14/02/2018 OY-MIS nieuwe fotokist van Bioflight op Lelystad Airport

OY-MIS Vulcanair P.68C

Leukste vangst van vandaag was na zonsondergang. De Deense firma Bioflight heeft een paar nieuwe toestellen in de vloot. Regelmatig zien we toestellen van dit bedrijf – dat surveyvluchten uitvoert – op Lelystad. Vandaag een van hun nieuwste kisten, de OY-MIS.

OY-MIS Vulcanair P.68C

Deze Vulcanair P.68C is in 2017 gebouwd en heeft constructienummer 500/C. Het toestel was al op dinsdag in de middag met callsign Bioflight06 op Lelystad Airport gearriveerd voor een nachtstop. In de ochtend vertrok het voor een nieuwe missie.

OY-MIS Vulcanair P.68C

Net als de dag ervoor was het werkgebied boven de Waddeneilanden. Er werd in lange banen over alle Nederlandse eilanden gevlogen. Dat lijkt wellicht niet zo veel, maar in totaal was deze kist meer dan 6 (!) uur onafgebroken in de lucht. Een flinke prestatie voor de bemanning, wetende dat je in een dergelijke kist niet echt even lekker de benen kunt strekken.

Dit is de route die de OY-MIS vandaag heeft gevlogen in meer dan 6 uur

Net voor zonsondergang landde het toestel weer. Door de medewerkers van de havendienst werden we in de gelegenheid gesteld om met een statiefje een paar nachtopnames van deze nieuwe Deen te maken.

OY-MIS Vulcanair P.68C

Vanaf Antwerpen opereert men momenteel met een andere nieuwe kist van Bioflight, de OY-MNS. Hopelijk kunnen we dat toestel ook eerdaags een keer in de polder bewonderen.

OO-VPE

OO-VPE Robin DR400/135cdi Ecoflyer

De OO-VPE is een Robin die thuishoort op Antwerpen. Het kistje hoort thuis bij de Royal Antwerp Aviation Club. Na een kort verblijf vertrok het toestel weer retour naar Antwerpen, op tijd om voor sunset in Blegië te kunnen landen.

PH-TOO

PH-TOO Cessna U206G Stationair

Op Oostwold hoort de Cessna U206G Stationair PH-TOO thuis. Het maakt daar deel uit van de vloot van Tom van der Meulen.
Vandaag kwam de kist naar mijn idee met een buitenlandse piloot binnen van uit Kassel Calden (EDVK). Deze was in elk geval niet bekend met de locatie van Aero Service waar het toestel naar toe moest.
Later werd er nog een lokale vlucht gemaakt met het toestel. Die vlucht duurde een aantal minuten langer dan gepland omdat de baan even later korte tijd geblokkeerd was.

Lekke band

PH-MFA Diamond DA 42 Twin Star met een lekke band op de baan

De PH-MFA maakte vanmiddag een lesvlucht van een uur. Bij de landing bleek dat de rechter band van het hoofdlandingsgestel lek was. Verder taxiën was niet meer mogelijk en dus werd de DA 42 Twin Star op de baan stilgezet.

De hulptroepen arriveren

De twee inzittenden stapten uit nadat zij hun probleem aan de toren hadden gemeld. Gelukkig rijden er op Lelystad Airport ook een soort gele “ANWB-auto’s” die snel hulp kunnen bieden in zulke situaties. Er werden vlug een paar medewerkers van de Martinair Flight Academy opgetrommeld en gezamenlijk werd de twin daarna opgehaald.

Met vereende krachten werd de kist opgetild en op het hondje gezet

De wielpoot met de lekke band werd op een hondje gezet (plateautje op wieltjes). Met vereende krachten werd de rechtervleugel opgetild en het karretje eronder geschoven. Vervolgens maakte men een sleepkabel vast aan de terreinauto van de havendienst en kon de wandelmars beginnen richting de hangaar.

Daarn kon de sleepkabel aan de terreinwagen gekoppeld worden
PH-MFA Diamond DA 42 Twin Star op weg naar de hangaar
PH-MFA Diamond DA 42 Twin Star
PH-MFA Diamond DA 42 Twin Star
PH-MFA Diamond DA 42 Twin Star

Hierna werd de baan nog even gecontroleerd op mogelijke losse onderdelen of schade en daarna kon het vliegverkeer de baan weer gebruiken. Al met al een kort oponthoud dat op uiterst vakkundige wijze door de betrokkenen werd opgelost.

De lekke band is duidelijk te zien

Naar Teuge

Twee kisten vertrokken deze middag voor een enkeltje Teuge. Als eerste de PH-PEP. De Pitts deed eerst nog wel een paar aerobatic-oefeningen, maar vertrok uiteindelijk richting Teuge om deze dag niet meer terug te komen.

PH-PEP Pitts S-2B Special

Ook de PH-KWI ging die kant op. Deze Yak-52 ging pas aan het einde van de middag op pad.

PH-KWI Yakovlev Yak-52

Check

PH-RLY Cessna 402B Businessliner

De piloot op de PH-RLY deed vandaag een profcheck. Er werd een IFR vlucht ingepland naar Groningen. Eerst moest alleen nog even worden getankt.

PH-RLY Cessna 402B Businessliner

Voordat het toestel IFR vertrok maakte het eerst nog een paar touch and go’s omdat het toestel net uit onderhoud kwam. Een dubbele check dus, van man en paard.

PH-RLY Cessna 402B Businessliner

Nu we er toch zijn

De verhoogde toren in de steigers

In het kader “nu we er toch zijn” hebben we gelijk nog een paar plaatjes gemaakt in het donker van de toren in aanbouw en van de tijdelijke toren op het platform bij de windzak.

De verhoogde toren in de steigers
De tijdelijke verkeerstoren die geleend is van defensie

De overige plaatjes van de dag zijn terug te vinden in de fotogalerij hieronder.

Fotogalerij

Een gedachte over “14/02/2018 OY-MIS nieuwe fotokist van Bioflight op Lelystad Airport

Geef een reactie