Vrijdag 6 april 2018 – Een drukke dag. Zo kunnen we deze vrijdag op Lelystad Airport gerust bestempelen. Het platform stond lekker vol!
Vanuit Madrid konden de een Duitse Cessna CitationJet 3 verwelkomen. Het ging om de D-CJOS die twee passagiers kwam brengen.
Na het tanken vertrok deze bizjet van Luxaviation Germany weer. Het had een leuk tripje in totaal. Het toestel was de dag begonnen op Alicante. Daarna is het doorgevlogen naar Madrid om vervolgens op Lelystad Airport te landen. Als laatste werd richting het Duitse eiland Sylt gevlogen, ter hoogte van Denemarken.
Fotokisten
Met het mooie weer is het weer druk met fotokisten op Lelystad Airport. En gek genoeg beginnen we met een oudgediende. De G-JPEG was even terug. Deze Islander is verkocht door APEM en was 3 april naar Luxemburg gevlogen. Nu kwam het terug naar Lelystad om te tanken op doortocht naar Denemarken. Daar lijkt dus de nieuwe thuisbasis te liggen.
Als vervanger voor dit toestel was men op zoek naar een turbine Islander. Die zou zomaar eens gevonden kunnen zijn in de vorm van de F-HFIT. Deze “fitte” Islander is laat in de avond vanuit Leeds (EGNM) binnengekomen. Zo laat dat we daar (nog) geen plaatje van hebben. Het toestel is geparkeerd in de Catalina hangaar.
De Islander werkt samen met de Aztec van Ravenair. De G-RVRZ werd vandaag afgelost door een andere Aztec van dit bedrijf, de G-RVRJ. Beide kisten werden dicht naast elkaar op het platform gezet om zo makkelijk de cameraset van het ene toestel over te kunnen zetten naar het andere.
Toen dat gebeurd was, vertrok de G-RVRJ direct nog weer voor een fotomissie. De G-RVRZ zal vermoedelijk weer huiswaarts keren naar Liverpool.
Ook de D-EIHW was weer present. De afgelopen jaren is deze Cessna 206 van Swissphoto een regelmatige verschijning tijdens het fotoseizoen.
Vanaf Antwerpen kwam de OO-PXL langs. Ook deze fotokist is wel vaker op Lelystad te zien. De Vulcanair P.68 met turbomotoren kwam voor brandstof binnen.
Tecnam
Een mooie Tecnam uit het hoge noorden op Lelystad. De PH-KVL is nog vrij nieuw vliegt sinds 2017. Het is de vierzits-uitvoering van de Tecnam, een P2010. Het is het derde exemplaar van dit type in Nederland (naast de PH-FVR op Rotterdam – The Hague en G-GAEE op Breda/Seppe).
Het is een van de mooiere moderne sportvliegtuigen met een fraai Italiaans gestyled ontwerp.
Hilversum
Veel bezoekende kisten vanaf Hilversum deze middag. De Beech D-EJAA maakte zelfs een lokale instructievlucht. In het verleden heeft dit toestel in de polder gebaseerd gestaan, maar nu hoort het thuis op Hilversum.
Dan nog drie Cessna’s uit het Gooi, de PH-SKC, PH-CBN en PH-GYS waren te zien. De laatste twee stonden gebroederlijk bij elkaar op het drukke platform.
Police05
Met het callsign POLICE05 oefende de PH-PXE geruime tijd circuitjes boven Lelystad Airport. Aan het einde van de exercitie werd even rust genomen op het BRAVO-platform, pal aan het hek.
Overige bezoekers
Op Eelde hoort de Piper Turbo Arrow IV D-EDDS thuis. Dit kistje kwam even op bezoek bij Air Waterland. Via dit bedrijf wordt deze kist voor € 147.500,- excl. BTW te koop aangeboden.
De N202AS is een Piper Challenger. Dit was de voorloper van de latere Piper Archer serie. Het toestel was altijd gebaseerd op Maasticht-Aachen, maar hoort nu volgens mij op Stadtlohn thuis.
De PH-MRT was ook een van de bezoekers. Het gaat hier om een Socata TB-9 Tampico Club.
Nieuwe Nederlandse kist
De HA-SVS is een Cessna 172 die al een aantal jaartjes (sinds 2014) in de verhuurvloot meedraait van Wings over Holland. Kennelijk vond men het tijd om deze oranje kist van een Nederlands kenmerk te voorzien. Het is nu de PH-LVH geworden. Waar die letters voor staan?!? Ik ga het eerste gelegenheid eens vragen aan de directeur van Wings over Holland Luuk van Hooijdonk. Die weet het vast wel… 😉
Vandaag vertrok de Cessna voor een retourtje Texel.
Dyn’Aero
De Dyn’Areo G-CFSK die bij Air Waterland in onderhoud is, heeft momenteel geen registratie meer. Het is de bedoeling dat dit kistje Nederlands geregistreerd gaat worden, maar vermoedelijk in Duitsland gestationeerd gaat worden. Wat de regi gaat worden is nog niet bekend.
Lokaal verkeer
Dan nog wat lokale kisten. De PH-MBO maakte een paar vluchten en deed wat touch & go’s. De Fokker S-11 vertrok en kwam gelijk weer terug met een technisch probleempje. Dit was kennelijk snel verholpen, want na enige tijd vertrok men voor een tweede poging.
De PH-WCU was actief. Deze Piper Turbo Arrow III is van Singles & Twins. Nu heeft deze onderneming de laatste maanden afscheid van veel kistjes genomen, dus we hebben er maar een plaatje van gemaakt zolang deze nog hier aanwezig is. Je weet maar nooit! 🙂 .
De locals zijn in de fotogalerij hieronder opgenomen.
Een gedachte over “Vol platform vandaag op Lelystad Airport”
Dan vraag ik mij toch af hoe laat de EC135 zijn rondjes heeft gevlogen ?! Was er toch een geruime tijd bij !