
Woensdag 9 mei 2018 – De NAVO beschikt over Boeing E-3A AWACS (Airborne Warning And Control System) vliegtuigen. Deze radartoestellen met hun kenmerkende paddenstoelradar op de rug opereren vanaf de vliegbasis Geilenkirchen net over de grens van Limburg in Duitsland.
De NAVO is ooit begonnen met 18 van deze Boeing E-3A toestellen. Op 14 juli 1996 is er een (LX-N90457) verloren gegaan tijdens een mislukte start in Griekenland.
De E-3A’s worden op dit moment gemoderniseerd door Boeing. Zij krijgen een zogenaamde Global Air Traffic Management’ (GATM) upgrade. Daarbij wordt de apparatuur up to date gemaakt aan de behoeftes van de hedendaagse verkeersleidingssystemen. De eerste is al in december 2016 afgeleverd, de laatste zou in 2018 terug moeten keren op de thuisbasis.
Niet alle van de overgebleven 17 AWACS toestellen worden gemoderniseerd. Er is besloten om er slechts 14 onder handen te nemen. De NAVO krimpt om budgettaire redenen in. De overige drie toestellen worden/zijn afgestoten.
De eerste afgedankte AWACS (LX-N90449) is op 23 juni 2015 overgevlogen naar de 309th AMARG (Aerospace Maintenance and Regeneration Group) bij Davis-Monthan Air Force Base in Arizona (USA), de zogenaamde desert-boneyard. Daar staat het momenteel in opslag.

Een tweede exemplaar (LX-N90455) is op 17 december 2017 naar Davis-Monthan vertrokken. Over een aantal maanden zal nog een derde exemplaar volgen.

Na de modernisering verwacht men nog zeker 20 jaar met de toestellen te kunnen vliegen. Dat weerhoudt de NAVO niet om nu al te onderzoeken wat een mogelijke opvolger van dit toestel zou kunnen worden.
Boeing 707TCA / CT-49A
In 1998 en 1989 ontving de NAVO ook een drietal Boeing 707TCA / CT-49A toestellen. TCA staat voor Trainer Cargo Aircraft. Dit waren oude Boeing 707’s van Sabena, uiteraard zonder radarschotel op de rug. Ze werden voor vele doeleinden ingezet. Onder andere voor training van AWACS-piloten (bijvoorbeeld met bijtanken in de lucht), het vervoer van goederen en mensen naar gebieden waar nood is, maar ook het ondersteunen van verre missies van de E-3A behoorde tot het takenpakket.
In 1999 werden de twee oudste Boeing 707’s (LX-N19996 en LX-N20198) vervangen voor twee “modernere” 707’s, oude kisten van de Duitse luchtmacht (LX-N19997 en LX-N20000). Inmiddels zijn deze toestellen sinds 2011 niet meer operationeel. De oudste twee toestellen zijn gesloopt, de derde “oude” 707TCA (LX-N20199) is in delen terecht gekomen bij het ROC Leeuwenborgh op Maastricht Aachen Airport.

Een van de oude Duitse toestellen (LX-N20000) is naar Duitsland teruggegaan als sleutelkist. De andere ex Duitse 707TCA (LX-N19997) is op 9 augustus 2003 overgevlogen naar Davis-Monthan en staat daar nog altijd in opslag. Deze kist heeft in totaal 32.207 uren op de teller.

Davis-Monthan
De twee afgedankte Boeing E-3A’s en de Boeing 707TCA die in opslag staan bij de AMARG op Davis-Monthan werden daar op 11 maart 2018 nog gezien. Tijdens een helikoptervlucht over de boneyard konden de drie genoemde kisten waargenomen worden. Ze zijn alle drie in verschillende staat van ontbinding, maar zullen zeer waarschijnlijk nooit meer .het luchtruim kiezen.

Vlootoverzicht
Voor de volledigheid hieronder de lijst met alle Boeing 707CTA’s en Boeing E-3A’s van de NAVO.
Registratie | Type | C/N | Opmerking | Ex |
LX-N19996 | Boeing B707TCA / CT-49A | 19996 | Gesloopt Napels dec. 98 | OO-SJL |
LX-N19997 | Boeing B707TCA / CT-49A | 19997 | In opslag AMARG 9 aug. 03 | 10+01 |
LX-N20000 | Boeing B707TCA / CT-49A | 20000 | Inst. Airframe Ingolstadt/Manching | 10+04 |
LX-N20198 | Boeing B707TCA / CT-49A | 20198 | Gesloopt Napels mrt. 00 | OO-SJM |
LX-N20199 | Boeing B707TCA / CT-49A | 20199 | Inst. Airframe ROC Leeuwenborgh | OO-SJN |
LX-N90442 | Boeing E-3A AWACS | 22855 | 79-0442 | |
LX-N90443 | Boeing E-3A AWACS | 22838 | 79-0443 | |
LX-N90444 | Boeing E-3A AWACS | 22839 | 79-0444 | |
LX-N90445 | Boeing E-3A AWACS | 22840 | 79-0445 | |
LX-N90446 | Boeing E-3A AWACS | 22841 | 79-0446 | |
LX-N90447 | Boeing E-3A AWACS | 22842 | 79-0447 | |
LX-N90448 | Boeing E-3A AWACS | 22843 | 79-0448 | |
LX-N90449 | Boeing E-3A AWACS | 22844 | In opslag AMARG 23 jun. 15 | 79-0449 |
LX-N90450 | Boeing E-3A AWACS | 22845 | 79-0450 | |
LX-N90451 | Boeing E-3A AWACS | 22846 | 79-0451 | |
LX-N90452 | Boeing E-3A AWACS | 22847 | 79-0452 | |
LX-N90453 | Boeing E-3A AWACS | 22848 | 79-0453 | |
LX-N90454 | Boeing E-3A AWACS | 22849 | 79-0454 | |
LX-N90455 | Boeing E-3A AWACS | 22850 | In opslag AMARG 17 dec. 17 | 79-0455 |
LX-N90456 | Boeing E-3A AWACS | 22851 | 79-0456 | |
LX-N90457 | Boeing E-3A AWACS | 22852 | w/o Griekenland 14 jul. 96 | 79-0457 |
LX-N90458 | Boeing E-3A AWACS | 22853 | 79-0458 | |
LX-N90459 | Boeing E-3A AWACS | 22854 | 79-0459 |
Een gedachte over “De afgedankte Boeings van de NAVO”
Cor Bakelaar, Michel Swerissen