
Lelystad Airport, 24 juni 2018 – Zondag 24 juni was letterlijk en figuurlijk een grijze dag voor Nederland. Op deze dag vertrok de Dutch Fouga naar Frankrijk, op weg naar een nieuwe eigenaar en een nieuw avontuur.
De Dutch Historic Jet Association (DHJA), opgericht in 1997, heeft haar enig vliegende vliegtuig, de F-GLHF verkocht. Na 21 jaar is het doek gevallen.

Niet meer mogelijk
Het bleek niet langer mogelijk om vliegend te opereren met een Fouga Magister boven Nederlands grondgebied. Kosten voor verzekering, onderhoud, maar ook het administratieve deel bij het opereren van een dergelijk historisch vliegtuig is te kostbaar gebleken en de groep vrijwilligers eromheen te klein. Een te betreuren maar onvermijdelijk besluit.

Daarom moest de DHJA hun Fouga CM-170 Magister met c/n 406 in de etalage zetten. Er werd gezocht naar een koper die met het toestel wilde blijven vliegen. Onderhandelingen met een partij die het toestel voor onderdelen wilde gaan gebruiken liep dan ook stuk.

De Fouga is nu verkocht aan een privépersoon uit de buurt van Nice. Deze heeft ook al een vliegende Fouga.
Na een restauratieperiode van vier jaar was vorig jaar het toestel weer luchtwaardig. Er werd alleen mondjesmaat mee gevlogen. Tweede Pinksterdag was de laatste maal voor het definitieve vertrek van vandaag.
Ferryvlucht
Vandaag stond het eerste deel van de afleveringsvlucht op de planning. De vaste piloot van de Fouga, Fons Hemmelder, zou het samen met Eric Tierie naar het Franse Reims Prunay (LFQA) vliegen. Vanaf daar pikt de nieuwe eigenaar het toestel later op om het verder over te vliegen richting het Zuid-Franse Cannes.

Vertrek was op de zondagochtend voorzien rond 10:30u. Men wilde aanvankelijk VFR op 5.000ft vliegen, maar de weerscondities verhinderden dat. Daarom werd de start iets uitgesteld totdat er wat beter weer op de route was. In Frankrijk waren de condities sowieso goed.
Een beperkende factor was de luchthaven van Reims. Deze ging in verband met zondagsrust om 12:00u voor 1,5 uur dicht. Nu is het met een dergelijk snel toestel als de Fouga Magister maar 45 minuten vliegen naar Noord-Frankrijk, dus er moest uiterlijk om 11:15u gestart worden.
Preflight check
Een half uur van tevoren liep Fons Hemmelder met crew-chief Arjen Dicke rond het toestel. Alles was door Arjen in gereedheid gebracht en Fons kon geen onregelmatigheden aan de buitenkant ontdekken.

Dan was het tijd voor het omdoen van de parachutes. Dit toestel heeft overigens geen schietstoelen, dus in geval van onvoorziene omstandigheden is het zaak om in de lucht zelf uit te stappen of op de kop te gaan vliegen en je eruit laten vallen…

Beide piloten namen plaats in het toestel en begonnen met hun vluchtvoorbereiding in de kist. Daarbij viel uiteraard de fraaie helm op van Fons Hemmelder van uit de tijd dat hij de demo-vlieger was op de Northrop NF-5A Freedom Fighter van de Koninklijke Luchtmacht. Als kleine jongen heb ik daar vroeger een aantal keer van mogen genieten!

Ready for departure

Vervolgens was het tijd om de twee Turbomeca Marboré IIA turbojets tot leven te brengen. Oordoppen zijn daarbij geen overbodige luxe. Arjen Dicke controleerde alles aan de buitenkant en ook Lelystad Airport stond stand-by met veiligheidsman Henk Koudijs met een brandblusser.


Alles was operationeel. De motoren kwamen rustig op toeren. De stuurvlakken van de kist reageerden naar behoren, de flaps deden het, de remkleppen werden getest en als laatste konden de blokken voor de wielen weg.


Uitgezwaaid door een klein, select gezelschap was het daarna tijd om het toestel richting Reims te blazen. Eerst rustig over de taxibaan richting baan 23.

Daarna vol gas over de 1.350 meter lange baan. De kist was zwaar. Er zal veel brandstof in. Uiteindelijk koos het toestel het luchtruim. Langzaam klom de kist als een zwangere huismus boven de Flevopolder uit.

Gezien het strakke tijdspad en de noodzaak efficiënt met de brandstof om te gaan was er geen gelegenheid voor een afscheids-low-pass. Via Harderwijk werd de polder verlaten en werd overgeschakeld naar Dutch-Mill.

De vlucht naar Reims Prunay is voorspoedig verlopen. Onderweg heeft men nog een paar mooie fly-passes op Beauvechain en Florennes mogen maken. De F-GLHF is veilig en wel geland op Reims en daar. Vervolgens is de Fouga in de hangaar geplaatst en zal het volgende week overgevlogen worden naar Cannes.

De klus is geklaard. Dat was echt de laatste vlucht van de enige Nederlandse Fouga Magister. En de piloten… die restte een terugreis per trein naar Nederland. Een tripje wat uiteraard iets langer dan de heenreis van drie kwartier zou gaan duren. Het is niet anders.
Reims Prunay (LFQA)
Van Fons Hemmelder ontvingen we een paar foto’s die op Reims Prunay na de aankomst van de Fouga zijn gemaakt.





Stille getuigen
Terug in de T2-Hangaar van het Aviodrome was een serene stilte “te horen”. Het leek alsof de achtergebleven kisten beseften dat een van hen was heengegaan. Wat restte was een lege plek met markeringen op de grond waar de Fouga jarenlang gestaan had.

Ook het bordje van het museum met tekst en uitleg over de Fouga en de DHJA stond er nog. Die kan het museum in… 😉

Een laatste stille getuige vonden we aan de muur, een poster met uitleg over de mogelijkheid om mee te vliegen met het toestel. Dat kan helaas niet meer…

Dank aan de medewerkers van het Aviodrome voor de mogelijkheid het vertrek van de Fouga van dichtbij te mogen vastleggen. Ook dank aan collega luchtvaartfotograaf Richard Poeser voor het ter beschikking stellen van de foto’s van de start. Hij stond op het juiste moment op de juiste plek!

4 gedachten over “De Dutch Fouga heeft Nederland verlaten”
Prachtig verslag van een treurige werkelijkheid.
Zeer jammer om dit te vernemen. Hopelijk overkomt dit onze laatste Belgische Fouga ook niet.
Heb deze prachtige kist jaren mogen onderhouden. Jammer maar heel begrijpelijk. Ik heb een stel prachtige vrienden overgehouden aan dit geweldige tijdperk.
JanSchunck lees dit stukje maar dan ben je weer op de hoogte.