Focus@: G-JPEG Britten-Norman Islander, geniet ervan, zolang het nog kan…

G-JPEG. Britten-Norman BN-2B-20 Islander

Registratie: G-JPEG
Type: Britten-Norman BN-2B-20 Islander
Constructienummer: 541 G
Eigenaar: APEM Aviation Ltd.
Locatie: Lelystad Airport, maart 2018
Bijzonderheden: De G-JPEG is een Britten-Norman BN-2B-20 Islander uit 1976 van het Britse bedrijf APEM Ltd. Deze onderneming voert met het onderdeel APEM Aviation surveyvluchten uit met een drietal kisten. De G-JPEG is er daar een van. De overige kisten in de vloot zijn de G-GIGA, een Vulcanair P.68C en de G-RIPA, een Vulcanair P.68 Observer 2. De G-GIGA is vorig jaar wel eens op Lelystad Airport geweest, met dezelfde piloot als de Islander nu. De thuisbasis van APEM Aviation is Hawarden Airport (EGNR) in Wales.

G-GIGA Vulcanair P.68C ook uit de vloot van APEM Aviation (Lelystad, 10 maart 2017)

Missie

De afgelopen twee weken heeft de G-JPEG vanaf Lelystad Airport gevlogen samen met de Piper Aztec G-RVRZ van Ravenair. Voor die tijd was onderdak gevonden in de Catalina-hangaar. De Aztec van Ravenair zal vermoedelijk nog wel een tijdje blijven vliegen vanaf Lelystad Airport. Voor de Islander zitten de vluchten bijna op.

G-JPEG. Britten-Norman BN-2B-20 Islander

Men had een missie waarbij lage fotovluchten gemaakt werden. Ondanks het bewolkte weer van de laatste tijd was men in staat om te vliegen, zolang de wolkenbasis maar boven de 1.500ft zat. Men vliegt namelijk graag bij onbewolkt of geheel bewolkt weer. Daar tussenin liever niet, omdat de schaduw van de wolken bij een half bewolkte lucht de foto’s niet bruikbaar maakt door het verschil in licht.

G-JPEG Britten-Norman BN-2B-20 Islander

Verkocht

Gisteren spraken we kort even de Britse piloot van de Islander. Hij had belangwekkend nieuws, de kist is afgelopen week door APEM verkocht!

G-JPEG Britten-Norman BN-2B-20 Islander

De missie op Lelystad zal vermoedelijk tot dinsdag 3 april duren. Daarna was het plan om de kist weer terug te vliegen naar Engeland. Alleen… de vlieger heeft een belletje gekregen om de kist vooral niet terug over het kanaal te vliegen. Of hij hem na de werkzaamheden wil afleveren op Luxemburg. Hij wist nog niet of de kist Brits zou blijven en wie de nieuwe eigenaar wordt.

Geschiedenis

Nog even iets over de geschiedenis van deze kist. De G-JPEG maakte deel uit van een serie van 12 Islanders die tussen 1976 en 1977 aan de Belgische landmacht zijn geleverd. De kisten droegen de registraties B-01 t/m B-12. Dit toestel was de B-10 met als radio-callsign OT-ALJ en is in december 1976 in dienst gekomen.

G-JPEG Britten-Norman BN-2B-20 Islander

De Islanders waren bedoeld als opvolger van de Dornier Do-27. De toestellen werden ingezet voor verbindingsvluchten en het droppen van para’s. Ook waren sommige toestellen uitgerust met radarapparatuur en sensoren voor opsporingsdoeleinden. De B-10 had ook een radarneus.

G-JPEG. Britten-Norman BN-2B-20 Islander

In 2004 zijn de Islanders in België buiten dienst gesteld. Een aantal van de kisten is toen op de civiele markt terecht gekomen. De B-10 verdween in augustus 2006 naar Engeland als G-BEDW. In september 2010 werd dit gewijzigd in G-JPEG. Hiermee werd de functie van de kist aangeduid, een fotokist. JPEG is namelijk de extensie van een veelgebruikt digitaal foto-formaat (JPG of JPEG).

G-JPEG Britten-Norman BN-2B-20 Islander

Soorten

De markt voor langzaam vliegende fotokisten lijkt op dit moment goed te zijn. Er zijn eigenlijk twee type fotokisten te onderscheiden, een die hoog en snel kan vliegen en een die laag en langzaam vliegt. De satellieten boven de aarde worden de laatste jaren steeds beter. Hierdoor is men steeds meer in staat om ook hiermee luchtcartografie uit te voeren. De snelle hoogvliegende kisten hebben er daardoor een concurrent bij.

G-JPEG Britten-Norman BN-2B-20 Islander

De markt verschuift zich daardoor een beetje meer naar de langzamere, laagvliegende fotokisten. De vlieger van APEM wist dan ook te vertellen dat men waarschijnlijk wel op zoek gaat naar een vervangende Islander. Het toestel vliegt prettig en kan met een gangetje van 80 knopen lekker stabiel door het zwerk fladderen. Het idee is om te kijken naar een turbine-versie. Een dergelijke Islander zou nog wel in Frankrijk beschikbaar zijn. De tijd zal het leren.

Vooralsnog zou het zo maar kunnen dat we de G-JPEG niet meer terugzien.

Aanvulling 3 april 2018

De G-JPEG is op dinsdag 3 april inderdaad vertrokken voor zijn afleveringsvlucht naar Luxemburg.

Route G-JPEG op 3 april 2018: EHLE – ELLX

Geef een reactie