21/01/2018 Bezoekers, locals, nieuw, bekend, alles kwam weer voorbij op Lelystad Airport

PH-RIC Mudry CAP-10C passeert HL8252 Boeing 777-FB5 Korean Air Lines Cargo

Vandaag was het dit jaar alweer voor de derde keer op rij mooi vliegweer op de zondag. Op Lelystad Airport gaan dan een flink aantal hangaardeuren open en zelfs een aantal bezoekende kistjes wist de luchthaven in de polder te vinden.
De openingsfoto is overigens niet een bezoekend toestel… Die grote vracht-Boeing 777 van Korean Air Lines ging door naar Schiphol, maar het leek even of het tussen het lokale verkeer van Lelystad terecht was gekomen. 🙂 Geen paniek! Er zit voldoende hoogteverschil tussen de toestellen, de Boeing zit hier nog op ruim 4.000ft. Alleen optisch is het wel een aardig paaltje!

Bezoekers

Vanuit Den Helder kwam de PH-DHA overvliegen. Deze Aquila A210 heeft een tijde op het platform gestaan om vervolgens naar Weeze (EDLV) door te vliegen. Altijd leuk als er even gezwaaid wordt voor de foto! Wordt gewaardeerd!

PH-DHA Aquila A-210 AT01

Een andere bezoeker was vandaag de PH-BVL. Huh?!? Hoort die kist niet in het rijtje lokale toestellen thuis? Nee, niet meer! Sinds november vorig jaar staat dit toestel op naam van FlightLevel. Dit is een bedrijfje op Drachten dat de PH-BVL van KN Singles & Twins heeft overgenomen. Deze laatste is de vloot aan het inkrimpen omdat zij gestopt zijn met de verhuur van toestellen.
FlightLevel heeft meteen de website en hun logo op de kist aangebracht. Het kistje wordt ingezet voor de verhuur en voor lesvluchten.

PH-BVL Reims/Cessna F172N Skyhawk II met logo en titels van FlightLevel

Overigens, nu we het toch over oude toestellen van KN Singles & Twins hebben, deze ochtend is de PH-EDD ook aan een nieuwe baan begonnen. Deze Piper Warrior zou eigenlijk zaterdag al naar Griekenland vertrekken. Vanwege het weer is dit vermoedelijk uitgesteld naar vandaag. In de ochtend vertrok de PH-EDD richting Reims om daarna door te vliegen naar Zuid-Frankrijk. Wat mij betreft nog niet de meest directe route naar Griekenland, maar goed, we zullen het de komende dagen in de gaten proberen te houden.
Vanaf Rotterdam – the Hague verscheen de Piper Achter II PH-EPO ten tonele. Dit kistje heb ik maar zelden op Lelystad Airport waargenomen, de laatste keer voor mij was dat in 2014. Bij zo’n registratie vraag ik me altijd af hoe men eraan komt. Ik kan me voorstellen dat dit gekozen is door een oud profwielrenner ofzo…;-)

PH-EPO Piper PA-28-181 Archer II

Bij Martinair arriveerde de D-GLBA. Deze Diamond Twin Star is hier wel vaker te zien. Het is echter geen vaste inwoner, dus rekenen we hem bij de bezoekers.

D-GLBA Diamond DA42 Twin Star

Een andere Duitse kist vertrok juist bij Martinair, de D-EAMR. Al enige tijd stond deze Cessna 182J Skyline uit 1966 in de hangaar bij Martinair. Vanmiddag vertrok het, na de nodige brandstof getankt te hebben, richting Groningen.

D-EAMR Cessna 182J Skylane

Voor de volledigheid noemen we ook nog even de PH-TGA. Zoals wel vaker kwam dit leskistje vanaf Hilversum een paar circuitjes draaien om vervolgens weer aan de horizon te verdwijnen.

PH-TGA Reims/Cessna F150M

Locals

Een recente nieuwe local is de D-ENLG. Dit is een Cirrus SR22 gts. Het toestel heeft c/n 1399 en is hiervoor als EC-KEA door het leven gegaan. Zover ik kan nagaan stond de kist eerder op Den Helder gestationeerd maar sinds kort vindt deze kist onderdak op Lelystad Airport.

D-ENLG Cirrus SR22 gts

De 2-LIFE vliegt niet zo vaak. Het afgelopen half jaar heeft het minder dan 10 vluchten gemaakt. Dit kleine bizjetje uit de VLJ (Very Light Jet) categorie was afgelopen vrijdag in de morgen vertrokken richting het Ierse Shannon. Vanmiddag keerde het kistje weer terug.

2-LIFE One Aviation Eclipse 500SE
2-LIFE One Aviation Eclipse 500SE
2-LIFE One Aviation Eclipse 500SE

De 2-LIFE is een van de twee vaste privéjets op Lelystad (de andere is de PH-PST). Deze Eclipse vindt onderdak in een hangaar ter hoogte van de KLM Aeroclub. Eerst stond hier de PH-ONK, een Cirrus SR22T. Die is ingeruild voor dit nog leukere stukje speelgoed, met straalaandrijving!

2-LIFE One Aviation Eclipse 500SE
2-LIFE One Aviation Eclipse 500SE
2-LIFE One Aviation Eclipse 500SE

De PH-LGR kiest ook niet zo vaak de weg naar de startbaan. Vandaag echter wel. Op deze Vans RV-6 staat altijd nog de vorige (Amerikaanse) registratie. Dit zelfbouwtoestel is namelijk niet in Nederland in elkaar geschroefd, maar in de VS luchtwaardig tweedehands aangeschaft.

PH-LGR Vans RV-6

De PH-AVW lijkt ook een nieuwe local te zijn. Eerder deze maand verscheen deze gele Robinson R44 boven het veld. Vandaag arriveerde het toestel wederom bij HeliCentre. De dame rechts – we noemen haar maar Heleen vanwege de naam op het toestel – zat vrolijk naar de camera te zwaaien! Top! 🙂

PH-AVW Robinson R44 Raven II

De Mooney Eagle N971JB werd ook even “gelucht” vandaag. Deze prettige reiskist maakte een rondje om de spreekwoordelijke kerk.

N971JB Mooney M20S Eagle

De PH-SGG stond voorheen in de hangaar aan de Dakotaweg (waar ook de hierboven genoemde Mooney staat). Sinds kort heeft deze oude KLS-Slingsby onderdak gevonden in de hangaar van Zelf Vliegen. Vanaf daar vertrok het vandaag voor een vluchtje.

PH-SGG Slingsby T-67C Firefly

Gladjes

Normaal verloopt alles gladjes op Lelystad Airport, daarvoor zorgen de mannen en vrouwen van de luchthaven prima! Zelfs als het glad is. Afgelopen nacht had het gevroren, waardoor het Lelystadse asfalt glad geworden was. Quido wist raad, met zijn “S6” sproeide hij een vloeistof met Kaliumacetaat over de baan en eenieder kon weer gaan!

Quido zorgt ervoor dat alles weer “gladjes” verloopt

Voor de chemisch onderlegden; kaliumacetaat (CH³COOK) is het kaliumzout van azijnzuur en is goed oplosbaar. Eenmaal opgelost in water daalt het vriespunt van de vloeistof, het bevriest minder snel. En dat is weer het principe van de gladheidsbestrijding.

Quido met de “S6” voor de gladheidsbestrijding

Natuur

Natuurlijk ook enige aandacht voor de natuur. Hoewel vogels niet direct geliefd zijn in de buurt van luchtvaartuigen, in de Flevopolder hebben beiden een redelijk verstandshuwelijk. Deze meeuw dobbert rustig op “final” voorbij, klaar voor de landing in “panel 2” om een voedzame maaltijd met frisse pieren aan te vangen. 🙂

Meeuw

Fotogalerij

Geef een reactie