Korte stop op Maastricht-Aachen Airport

2-CAUL De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8

Maastricht-Aachen Airport, 20 juni 2018 – Op de route door het Limburgse land doemde zowaar de afslag naar Maastricht-Aachen Airport op. Er was net even tijd voor een korte stop aldaar. Aan de oostkant van het veld werd even gekeken op het platform “CHARLIE” naar wat er zoal buiten stond bij de hangaars van SAMCO Aircraft Maintenance. Dit bedrijf heeft regelmatig exotische toestellen in onderhoud. Het zijn doorgaans de kleinere tot middelgrote passagiersvliegtuigen zoals de ATR of de Dash 8.
Er waren drie toestellen goed te fotograferen. Dat is wel eens minder vanaf de locatie aan de Luxemburglaan.
De meest exotische kist was de 2-CAUL. Dit is een De Havilland Canada DHC-8-400 Dash 8 die sinds eind 2017 stored staat op dit veld. Toen was het nog de Mozambikaans geregistreerde C9-AUL van LAM – Linhas Aéreas de Moçambique. In de tussentijd is het toestel op Guernsey geregistreerd en staat het op naam van AeroCentury, een leasemaatschappij uit de VS. Het toestel is inmiddels ruim 18 jaar oud en heeft hiervoor ook nog dienst gedaan bij SAS – Sacnadinavian Airlines als SE-LRD en LN-RDC.

C9-AUL De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8 Linhas Aéreas de Moçambique (19 dec. 2017)

Een andere kist die mooi aan het hek geparkeerd stond was de EI-CBK. Dit is een ATR-42-300 van alweer 28 jaar oud. Sinds 1990 vliegt dit toestel rond als EI-CBK. Wel heeft het verschillende broodheren gehad. Het is dan wel een toestel in eigendom van een leasemaatschappij, het heeft gevlogen voor Trans States Airlines, Italair, Air Arann, Aer Lingus Regional en Stobart Air.
Stobart Air, ooit ontstaan uit de transportmaatschappij met vrachtwagens Eddy Stobart, heeft na de winterdienstregeling zijn twee ATR-42’s uitgefaseerd. De EI-CBK en EI-EHH vlogen in de kleuren van Aer Lingus Regional en werden overgebracht naar Maastricht-Airport en werden daar stored gezet.

EI-CBK ATR 42-300 in de kleuren van Aer Lingus Regional

SAS – Scandinavian Airlines. Deze kist is in 2009 nieuw vanaf de fabriek afgeleverd aan SAS. Nu na 9 jaar is het toestel uitgefaseerd. Het toestel is nog in volledige kleuren. Dee kleuren op de kist zijn dan wel van SAS, sinds maart 2015 werd deze kist gevlogen door Cimber A/S. Op 29 mei is het aangekomen op Maastricht-Aachen. Inmiddels zijn de motoren van het toestel verwijderd, de verwachting is dat het toestel hier dan ook nog wel even zal verblijven.

OY-KFG, Bombardier CL-600-2D24 Regional Jet CRJ-900 SAS – Scandinavian Airlines

In 2015 troffen we dit toestel onder zijn werktijd aan op Düsseldorf. Daar werd het op 5 mei 2015 op een lijndienst ingezet.

OY-KFG Bombardier CL-600-2D24 Regional Jet CRJ-900 SAS – Scandinavian Airlines (Düsseldorf, 5 mei 2015)

Geef een reactie