07/01/2018 Koud Kastelenweer op Lelystad Airport

PH-BCI British Aerospace BAe Jetstream 3200

De straffe oostenwind voerde vandaag (zondag 7 januari) heldere, maar koude lucht aan. Er was geen wolkje aan de lucht, heel wat anders dan de afgelopen maand, kortom kastelenweer! Het was alweer even geleden dat het zo mooi zonnig weer was – en dat de hele dag lang. Dat het door de wind een paar graden kouder aanvoelde dan de 2 op de thermometer namen we maar op de koop toe.

PH-PAL Dyn’Aero S MCR 4S-2002

Er waren veel vliegers die deze dag aangrepen om hun eerste vlucht van 2018 te maken. Het was dan ook dringen geblazen bij de runup-area bij baan 05 die in gebruik was. Op sommige momenten stonden er zes kisten of meer te trappelen om het luchtruim te kiezen. En de bestemmingen, die waren divers; van Texel, Teuge en Stadtlohn of het bekende rondje om de kerk.

PH-ACW PH-ACW Velocity 173 FG

Bezoekers

D-EFSN Cessna 172RG Cutlass RG

Het aantal bezoekende toestellen was in verhouding gering. Toch waren er een paar te noteren. De leukste daarbij was de D-EFSN. Dit is een Cessna 172RG Cutlass RG, de variant van de overbekende Cessna 172, maar dan met een intrekbaar landingsgestel. Naast intrekbare wielen heeft dit model een 180 pk (130 kW) sterke motor. Er zijn in totaal 1.177 exemplaren van deze uitvoering gebouwd tussen 1980 en 1984.

D-EFSN Cessna 172RG Cutlass RG

De Cessna kwam vanaf Stade (EDHS) in Duitsland. Dat ligt even te westen van Hamburg. Het kistje werd na aankomst geparkeerd op het platform van Martinair. Later vertrok het weer terug naar Stade.
Direct na de start werd “gear up” geselecteerd. Daarbij worden de hoofdwielen als een manke vogel naar achter gestoken om vervolgens in de romp ingetrokken te worden. Altijd een grappig gezicht dat bijvoorbeeld ook bij de C177RG Cardinal en C210 Centurion te zien is.

D-EFSN Cessna 172RG Cutlass RG strekt de benen
De wielpoten gaan langzaam naar achteren…
…en verdwijnen vervolgens in de romp

Een andere leuke bezoeker was de PH-WCM. Niet omdat het een bijzonder toestel is, maar omdat deze Cessna een lekker fris uiterlijk heeft met zijn geel/witte kleurtjes.

PH-WCM Reims/Cessna F.172M Skyhawk II

De conditie van het Vliegveld Hilversum is met het natte weer van de afgelopen tijd niet optimaal. Daardoor worden tough & go’s liever uitgevoerd op een veld met een verharde baan. Zo blijven de grasbanen in het Gooi gespaard. Vandaar dat Dwarf Powered Gliders de laatste dagen zijn uitvlucht naar Lelystad zoekt. Deze middag waren er maar liefst drie toestellen van deze goedlopende Hilversumse luchtvaartmaatschappij te zien. Op een gegeven moment stonden deze gedrieën naast elkaar op het platform. Het gaat dan om de G-BAJE (Cessna 177A Cardinal), PH-VRW (Cessna 150) en PH-TGA (ook een Cessna 150).

G-BAJE, PH-VRW en PH-TGA van Dwarf Powerd Gliders

De D-ECPU was vandaag aanwezig voor een examenvlucht. Deze Katana hoort normaal thuis op Hoogeveen. Bij het oplijnen van baan 05 voor de examenvlucht werd gelijk de naderende PH-LNC (Lanciar 360) over het hoofd gezien. Deze laatste moest daardoor een doorstart maken. Ik weet niet hoe zwaar dit aangerekend wordt bij een examenvlucht, maar het komt bij mij over alsof je bij je rijexamen al een ingreep krijgt van de examinator bij het uitrijden van de parkeerplaats van het CBR…

D-ECPU Diamond DA20A-1 Katana bij de start van de examenvlucht

Local traffic

OK-NUL 43 Conijn C003

Meest opvallende lokale kist op de baan was de OK-NUL 43. Dit is een door de kunstenaar Joost Conijn zelfontworpen en zelfgebouwd toestel. Met dit vliegtuig – met een hoog “Kuifje-gehalte” – is hij naar Afrika gevlogen. De verslaglegging van deze bijzondere reis is door hem opgetekend in het boek Piloot van goed en kwaad.

OK-NUL 43 Conijn C003

Het toestel heeft een Tsjechische ultralight registratie en de typeaanduiding is Conijn C003. Al eerder heeft dit vliegtuig op Lelystad Airport gebaseerd gestaan. Daarna is het naar Teuge vertrokken. Sinds vorig jaar is de Flevopolder echter weer de thuisbasis van dit unieke toestelletje.
Na de vlucht werd nog even getankt voor de volgende keer. Bij het voorbijrijden is goed zichtbaar hoe klein de cabine eigenlijk is. Joost Conijn zit overigens achterin, de positie van waaruit het toestel wordt gevlogen.

OK-NUL 43 Conijn C003 met achterin de ontwerper en bouwer Joost Conijn

Voor wat betreft het overige lokale verkeer verwijs ik naar de fotogalerij onderaan dit artikeltje. Vanwege het mooie weer zijn er een flink aantal op de gevoelige plaat gezet.

Back to work

3 Jetstreams op een rij bij AIS Airlines

Bij AIS stonden vandaag drie BAe Jetstreams buiten, klaar om te vertrekken. De afgelopen weken (tussen kerst en oud-en-nieuw en de eerste week van januari) stond het vluchtprogramma van AIS Airlines op een laag pitje. Dat gaf de maatschappij mooi de gelegenheid om onderhoud aan de toestellen te verrichten op de thuisbasis Lelystad.

PH-FCI British Aerospace BAe Jetstream 3200

Inmiddels waren de PH-BCI, PH-FCI en PH-OCI gereed om hun taak in 2018 weer voort te zetten. In de onderhoudshangaar waren de PH-CCI en PH-RCI nog “onder behandeling”. Tel daarbij nog de PH-LCI op, die in de andere hangaar staat en voor onderdelen gebruikt wordt, en je hebt 6 van de 10 bekende AIS Jetstream bij elkaar. Da’s een hoeveelheid die niet vaak voorkomt. Alleen de PH-DCI, PH-HCI, PH-ICI en PH-NCI ontbreken. De PH-ICI is alleen volgens mij nooit waargenomen en is dan ook niet operationeel naar mijn idee.

PH-CCI British Aerospace BAe Jetstream 3200 in onderhoud
PH-RCI British Aerospace BAe Jetstream 3200 ook nog in onderhoud

Even na drieën kwam de tankauto met verse JetA1 aangereden. Een voor een werden de drie kisten afgetankt om hun positioneringsvlucht te kunnen maken.

De PH-OCI wordt afgetankt en gereedgemaakt voor vertrek

PH-BCI

PH-BCI British Aerospace BAe Jetstream 3200

De PH-BCI vertrok als eerste. Als Spinner91 vloog dit toestel naar het Zweedse Borlange. Vanaf daar maakt het vluchten naar Orebro en dan door naar Malmö.

PH-BCI British Aerospace BAe Jetstream 3200
PH-BCI British Aerospace BAe Jetstream 3200
PH-BCI British Aerospace BAe Jetstream 3200

PH-OCI

PH-OCI British Aerospace BAe Jetstream 3200

Als tweede vertrok de PH-OCI. Het vluchtnummer van deze kist was Spinner92 en ook zij hadden Zweden als bestemming, Östersund. Voor Direktflyg verzorgt AIS Airlines vanaf dit veld vluchten naar Umea, ook in Zweden. Korte vluchtjes van ongeveer 45 minuten.

PH-OCI British Aerospace BAe Jetstream 3200
PH-OCI British Aerospace BAe Jetstream 3200

De PH-OCI heeft voorheen voor Direktflyg gevlogen. Alleen het donkerblauwe richtingsroer is daarvan nog herkenbaar. Voor de rest is deze kist geheel wit, met kleine AIS Airlines titels.

PH-FCI

PH-FCI British Aerospace BAe Jetstream 3200

De derde Jetstream die vertrok, was de. PH-FCI. Deze vlucht vond plaats onder het callsign Spinner93. De zon stond inmiddels al laag aan de horizon. De reis was een korte, slechts een hopje naar Munster Osnabrück, duur 30 minuten. AIS Airlines vliegt vanaf dit Duitse veld een lijndienst naar Stuttgart.

PH-FCI British Aerospace BAe Jetstream 3200

De zon begon al laag aan de horizon te komen. Een prima gelegenheid om met tegenlicht een foto te maken. Het resultaat mag er zijn!

PH-FCI British Aerospace BAe Jetstream 3200

De PH-FCI is nog in volledige kleuren van zijn vorige werkgever Direktflyg uit Zweden. Alleen de titels zijn er af gehaald en de Nederlandse registratie is met een sticker aangebracht.

PH-FCI British Aerospace BAe Jetstream 3200
PH-FCI British Aerospace BAe Jetstream 3200
PH-FCI British Aerospace BAe Jetstream 3200

In de toestellen met Zweden als bestemming vertrok meer dan één crew per toestel. De – overwegend jonge – bemanningsleden zijn volgens mij allen oud leerlingen van de AIS Flight Academy. Na het behalen van het brevet bij deze vliegschool op Lelystad Airport kan men ervaringsuren opbouwen via AIS Airlines op de diverse Jetstream-lijndiensten die AIS binnen Europa onderhoudt.
De crew verblijft drie weken aaneengesloten op de Zweedse locaties om daarna een week verlof te hebben. Om ook de tijd aldaar te doden tussen de vluchten werden o.a. ski’s ingeladen.

Alle kisten werden uitgeleide gedaan door de CEO van AIS Airlines / Flight Academy – Arend van der Meer. Hij maakte het tevens mogelijk om het vertrek van de Jetstreams vanaf het platform vast te leggen. Eerste rang, met mooie lichtomstandigheden – waarvoor dank!

Fotogalerij

2 gedachten over “07/01/2018 Koud Kastelenweer op Lelystad Airport

Laat een reactie achter bij Robert van Zanten op FacebookReactie annuleren