De Douglas DC-4 van het Aviodrome staat op het punt om in de spuithal van Satys op Lelystad Airport voorzien te worden van een nieuw kleurenschema. Het toestel is inmiddels flink verweerd doordat het al zo’n 13 jaar in de buitenlucht ten toon gesteld staat.
De Douglas C-54A Skymaster, zoals de officiële aanduiding heet, is de militaire versie van de Douglas DC-4. Dit toestel stamt uit 1942.
In het Aviodrome heeft men het vliegtuig voorzien van een kleurenschema zoals de 17 DC-4 toestellen kort na de Tweede Wereldoorlog hebben gevlogen in dienst van de Netherlands Government Air Transport (NGAT). Dit was – een door de overheid gereguleerde – wijze van luchttransport. Kort na de oorlog was het voor civiele luchtvaartmaatschappijen nog moeilijk om internationaal te opereren. Wanneer een toestel voor een overheid vloog was dit makkelijker.
Tussen 1946 en 1947 zijn al deze toestellen – beginnend met NL- en dan drie cijfers – overgezet naar het burgerluchtvaartregister van Nederland. De meeste toestellen kwamen in gebruik van de KLM.
Op de Skymaster van het Aviodrome staat NL-316. Dat zou duiden op het toestel met c/n 10312 welke later PH-TCD van de KLM zou worden. Dit kenmerk is echter niet authentiek. Het museumtoestel heeft als c/n 7488.
De Skymaster van het Aviodrome is van de Dutch Dakota Association (DDA) geweest. Zij schaften in 1997 een tweetal Douglas DC-4 toestellen aan. Een om mee te vliegen (PH-DDS) en een als onderdelenbron (PH-DDY). Het laatste toestel is wel ingeschreven geweest, maar er is nooit een Bewijs van Luchtwaardigheid voor afgegeven. Bij aankomst in 1997 op Schiphol droeg het toestel dan ook nog zijn oude Zuid-Afrikaanse registratie ZS-IPR.
Het is nimmer de bedoeling geweest dat de DDA met de PH-DDY zou gaan vliegen. Dat ging al helemaal niet meer toen men het toestel in 2001 in een hangaar van Fokker bij het takelen op een Fokker S.14 heeft laten vallen. De gevolgen van dit voorval zijn altijd nog te zien aan de flaps aan de rechtervleugel.
De activiteiten met de DC-4 bleken te hoog gegrepen voor de DDA en men staakte daarom de verdere plannen. De PH-DDS vertrok naar Zuid-Afrika en de PH-DDY kwam ter beschikking van het Aviodrome. Hier arriveerde het in 2003 over de weg.
Nu de DC-4 naar de spuiterij gaat is het Aviodrome begonnen het toestel hiervoor in gereedheid te brengen. Omdat de spuithal niet breed genoeg is moet een deel van de vleugel verwijderd worden. Dit is inmiddels gedaan, van de rechtervleugel is een deel afgehaald. Dit ligt voor de T2-Hangaar van het museum.
Ook een aantal bewegende delen, zoals het richtingsroer, het hoogteroer en de rolroeren zijn verwijderd. Het richtingsroer is inmiddels al ontdaan van zijn rood-wit-blauwe bedekking. Dit zal opnieuw bespannen moeten worden.
Al deze delen liggen aan de achterzijde van de T2-Hangaar. Zij worden in een later stadium gespoten en daarna weer gemonteerd.
Wanneer de Skymaster naar de spuithal gaat is nog niet exact duidelijk. Eerst moeten de kleine herstelwerkzaamheden aan het toestel door het Aviodrome zijn afgerond. Ook moet er natuurlijk plek zijn in de spuithal. Hier werkt men met strakke schema’s en deadlines van overige klanten.
De enige deadline die men zeker heeft is de start van de festiviteiten rondom het 100-jarig bestaan van de KLM in 2019. Voor die gelegenheid wil men dit toestel kunnen tonen in een “nieuw” oud KLM-kleurenschema. Kortom, er is nog even tijd. Dat gaat helemaal goed komen!
Na deze opknapbeurt is het toestel weer in staat om een flink aantal jaren de Nederlandse weerssituaties te kunnen doorstaan. Zo blijft dit mooie – en inmiddels zeldzame – verkeersvliegtuig in Nederland bewaard.
Dank aan de medewerkers van het Aviodrome voor het faciliteren van de fotogelegenheid.