British invasion & turbine-time op Lelystad Airport

G-BNKI & G-BSCZ Cessna 152

Lelystad Airport, 29 juni 2018 – De Britse Royal Air Force Halton Aeroplane Club maakte een uitstapje naar Noorwegen. Vorig weekend passeerden al twee toestellen van dit gezelschap via Lelystad Airport richting het noorden. De andere toestellen vlogen via Groningen Airport Eelde. Vandaag kwam de groep weer terug en maakte een tankstop met zes toestellen.

British invasion

In korte tijd landde de toestellen die uit Kiel waren vertrokken. De dag ervoor was Aalborg in Denemarken de vertrekplaats. Hierna nog het laatste stuk – met voor sommigen een tussenstop op Oostende – naar hun thuisbasis Halton.
Halton is een van de grootste RAF-basis en wordt gebruikt voor trainingsdoeleinden. Het staat op de nominatie om in 2022 gesloten te worden. De leden van de Aeroplane Club zijn niet alleen RAF-vliegers, maar ook overig RAF-personeel en burgers.

G-BNKI + G-BSCZ Cessna 152 met het Halton Aeroplane Club logo

Na het tanken van de benodigde litertjes Avgas 100LL werden de toestellen op het BRAVO-platform gesleept. Daar stond al een Piper Meridian. Met de zes Engelse kistjes erbij was het een volle bak zoals we helaas maar zelden zien op Lelystad Airport.

G-BNKI & G-BSCZ Cessna 152

Na een korte break vertrokken de toestellen een voor een weer. Behalve de G-BNKI. Deze Cessna 152 had motorproblemen en deed bij SIERRA1 een powercheck. Die pakte niet bevredigend uit. Het toestel is daarop naar Dynamic Aviation gereden voor de benodigde technische support. Hierdoor is het toestel pas een dag later huiswaarts gekeerd.

De bemanning van de G-BIPV Grumman American AA-5B Tiger aan de pomp

We zullen in volgorde van binnenkomst de bezoekende kistjes even langslopen:

G-RVST Vans RV-6

De G-RVST is een zelfbouwtoestel uit 1997. In de 21 jaar dat het is ingeschreven heeft dit kistje ruim 1.000 vlieguren gemaakt, da’s niet bepaald veel. Des te leuker dit toestel vandaag aan te treffen.

G-RVST Vans RV-6

G-ATPT Cessna 182J Skylane

Deze oude Cessna met bouwjaar 1966 (waarvan wij al eens eerder gemeld hebben dat dit een prima oprichtingjaar is… 😉 ) is inmiddels een echte klassieker. Het toestel heeft gekromde vleugeltips. Dit is een applicatie waardoor het toestel minder baanlengte nodig heeft bij de start en landing.

G-ATPJ Cessna 182J Skylane

Op 22 februari 1966 is de Britse carrière van dit toestel begonnen. Het is inmiddels bij zijn vijfde baasje aangeland en heeft in de ruim 52 jaar nog maar 4.300 vlieguren bijeengesprokkeld. Dat is grofweg gemiddeld maar 80 uur per jaar.

G-BIPV Grumman American AA-5B Tiger

De G-BIPV is al een aantal weken eerder eens gespot op Lelystad Airport, op 12 juni om precies te zijn. Wellicht als kwartiermaker voor deze reis. Dit kistje stamt uit 1979 en heeft zo’n 8.000 vlieguren.

G-BIPV Grumman American AA-5B Tiger

G-EDGA Piper PA-28-161 Warroir II

De G-EDGA is een Warrior uit 1985. Hiervoor heeft het als D-EDGA gevlogen en het is sinds 2005 in Engeland ingeschreven. Dit toestel heeft, net als de vorige Cessna G-ATPT, ruim 8.000 vlieguren gemaakt. Alleen in een flink kortere tijd.

G-EDGA Piper PA-28-161 Warroir II

De G-EDGA was zaterdag 23 juni 2018 op de heenreis naar Noorwegen ook al op Lelystad Airport voor een tankstop. Dat beviel kennelijk goed want vandaag was het toestel er weer en had zijn kornuiten meegenomen.

G-BNKI Cessna 152

Dit “binkie” kwam als eerste van de twee gele Cessna 152’s binnen. Het is getooid met het logo van de HAC, de Halton Aeroplane Club. Zoals al eerder gemeld strandde dit toestel op Lelystad Airport vanwege een motorprobleem. Dit werd de volgende dag verholpen zodat men alsnog huiswaarts kon.

G-BNKI Cessna 152

Nog even een paar feitjes over het toestel. Het is in 1978 gebouwd en heeft al meer dan 14.000 uur in de lucht gehangen. Een echte ouwe rot in het vak dus!

G-BSCZ Cessna 152

Als tweede HAC-kist kwam de G-BSCZ binnen. Ook dit kistje is een Cessna 152 en stamt uit 1979. Het heeft met 11.000 ervaringsuren iets minder gevlogen dan zijn broertje, de G-BNKI. Na het tanken werden beide toestellen gebroederlijk naast elkaar op het platform gezet.

G-BSCZ Cessna 152

Turbine-time

Naast de Halton kistjes stonden er ook nog twee pittige turbinekisten op het platform. Het eerste toestel, de N630PM was al de dag ervoor (do 28 jun) binnengekomen vanuit Wick. Het gaat hier om een Piper PA-46-500TP Malibou Meridian met als bouwjaar 2013. Dit toestel heeft als thuisbasis Anchorage in Alaska en was dus een aardig eindje van huis af! Zaterdag 30 jun. Vertrok het toestel weer.

N630PM Piper PA-46-500TP Malibu Meridian

De tweede turbine-aangedreven kist was de N616CM, een Socata-Daher TBM-850. Deze kist kwam vanaf Liverpool, de luchthaven die naar de Beatle John Lennon is genoemd.
De N616CM bleef tot zondag 1 juli staan en keerde toen weer IFR huiswaarts.

N616CM Socata-Daher TBM-850
N616CM Socata-Daher TBM-850 en N630PM Piper PA-46-500TP Malibu Meridian

Niets mis mee

Met de PH-MIS is niets mis. Al ziet het toestel er op dit paatje een beetje eigenaardig uit. Na het nodige onderhoud kwam deze Tobago voorbij taxiën naar SIERRA1 voor een motortest. Daarna weer terug naar AIS voor het terugplaatsen van de motorbeplating en het toestel is weer inzetbaar.

PH-MIS Socata TB-10 Tobago

Heli voor een dag

Het bedrijf Drieklomp, makelaars en rentmeesters, mocht zich “eigenaar” voor een dag wanen van de PH-ITI, een Airbus Helicopters H125. Deze vastgoedhandelaar van exclusieve huizen met vestegingen in Voorthuizen, Nunspeet, Zeist, Oosterbeek en Laren (NH) heeft zijn bedrijfsnaam tijdelijk op het toestel aan laten brengen. De PH-ITI vertrok naar Uddel een zogenaamde Zulu locatie (een landingsplaats buiten een reguliere luchthaven).

PH-ITI Airbus Helicopters H125

Ruschmeyer

Het was een prima dag op Lelystad Airport. Er was ook nog een Ruschmeyer R90-230RG te zien in de vorm van de D-EEHX. Deze zilveren vogel is wel vaker op Lelystad geweest en vloog in de middag weer op.

Amalia op pad

Voor het voorliggende weekend had de Douglas DC-3 Dakota PH-PBA een date op Schiphol Oost gepland staan. Deze grand old lady – met de bijnaam prinses Amalia – vertrok met slechts alleen de twee piloten aan boord naar de Haarlemmermeer.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota
PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Leaseweb

De Extra PH-ZWS die gesponsord wordt door Leaseweb mocht vandaag ook weer even buiten spelen. Het was prachtig weer voor aerobatics. Geen wolken en dus alle ruimte om het toestel zo min mogelijk rechtuit te laten vliegen.

PH-ZWS Extra EA-300LT

Aerobatics maken dorstig. Na de vlucht lustte het toestel dan ook de nodige litertjes brandstof.

…en de rest

Laten we de rest ook niet vergeten. Er waren nog een aantal meer toestellen voor de lens voorbijgetrokken. Die hebben een plekje gekregen in de onderstaande fotogalerij.

Geef een reactie