Nieuwe nummer 14 opgesteld in het veld van “FC-Lelystad Airport”

PH-CJX Beech G58 Baron

Lelystad Airport, 12 juli 2018 – Sinds kort is er in Nederland een nieuwe dikke Beech G58 Baron ingeschreven. Deze kist met c/n TH-2499 is op 28 juni vanuit Fairoaks naar Lelystad afgeleverd.
Hiervoor was de twin N444KJ geregistreerd. Dit kenmerk is op 13 juni 2018 doorgehaald met als reden: verkocht naar Nederland.

PH-CJX Beech G58 Baron

De PH-CJX is geheel rood met een wit biesje. En, oh ja, er staat nummer 14 in de staart….

PH-CJX Beech G58 Baron met rugnummer 14

Nummer 14… waar hebben we dit eerder gezien op een vliegtuig?!? Juist ja, op de PH-JAX, PH-LSV en PH-AJX. Dit waren/zijn allen toestellen van de bouwmagnaat Bert Verwelius. Verwelius is gekend Ajax fan. Vandaar dat zijn PH-JAX, een Beech C90GTi King Air, knalrood met wit was – de clubkleuren van Ajax Amsterdam. Het nummer 14 verwijst naar het rugnummer van de meest legendarische speler van Ajax (en voor velen van de hele wereld), Johan Cruijff. De PH-JAX is inmiddels al een aantal jaren geleden verkocht en vliegt nu (zonder nummer 14) in het buitenland als M-RLEE.

PH-JAX Beech C90GTi King Air had dezelfde kleuren als nu de PH-CJX

Als opvolger van de Beech C90GTi kwam een flinke bizjet, de PH-LSV. Dit was en Falcon 50EX. LSV stond in dat geval voor Bouw- en Exploitatie Maatschappij L.S. Verwelius. Deze Falcon had, u raadt het al, nummer 14 in de staart.

PH-LSV Dassault Falcon 50EX

Daarna kocht Verwelius een nog grotere Falcon, de PH-AJX. Ook deze Dassault Falcon 7X heeft duidelijke Ajax kenmerken. Allereerst de registratie (AJX) en ook hier weer het rugnummer van Cruijff in de staart. De Falcon 7X opereert vanaf Schiphol Oost.

PH-AJX Dassault Falcon 7X

Nu is er dus nog een Beech G58 Baron bij gekomen. Tenminste we gaan er vanuit met deze kenmerken dat Verwelius de eigenaar is. Dat is tegenwoordig niet meer direct te checken, omdat het Nederlands luchtvaartregister geen namen van eigenaren meer online vermeldt. Toch durven we hier wel een flesje op te zetten. De PH-CJX lijkt op PH-AJX. De C zou dan mooi voor Cruijff kunnen staan.

PH-CJX -> Cruijff aJaX

En de kleuren zijn hetzelfde als die van de vroegere PH-JAX. Tenslotte hebben alle kisten nummer 14 in de staart. Da’s toch geen toeval meer… 😉

PH-CJX Beech G58 Baron

Net als gisteren deed de PH-CJX een retourtje Groningen Airport Eelde. Na de landing verdween het toestel in een van de privéboxen op Lelystad Airport.

PH-CJX Beech G58 Baron

Hard gewerkt

Bij de spuithal van Satys heeft men sinds maandagmiddag hard gewerkt. Er waren immers twee toestellen van klanten aangekomen. De Franse Falcon 900EX was als eerste aan de beurt. Dit toestel was immers al kaal en kon meteen naar binnen.

F-GPNJ Dassault Falcon 900EX

Vandaag stond de F-GPNJ alweer buiten! Het toestel is geheel wit. Het is ingepakt in een witte plastic/latex-coating. Zo is het toestel tijdelijk beschermd tegen corrosie. Aan het einde van de middag is de Falcon ondergebracht in de Catalina-hangaar.

F-GPNJ Dassault Falcon 900EX

In de tussentijd is de 9H-LDN naar binnen getrokken en wordt momenteel afgeplakt om gespoten te worden. Het ziet er dan ook naar uit dat die kist weer als eerste de locatie van Satys zal verlaten.

Bezoeker

Een Piper Cherokee uit 1974. Dat mogen we inmiddels toch wel een klassieker noemen. We hebben het over de D-EERM. Dit is een Piper PA-28-180 Cherokee Archer. Dit is de eerste Archer-versie met een 180 pk sterke motor. Latere versies zijn de Archer II en III.

D-EERM Piper PA-28-180 Cherokee Archer

Het kistje kwam ergens ten noorden van München vandaan. Het had er dus een aardig reisje opzitten.

Op aflevering

De twee Aero AT-3 R100 van Singles en Twins lijken via Air Waterland een nieuwe eigenaar gevonden te hebben. De G-TGUN en G-MAVV werden al enige tijd te koop aangeboden. Vandaag vertrokken de kistjes richting Schönhagen (EDAZ) bij Berlijn. De uiteindelijke bestemming is Lviv in het westen van Oekraïne.

G-MAVV Aero AT-3 R100 op weg naar Lviv

Indertijd werden de toestellen als package deal aangeschaft door Singles & Twins. Ze worden nu ook weer tegelijk doorverkocht. Wellicht dat dit setje dus nog een tijdje bij elkaar blijft.

…op de voet gevolgd door de G-TGUN Aero AT-3 R100

Special Air Services

Het bedrijf Special Air Services (SAS) op Teuge verzorgt voor het Aviodrome de rondvluchten van bezoekers. Daarvoor zetten zij doorgaans diverse Cessna 172’s in die bij toerbeurt naar Lelystad komen en een rondje om de polderkerk te maken.
Kortgeleden heeft SAS de PH-MBW aan de vloot toegevoegd. Dit is een Fuji FA-200-160. Het kistje was hiervoor op Hilversum gebaseerd. SAS heeft het bedrijfslogo in de staart aangebracht en op de motorkap staat nu Special Air Academy.

PH-MBW Fuji FA-200-160 Aero Subaru van SAS

Vandaag werd de PH-MBW ingezet voor de rondvluchten bij het Aviodrome. Een leuke afwisseling!

Helikopters

De PH-RWX van Rotor & Wings hadden we al een tijdje niet meer vliegend waargenomen. Vandaag was deze bontgekleurde helikopter weer in de lucht. Met dit zonnige weer altijd leuk voor een plaatje.

PH-RWX Schweizer 269C

De Robinson R44 D-HGVB hoort thuis in Nederland. Stroe is de thuisbasis. Men kwam op bezoek bij Rotor & Wings.

D-HGVB Robinson R44 Raven II

Klaar voor Duxford

Dit weekend hoopt de Mustang PH-JAT zijn internationale showdebuut te maken. De Stichting Vroege Vogels is namelijk door de Airshow Flying Legends op het Engelse Duxford uitgenodigd om langs te komen.
De PH-JAT heeft de afgelopen dagen nog een paar keer lokaal gevlogen en is in goede conditie om de oversteek van de Noordzee te maken. Gevlogen door Edwin Boshoff en Arie Bogaerds Jr. is Trusty Rusty in goede handen.

PH-JAT North American P-51D Mustang is klaar voor Duxford

Vandaag stond de PH-JAT te glimmen in de zon naast de hangaar van Bogaerds. Morgen (vrijdag 13 juli) zal het toestel naar Engeland vertrekken en vermoedelijk op maandag weer terugkeren. In de tussenliggende dagen is het ongetwijfeld een van de highlights van hèt warbird evenement in Europa.

PH-VSX in opslag

Op 15 juni 2018 maakte de PH-VSX een onfortuinlijke landing op Breda/Seppe. De Piper Archer III raakte daarbij flink beschadigd. Na het weekend werd de kist overgebracht naar Lelystad Airport. Vandaag vertrok het toestel op een aanhanger van Dynamic Aviation naar een opslagplaats buiten het veld. Dynamic Aviation gaat de komende tijd rustig bekijken wat te doen met het toestel. Herstel is daarbij een nog niet uitgesloten optie. Erik Jesterhoudt van Dynamic Aviation stelt daarbij: “Als je een vliegtuig kunt bouwen, kun je het ook herstellen”.

PH-VSX Piper PA-28-181 Archer III
PH-VSX Piper PA-28-181 Archer III

De Stichting Piper Pilots – die met de PH-VSX vloog – heeft inmiddels een vervangend toestel in gebruik. De G-WARH werd overgenomen uit de vloot van Singles & Twins. In tegenstelling tot de 180 pk sterke VSX is dit een Piper Warrior III met een 160 pk motor.

PH-VSX Piper PA-28-181 Archer III

Toren officieel geopend

Met een aantal toespraken van onder andere de directeur van Lelystad Airport – Hanne Buis – werd de verhoogde verkeerstoren op Lelystad Airport officieel geopend. Een aantal genodigden waren hiervoor bijeengekomen om – onder het genot van een hapje en een drankje verzorgd door Flantua’s – aan de voet van de toren het resultaat te bewonderen.

Hanne Buis – Directeur Lelystad Airport – houdt een toespraak voor de genodigden

In relatief korte tijd is de toren verhoogd. Vandaag is het einde van dit project waarin Lelystad Airport, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), architect, aannemers en gemeente Lelystad nauw hebben samengewerkt om de verbouwing te realiseren.

Lelystad Tower wordt officieel geopend

Fotogalerij

 

2 gedachten over “Nieuwe nummer 14 opgesteld in het veld van “FC-Lelystad Airport”

Geef een reactie