Vliegtuig met Julio Iglesias-syndroom en een nieuwe Diamond DA 62 op Lelystad Airport

N188LG Piper PA-46-350P Malibu Mirage

Lelystad Airport, 20 juli 2018 – Vast wel eens gehoord; Julio Iglesias – de Spaanse zanger – laat zijn gezicht altijd van een bepaalde kant fotograferen. De andere kant vindt hij niet mooi genoeg. Welnu, daaraan moest ik vandaag denken toen ik de N188LG voor de lens kreeg. Dit toestel heeft last van hetzelfde syndroom.
Deze Piper Malibu Mirage is namelijk van de linkerzijde veel mooier dan rechts. Wat is het geval? Het toestel van het Duitse Porta Air Service heeft aan de linker kant in de staart een Pin-up dame getooid in hun huisstijl staan. Aan de rechterzijde staat deze dame ook, alleen dan van de achterkant geportretteerd.
De Pin-up dame in de staart is als een soort “nose-art” aangebracht en stelt een stewardess voor. Op de website van Porta Air Service zijn meer afbeeldingen in deze stijl te zien. Deze zijn in 2015 ontworpen door Gerad Taylor, een bekende illustrator uit Wellington (New Zeeland).
Erg leuk dat de huisstijl op deze manier door gevoerd is op een van hun vliegtuigen.
Het bedrijf is gevestigd op Porta Westfalica (EDVY). Het handelt als premium dealer voor Garmin, daar is ook reclame voor aangebracht op deze kist. Verder kunnen zij modificaties aanbrengen op vliegtuigen, waarbij men gespecialiseerd is in Piper PA-46’s.

De “mindere kant” van de Malibu

De N188LG was daarvan een mooi voorbeeld. De cockpit was op en top uitgerust met diverse Garmin apparatuur.

N188LG Piper PA-46-350P Malibu Mirage

Nieuwe Diamond DA 62

Er is weer een nieuwe Diamond 62 in Nederland bijgekomen. Nummer 3. Eerder volgde de PH-MBO (gebaseerd op Lelystad) en de PH-UDB (gebaseerd op Rotterdam – The Hague). Nu is daar de PH-VCC bijgekomen. Dit toestel heeft constructienummer 62.085 en is in Oostenrijk van de band gerold. Daar komt overigens ook de PH-MBO vandaan. De PH-UDB is een in Canada gebouwd exemplaar.

PH-VCC Diamond DA 62

De PH-VCC zou aanvankelijk ook uit Canada komen, maar de eigenaar werd kort voor de aflevering geïnformeerd dat hij zijn toestel in Wiener Neustadt in Oostenrijk kon ophalen.
Zijn de MBO en UDB overwegend grijs, de PH-VCC is in Bordeauxrood uitgevoerd. Dat wil zeggen, de bovenkant van het toestel, te onderkant is ook weer grijs.

PH-VCC Diamond DA 62

De PH-VCC was gisteren in Nederland aangekomen en maakte vandaag een eerste binnenlandse vlucht. En waar ga je dan naar toe? Zoals zoveel eigenaren van een nieuw toestel, ging ook de PH-VCC richting Texel.

PH-VCC Diamond DA 62

Tegen het einde van de middag kwam de Diamond weer retour naar Lelystad Airport. Er werden nog een aantal touch & go’s gemaakt alvorens de weg naar de hangaar van Wings over Holland – de importeur van deze toestellen – op te zoeken.

Wings over Holland, de importeur voor Diamond Aircraft

De Diamond DA 62 is voorzien van een paar flinke beeldschermen. Aan de weinige vingerafdrukken op de schermen is goed te zien dat het hier om een nagelnieuw toestel gaat.

De glazen cockpit van de Diamond DA 62

De vliegers waren zeer te spreken over het toestel. En om de kist de komende dagen wat beter te leren kennen was er gelijk voor de volgende dag (zaterdag) een buitenlandse trip gepland.

Franse invasie

Maar liefst drie Franse Robins op het platform vandaag. Met een korte tussenpauze kwamen deze toestellen het circuit in gevlogen. Ze werden alle drie netjes naast elkaar gezet “in front of tower”. Een leuk gezicht.

Drie Franse Robins “in front of tower”

De inzittenden gingen op weg naar het Aviodrome. Een prima reden om Lelystad Airport aan te doen. Je zou verwachten dat meer bezoekende toestellen dit als doel voor een bezoekje zouden kiezen. Misschien een idee voor het Aviodrome om hiervoor te adverteren via buitenlandse aeroclubs met een leuke aanbieding.

F-GIKX Robin DR 400-180 Regent

Later is er nog een vierde Robin geland, de F-GBUT Robin DR400/180 (hiervan helaas geen foto). Deze heeft overnacht. De andere drie toestellen zijn aan het einde van de middag weer vertrokken.

Geen oog voor symmetrie

Vanaf Rotterdam – The Hague arriveerde nog een vierde Robin, de PH-SVT. Absoluut welkom! En een mooie aanvulling voor het rijtje met Franse Robins naar wij dachten.

PH-SVT Robin DR400/135cdi Ecoflyer

Mis… de bemanning van de toren had deze middag geen oog voor symmetrie. In plaats van naast de Fransen werd de SVT op verzoek op het BRAVO-platform neergezet. Ver van zijn familieleden. Jammer, was leuk geweest voor het plaatje…

PH-SVT Robin DR400/135cdi Ecoflyer helaas niet in het rijtje met de overige Robins

Geen intersectie take-off

Vanaf Breda/Seppe arriveerde de G-GAEA. Een van de Aquila A210’s van Breda Aviation.

G-GAEA Aquila A210

Na korte tijd vertrok dit lestoestel weer. Daarbij werd naar baan 05 gereden voor de start. Alleen dacht de vlieger al bij het begin van de baan te zijn ter hoogte van intersectie SIERRA4. De plek om de baan op te gaan is voor 05 SIERRA5. En intersectie take-offs zijn niet toegestaan op Lelystad Airport.

G-GAEA Aquila A210 wil oplijnen via SIERRA4

Gelukkig zag men op de toren deze onvolkomenheid op tijd en dirigeerde men het toestel naar de juiste positie.

…en weer terug!

PH-ARV

PH-ARV ARV Aviation ARV-1 Super 2

De PH-ARV is een one-of-a-kind in Nederland. Er zijn er maar een stuk of 40 van deze Air Recreational Vehicles gebouwd en dit is een van de weinige toestellen buiten het Britse register. Na getankt te hebben ging het toestel naar de actieve baan. Daar aangekomen bleek het terug te moeten komen naar de toren om eerst enige administratieve handelingen af te wikkelen. Een mooie gelegenheid om het kistje even van dichtbij te fotograferen.

PH-ARV ARV Aviation ARV-1 Super 2

Daarbij viel het op dat er een brandstoflucht om het toestel hing. Niet verwonderlijk, de tankdop zat nog niet dicht. Uiteraard hebben we de piloot hiervan in kennis gesteld.

Losse tankdop
Toch maar even dichtdraaien…

Bij terugkomst heeft de vlieger deze netjes alsnog dichtgedraaid. Een vlucht lukte alleen niet meer. Kennelijk was er nog een technisch probleem, want na enige tijd taxiede het toestel weer terug naar de hangaar. Helaas geen vlucht…

PH-ARV ARV Aviation ARV-1 Super 2

Yak-52

Tijdens het wachten op de terugkomst van de PH-VCC konden we mooi een paar plaatjes maken van de PH-DTW. Deze Yakovlev Yak-52 van de Dutch Thunder Yaks stond voor de hangaar bij Wings over Holland. Het was even daarvoor binnengekomen na een vlucht.

PH-DTW Yakovlev Yak-52

Traumaheli

De nieuwe traumaheli PH-TTR werd vandaag naar Amsterdam gevlogen om dienst te doen als Lifeliner1. De heli van Amsterdam (PH-MAA) vertrok naar Rotterdam – The Hague. De PH-ULP van Rotterdam werd zo afgelost en kon daarop naar Lelystad Airport vertrekken. Dit toestel werd na de landing kort daarop in de hangaar van ANWB MAA gezet. Een hele stoelendans!

PH-ULP Eurocopter EC135-T2

Fotogalerij

Nog een paar locals die vandaag gefotografeerd zijn staan in de fotogalerij hieronder.

 

 

Geef een reactie