Lelystad Airport, 13 juli 2018 – Vandaag was de vertrekdag van de PH-JAT North American P-51D Mustang van de Stichting Vroege Vogels naar de Flying Legends Airshow 2018 op Duxford. De Early Birds waren uitgenodigd om met hun Mustang naar Engeland te komen, een aanbod dat niet werd afgeslagen.
Het is daarmee de eerste keer – na de jarenlange restauratie van de kist – dat het toestel acte de préséance kon geven bij een (internationale) airshow.
Voorafgaand aan de oversteek van de Noordzee werd nog even een 20 minuten durende lokale vlucht gemaakt. Daarbij zat Arie Bogaerds Jr. aan de controls met Edwin Boshoff in de backseat.
Tijdens die vlucht werd nog even goed getest of de kist probleemloos vloog. Dat het daarbij even hard werken was voor de piloten werd duidelijk toen Arie de PH-JAT bij de brandstofpomp parkeerde om te tanken. Zijn shirt was inmiddels van voor naar achter nat van het zweet.
De kist werd afgetankt en werd voor de hangaar van Bogaerds gezet. Trusty Rusty was er klaar voor, de bemanning ook. Alleen nog even langs de douane en een vluchtplan indienen en trip kan beginnen.
Rond 16:00u was het dan zo ver. Deze keer met Edwin Boshoff aan de controls werd Trusy Rusty gestart. Na de nodige checks kon de Mustang op baan 05 oplijnen en starten. De Mustang had er zin in! Via downwind werd en passant nog een kistje voorbij gestoven en daarna werd het circuit van Lelystad Airport verlaten. Op naar Duxford!
Cabrio-Pitts
De PH-PEP is voorzien van een zomerse modificatie. De cockpitkap is verwijderd en heeft plaatst gemaakt voor twee aparte windshields. De inzittenden zitten hierdoor in de openlucht. Dit maakt de ervaring van het aerobaticvliegen met dit toestel nog intenser.
De eerste vlucht na de modificatie werd gemaakt door de vaste piloot van dit kistje, Dirk Evers. De gelukkige passagier in het vooronder was de vliegtuigtechnicus die de modificatie heeft verzorgd, Jan Willem Honders. Deze laatste is doorgaans gewend aan rustig rechtuit vliegen met zijn behoudende Kitfox (PH-BCF). Vandaag ging het er even anders aan toe. Hij vond het een heel avontuur zo zonder dak!
Een mooie aanpassing aan de kist, vooral bij het mooie weer van de laatste tijd. Is het straks wat kouder, dan kan de kap er in korte tijd weer op teruggeplaatst worden.
AIS
Bij AIS stond de N125DB buiten. Deze Eclipse is hier nog een tijdje te gast en vertrekt dan weer naar de andere kant van de Oceaan. Op de dag van aankomst hadden we het kistje al in de hangaar van AIS kunnen fotograferen. Vandaag ook in een blakend zonnetjes. Dat geeft meteen een veel leuker plaatje.
Er stonden ook nog twee Jetstreams buiten. Die konden we ook gelijk even meepakken.
De reden dat al deze kisten buiten stonden had er waarschijnlijk mee te maken dat men ruimte nodig had om nog een gast onder te brengen. De F-GPNJ staat hier namelijk binnen! Donderdag was deze ingepakte Falcon 900EX in de hangaar bij de Catalina en de Dakota gezet. Alleen was dat kennelijk toch wat onpraktisch omdat de Dakota er dit weekend ook nog uit moet.
Daarom is de Falcon nu in de hangaar bij AIS gezet. Het wacht hier zijn spuitbeurt af. Dat zal zijn als de Global 6000 9H-LDN (die nu in de spuithal van Satys staat) klaar is.
Fotovlucht
Vanuit de PH-ECE werden foto’s van de nieuwe toren gemaakt. De heli kwam laag voor de toren vliegen en ging toen langzaam omhoog. Vervolgens werden nog een aantal opnames op wat grotere afstand gemaakt.
Bezoeker
De D-EJPR was een van de weinige bezoekers deze middag. Het is een Socata TB-20.
De overige foto’s zijn opgenomen in de onderstaande fotogalerij.