Lelystad Airport, 22 juni 2018 – Een leuke bezoeker vrijdag op Lelystad Airport, een klein Frans zelfbouwtoestelletje. Het ging om de F-PACJ. Dit is een Dyn’Aero MCR-01 Banbi met constructienummer 390.
Franse toestellen in de F-P… reeks zijn zelfbouwkistjes. Deze Dyn’Aero is zowel als bouwpakket verkrijgbaar geweest, maar er zijn ook toestellen kant en klaar afgeleverd.
De MCR-01 is een relatief klein toestel met zijn lengte van 5,4 m en een spanwijdte van 6,63 m. Ter vergelijk, een Piper PA-28 Cherokee is 7,16 m lang en 9,2 meter breed.
Het ontwerp van dit vliegtuig is afgeleid van de Colomban MC-100 van de bekende Franse vliegtuigontwerper Michel Colomban. Deze ontwerper heeft onder ander ook de mini-twin Cri-Cri ontworpen. Een toestel waar je niet in gaat zitten, maar wat je aantrekt. 😉
De Dyn’Aero MCR-01 is van carbon fiber en daardoor licht van gewicht, doorgaans zo’n 450 kg. Schroef daar een Rotax 912ULM motor op van 100 pk (75 kW) en je hebt een klein vliegtuig met behoorlijke prestaties. De MCR-01 is in staat om met een maximumsnelheid van 172 knopen door het luchtruim te harken. Daarbij laat het doorsnee Pipers en Cessna’s gemakkelijk achter zich.
Het kleine kistje had een flinke reis achter de rug. In ruim 3 uur tijd was het vanaf het Franse Aérodrome Cholet le Pontreau (LFOU) gekomen. Cholet ligt ten oosten van Nantes en 760 km van Lelystad Airport af.
Op Lelystad werd AVGAS UL91 getankt. Daarna was het even tijd voor een rustmomentje. Een mooie gelegenheid om het kistje even op het platform te fotograferen.
Niet lang hierna vertrok de F-PACJ echter alweer en verdween het aan de horizon richting het noorden. Via Planefinder is te zien dat het daarna vermoedelijk geland is op Rønne (EKRN), op het Deense eiland Bornholm. Dat was een vlucht van 670 km.
Zo zie je maar, ook al heb je een klein kistje, binnen een paar uur vlieg je half Europa door!