
Genève, 30 mei 2018 – Tijdens de European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE) – die van 29 tot en met 31 mei 2018 op de luchthaven van Genève werd gehouden – maakte de Gulfstream G600 haar opwachting. Het was voor het eerst dat de G600 in Europa te zien was.

De Gulfstream G600 wordt samen met zijn iets kleinere zusje, de G500, ontwikkeld als high speed, ultra longrange business aircraft. Met een bereik van 6.500 nm (12.038 km) behoort dit toestel in de top van het segment.

Vorig jaar was al een exemplaar van de G500 tijdens EBACE te zien. Dit jaar kwamen broer en zus gezamenlijk. Daarbij vlogen de toestellen vanaf hun thuisbasis Savannah in Georgia (USA) rechtstreeks naar Genève in een recordtijd van 7 uur en 49 minuten. De gemiddelde snelheid was daarbij Mach 0,90.

De G600, met zijn toepasselijke registratie N600G, stond keurig in het gelid bij de andere familieleden uit de Gulfstream-stal. Dit toestel heeft constructienummer 73005 en is een van de zes toestellen die momenteel in gebruik zijn bij Gulfstream voor de certificering.
Testvloot van de Gulfstream G600 | ||
Registratie | Type | Constructienummer |
N601GA | Gulfstream G600 | 73001 |
N720GD | Gulfstream G600 | 73002 |
N730GD | Gulfstream G600 | 73003 |
N740GD | Gulfstream G600 | 73004 |
N600G | Gulfstream G600 | 73005 |
N600GU | Gulfstream G600 | 73006 |
Gulfstream hoopt tegen het einde van het jaar alle tests met de G500/G600 klaar te hebben zodat men het typecertificaat van de Federal Aviation Administratio (FAA) kan ontvangen. Kort daarop zullen de eerste afleveringen beginnen.
Gulfstream familie
Naast de G600/G500 was er nog een G650ER, een G550 en een G280 aanwezig. Allen keurig in het gelid met dezelfde huiskleurtjes.

Specificaties
Vergelijk hieronder alle leverbare Gulfstream-modellen van dit moment.
Gulfstream Familie | ||||||
Onderdeel | G650ER | G650 | G600 | G550 | G500 | G280 |
Bereik | 13.890 km | 12.964 km | 12.038 km | 12.501 km | 9.630 km | 6.667 km |
Max. snelheid | Mach 0,925 | Mach 0,925 | Mach 0,925 | Mach 0,885 | Mach 0,925 | Mach 0,85 |
Max. hoogte | 51.000 ft | 51.000 ft | 51.000 ft | 51.000 ft | 51.000 ft | 45.000 ft |
Passagiers | max. 19 | max. 19 | max. 19 | max. 19 | max. 19 | max. 10 |
Cabine hoogte | 1,96 m | 1,96 m | 1,93 m | 1,88 m | 1,93 m | 1,91 m |
Cabine breedte | 2,59 m | 2,59 m | 2,41 m | 2,24 m | 2,41 m | 2,18 m |
Lengte | 30,41 m | 30,41 m | 29,29 m | 29,39 m | 27,79 m | 20,37 m |
Spanwijdte | 30,36 m | 30,36 m | 28,69 m | 28,50 m | 26,30 m | 19,20 m |
Gewicht leeg | 27.443 kg | 27.443 kg | 26.054 kg | 21.909 kg | 23.632 kg | 10.954 kg |
Payload | 2,950 kg | 2,950 kg | 2.722 kg | 2.812 kg | 2.495 kg | 1.840 kg |
Motoren | RR BR725 | RR BR725 | P&W PW815GA | RR BR710 | P&W PW814GA | Honeywell HTF7250G |
Power | 71,6 kN | 71,6 kN | 69,75 kN | 68,44 kN | 67,36 kN | 33,9 kN |
Prijs (geschat) | USD 70,2 mln | USD 68,2 mln | USD 57,9 mln | USD 61,5 mln | USD 45,5 mln | USD 24,5 mln |