Het Deense Bioflight maakt veelvuldig gebruik van Lelystad Airport als vertrekpunt voor hun surveyvluchten. Maar ook onderhoud aan hun toestellen, tussen de lange vluchten door, laat men op Lelystad uitvoeren.
Al eerder deze week meldde de OY-MIS zich bij Vliegbedrijf Tom van der Meulen voor een doorsmeerbeurtje. Gisteren werd daar al mee proefgedraaid en vandaag is de Vulcanair P.68C weer inzetbaar. Deze kist werd vervolgens op het platform van Lelystad geparkeerd.
Bioflight heeft nog een andere nieuwe Vulcanair P.68C in 2017 aangeschaft naast de OY-MIS. Dat is de OY-MNS. En vanochtend meldde de OY-MNS zich op Lelystad Airport na een vluchtje vanaf Antwerpen. Ook dit toestel is naar Vliegbedrijf Tom van der Meulen gegaan voor onderhoud.
Om geen tijd te verliezen werd de OY-MNS direct na aankomst de hangaar ingereden en begon men met de werkzaamheden. Aan het einde van de dag was alles alweer klaar en kon de Deense bemanning het toestel weer in gebruik nemen. Even later lijnde men op voor de terugvlucht naar Antwerpen.
Opknappertje
Bij Vliegbedrijf Tom van der Meulen staat de PH-CBB binnen. Deze Cessna 152 heeft ooit dienstgedaan bij de Rijks Luchtvaartschool op Eelde. Na zijn schooltijd is dit toestel in het Nederlands register gebleven en in privéhanden gekomen. Inmiddels is het aan een grote onderhoudsbeurt toe, iets dat langzaam maar zeker plaatsvindt bij van der Meulen
Damn Yankee
In de wintermaanden staat de PH-PSI op Lelystad Airport gebaseerd, maar vliegt het maar zelden. Normaal is Oostwold de thuisbasis van deze prachtige North American P-51D Mustang met de bijnaam Damn Yankee. De grasbaan in het hoge noorden is in deze tijd van het jaar te drassig om de zware Mustang te kunnen “dragen”.
De PH-PSI vertrok deze ochtend met zijn eigenaar Tom van der Meulen aan boord voor een vlucht richting Texel. Vermoedelijk om daar de uitvaart bij te wonen van Bob Rienks (71), de oprichter van Paracentrum Texel. Rienks is zondag 18 februari 2018 onverwachts overleden en zijn uitvaart vond deze ochtend plaats bij het Paracentrum op Texel.
Bij terugkomst kwam de PH-PSI op 1.500ft over het veld knallen, op weg naar BRAVO. Dit was in luttele seconden bereikt.
Vervolgens begon de kunst om precies op tijd het circuit in te draaien, tussen de veel langzamere andere kisten. Damn Yankee maakte dan ook diverse rondjes op downwind, alvorens door te vliegen naar baseleg en final. Maar op final kwam de Mustang tot twee keer aan toe niet goed uit. Het voorliggende verkeer was nog niet van de baan en een go arround was tot tweemaal toe het gevolg.
Als je met een camera klaarstaat om deze fraaie kist te fotograferen een mooi extraatje, als piloot en eigenaar baal je dat je langer onbedoeld met deze dure kist in de lucht moet blijven. Over de radio was de tweede keer dan ook een “lichte teleurstelling” te horen. Zoiets als “Damn Yankee!”, waarbij het woord Yankee voor een andere – niet voor herhaling vatbare – tekst werd vervangen… 😉
Driemaal is scheepsrecht en toen kon de PH-PSI perfect landen. Vervolgens kon het de hangaar van Vliegbedrijf Tom van der Meulen opzoeken.
Yak
De PH-YAK was vorige week vrijdag binnengekomen bij Wings over Holland voor onderhoud. Vandaag was de Yak-52 weer klaar en kon terug naar zijn thuisbasis Breda / Seppe.
Benieuwd of dit toestel nog in Nederland blijft, aangezien de huidige eigenaar het toestel aan een Italiaan verkocht zou. Gelukkig zou deze Italiaan wel in Nederland werken, dus dat geeft hoop dat deze kist in ons land zal blijven.
Retourtje Alpen
De Beech King Air 200 N7779V vertrok vandaag met 7 PoB en twee honden. De bestemming was de Zwitserse Alpen, er werd koers gezet richting Gstaad-Saanen. Een mooie plek om passagiers (en honden) af te zetten voor een weekje wintersport. Later in de middag kwam de kist weer retour naar Lelystad.
Nog een fotokist
Naast de twee Vulcanair teostellen van Bioflight kwam er nog een foto-kist binnen, de D-FBSF. Dit toestel is van BSF Swissphoto en is geen onbekende op Lelystad Airport. De Caravan werd op het platform geparkeerd.
Air Waterland
Voor de deur bij Air Waterland stond de D-ESGJ, een Cessna 172N Skyhawk. Het toestel zit netjes strak in de lak. Op zich niets bijzonders zou je zeggen. Maar de bijzonderheid bij dit toestel zit onder de “motorkap”. Normaal zit er in een Cessna 172N een Lycoming motor van 160 pk (119kW). Bij Air Waterland is er voor deze eigenaar een gloednieuwe Lycoming motor van 180 pk (134kW) opgezet.
De TB-9 Tampico D-EVEN ondergaat op dit moment een cosmetische ingreep. De kleurtjes van de kist worden opgefrist en het vlak van de registratie is blank gemaakt. Zo kan de oude regi er met plakletters op aangebracht worden. Doel is dat deze in de toekomst makkelijk verwijderd kunnen worden als het toestel mogelijk toch een PH-registratie gaat krijgen.
Visitors
De Vliegclub Ursel stuurde een van de vier Pipers van de “The Victors”. Dit is een formatieteam dat bij vliegshows demonstraties in het formatievliegen verzorgd. De OO-EBU is een Piper PA-161 Cadet. De blauwe staart is op ieder toestel van het team aanwezig, dit is nummer 2. Hoe ik dat weet…??? 😉
Vanaf Hilversum een tweetal kisten, de PH-HBW en de N611JP.
Locals
Dan nog de locals. Deze vlogen in redelijke aantallen. Het was lekker druk.
Bij Early Birds werd een vluchtje gemaakt met de Aeronca. Met dit toestel oefenen hun vliegers hun bekwaamheid in het vliegen met staartwielkisten. Vandaag zat in de backseat de vlieger van de Mustang van Early Birds. Hij kon vanuit de Aeronca de Mustang Damn Yankee voorbij zien stuiven. Het verschil in snelheid tussen beide kistjes is nu eenmaal flink.
Dan de vraag is het een local of niet? De PH-VIG maakte vandaag een lokale vlucht. Al geruime tijd staat dit toestel bij Wings over Holland. Het toestel is uitgerust om surveyvluchten te maken, het is een DA 42 MPP (Multi Purpose Platform). Het bedrijf waar het voor vloog, Vigilance uit Eindhoven is in oktober 2017 failliet verklaard. De kist moet op zoek naar een nieuw baasje lijkt me.
Andere locals zijn in de fotogalerij hieronder te vinden.