Focus@: PH-SLA Cessna 180J Skywagon van Slagboom en Peeters in een nieuw jasje

PH-SLA Cessna 180J Skywagon

Registratie: PH-SLA
Type: Cessna 180J Skywagon
Constructienummer: 180-52637
Eigenaar: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.
Locatie: Teuge, 19 april 2018
Bijzonderheden: De PH-SLA is een Cessna die al lange tijd in het Nederlandse register aanwezig is. Het toestel werd op 5 augustus 1977 ingeschreven nadat het hiervoor als G-BDSI en N9982N gevlogen had. Het is al die jaren, tot op de dag van vandaag, ingezet voor luchtfotografie.

PH-SLA Cessna 180J Skywagon

Sinds jaar en dag maakt het toestel deel uit van de vloot van Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V. op vliegveld Teuge. Dit is het grootste Nederlandse bedrijf voor luchtfotografie.
Van de Cessna 180 zijn er tussen 1953 en 1981 maar liefst 6.193 exemplaren gebouwd. Deze 180J versie kwam in 1972 op de markt en is uitgerust met een 230 pk (172 kW) sterke Continental O-470-S motor.

PH-SLA Cessna 180J Skywagon

De PH-SLA is uitgerust met een cameraluik en men kan natuurlijk ook gewoon via het klapraam foto’s maken met dit toestel.

PH-SLA Cessna 180J Skywagon

De PH-SLA heeft er niet altijd hetzelfde uitgezien. In januari 2018 werd het van een nieuw kleurenschema voorzien, in de huidige huisstijl van Slagboom en Peeters. Daarvoor had het een groen-creme-oranje uiterlijk en tot 1989 vloog het rond in het eerste kleurenschema waarmee het in 1976 de fabriek uit was gerold, een rood-wit schema.

Zo zag de PH-SLA Cessna 180J Skywagon er uit tussen 1989 en 2017
De PH-SLA Cessna 180J Skywagon in de kleuren zoals het de fabriek in 1976 heeft verlaten

In de jaren heeft de kist nog een paar veranderingen ondergaan. Zo is er een 1993 een Horton STOL-kit geïnstalleerd. Door deze modifictie – onder andere aan de wingtips die nu meer gekromd zijn –  heeft het toestel minder baanlengte nodig voor de start en landing.

De gekromde vleugeltip van de Horton STOL-kit

Ook heeft het toestel een lange uitlaatpijp gekregen met een demper. Op die manier veroorzaakt het toestel minder geluid en dat is altijd prettig al het toestel een tijd lang boven een gebied opereert.

Hier had de PH-SLA Cessna 180J Skywagon al zijn lange uitlaatpijp (2010)

Vandaag kreeg de PH-SLA een inspecitebeurtje en werd er even mee proefgedraaid. Daarna was het weer klaar voor een nieuwe fotomissie. Hopelijk kunnen we nog lang genieten van dit klassieke fototoestel. Een fototoestel dat inmiddels al meer dan 40 jaar dienst doet. Ik moet bekennen dat mijn eigen fototoestel een aanmerkelijk kortere levensduur heeft… 😉

Geef een reactie