar al snel werd het op naam gezet van Turdus Aviation op Lelystad. Tenslotte kwam het, zoals eerder gemeld, op naam van Bogaerds Cord. te staan.
Inmiddels is het stof van het kistje afgehaald en heeft het zelfs een Botoxbehandeling ondergaan. De bandjes zijn namelijk wat opgespoten! Kennelijk om een jeugdig en sportief uiterlijk te behouden… 😉 Voor dat doel is wel een aparte neuswielpoot gemonteerd van Airglas Inc. Dit is een bedrijf dat gecertificeerde modificatie voor vliegtuigen aanbiedt zoals deze wielpoten, maar ook ski’s voor onder je toestel. Overigens geen goedkoop pootje, de catalogusprijs is USD 2.650,- en dan moet je nog – naast de montagekosten – een speciaal wiel rekenen en natuurlijk een grote band. Andere modificatie aan deze kist is de dikke driebladige prop.
De PH-LEF is nog altijd als parakist uitgerust, met klapdeur. Het interieur heeft duidelijk de status “gebruikt”, maar wat wil je ook bij zo’n werkpaard.
Het toestel is weer gereed gemaakt om opnieuw parachutisten te droppen, als vanouds. Getuige daarvan is een spiksplinternieuw treeplankje voor de dames en heren die doorgaans een enkele reis boeken bij de vlucht.
Inmiddels heeft de PH-LEF alweer voorzichtig een rondje gevlogen. Het zal eerdaags worden afgeleverd als PH-LEF naar een paraclub. Welke? Een goede gok van mijn kant zou zijn Sky Concept op Flugplatz Wesel-Römerwardt in Duitsland. Deze club exploiteert een fraaie oude Cessna 182C met dezelfde tundrabanden. Hun toestel, D-EYST was afgelopen zomer op de koffie bij Bogaerds.
Nog een leuk weetje over de PH-LEF; vroeger had deze kist witte letters als registratie en wel van 18 cm hoog.
De RLD (thans IL en T) schreef echter voor dat deze minimaal 20 cm hoog diende te zijn. Welnu, men kon het krijgen zoal men het hebben wilde, de letters werden vergroot, alleen ook van wit naar zwart veranderd. Gevolg, het juist formaat, maar veel minder goed leesbaar. Prima regeling, toch?!? 🙂
De PH-LEF was overigens al in Nederland actief voordat het Nederlands geregistreerd werd. Toen vloog het als N4645N in de rondte. In 1987 trof ik het toestel al op Hilversum aan, toen nog met alle stoelen erin en aerodynamische sloffen
PH-PBA
De PH-PBA Dakota van DDA Classic Airlines is inmiddels voorzien van een nieuwe verflaag. Het kleurenschema is aangebracht zoals Prins Bernhard er mee na de oorlog vloog. De reden voor het verwijderen van het oude KLM-kleurenschema is erin gelegen dat de KLM deze organisatie niet langer sponsort. Helaas was het verhuizen van de kist van de QAPS-hangaar naar de Catalina hangaar net achter de rug toen ik aankwam.
Jammer genoeg geen foto’s want in de hangaar zelf mocht niet gefotografeerd worden. Als reden werd gemeld dat de DDA zelf fotografen heeft en dat men zelf het moment wil bepalen waarop men het nieuwe schema wereldkundig maakt. Dat moment van publicatie was grappig genoeg vrijwel op datzelfde moment, want toen werden door de DDA de eerste foto’s al op Facebook gepost. Jammer, had graag wat extra publiciteit willen genereren, maar daar moeten we nog even op wachten.
De Cessna 550 Citation van Slagboom Peeters (die in de Catalina hangaar stond te wachten) is inmiddels in de spuithal van QAPS gereden. De volgende klant.
Piper Malibu Mirage
Bij Wings over Holland was deze dag een fraaie Piper PA-46-350P Mailbu Mirage op bezoek. De kist was uit de UK gekomen, uit Retford Gamston Airport (EGNE) om precies te zijn. Aan het einde van de dag vertrok het toestel hier ook weer naar terug.
Deze Piper Malibu was af fabriek voorzien van een zuigermotor. Het is daarna echter omgebouwd tot turboprop, met een Pratt & Whitney PT6A turbinemotor. Het is een zogenaamde Jetprop DLX-conversie, uitgevoerd door Rocket Engenering in de VS. Door deze conversie kan de Piper met een snelheid tussen de 250-260 kts kruisen.
Sukhoi in onderhoud
Bij Wings over Holland is men druk met het uitvoeren van winter-onderhoud aan kistjes die het liefst bij mooi weer vliegen. Een daarvan is de PH-KAH. Deze Sukhoi SU-29 ligt op dit moment als een grote Meccano-doos uit elkaar. Op deze manier kan overal de gewenste inspectie plaatsvinden, niet onbelangrijk bij een toestel waar tijdens de aerobatic-vluchten doorgaans flinke g-krachten op komen te staan.
Hopelijk kan dit kistje er het komend voorjaar weer ouderwets tegenaan!
Jetstreams in onderhoud
Bij AIS Airlines is men momenteel met een soort “winterstop” bezig. Er zijn diverse BAe Jetstreams voor onderhoud aanwezig op Lelystad Airport. Eind december waren er op de 28e aan het eind van de dag al drie Jetstreams binnen gekomen (PH-BCI, PH-FCI en PH-HCI). Vandaag stond ook de PH-OCI buiten op het platform. Deze PH-OCI is nog overwegend wit, alleen het richtingsroer is blauw. Op de romp staan slechts bescheiden AIS Airlines stickers. De kist is niet zo vaak voor de lens te krijgen op Lelystad, de laatste keer voor mij was in 2014 en toen was de kist nog getooid in de oude kleuren van het Zweedse Dirktflyg, de vorige werkgever van dit toestel.
Aan de OCI werd duidelijk nog gesleuteld. De motorbeplating was nog verwijderd. De kist stond naar mijn idee vanwege ruimtegebrek in de hangaar even buiten een frisse neus te halen.
Met dank aan AIS voor de gelegenheid om op het platform te fotograferen.