De drie-motorige Northrop YC-125 Raider, geen hoogvlieger

48-622 / (48-626) Northrop YC-125B Raider

Dayton (OH) & Tucson (AZ), 2011, 2017 en 2018 – Een driemotorig vliegtuig in beeld deze keer. Driemotorige vliegtuigen komen niet zo veel voor, zeker niet met drie propellers. Ze zijn er echter wel. Enkele voorbeelden zijn de Ford Tri-motor en de Junkers Ju-52.

Ook op gebied van straalvliegtuigen zijn de modellen met drie krachtbronnen schaars zei het iets minder dan bij de propellerkisten. De meest bekende hierbij zijn de Boeing 727, de Douglas DC-10/MD-11, de Lockheed L.1011 Tristar, de Yak 40/42 en natuurlijk de Dassault Falcon 50/900/7X/8X-serie.

We hebber er toch nog eentje gevonden die niet in het rijtje staat, de Northrop YC-125 Raider. Dit is een militair transporttoestel dat door Northrop is ontwikkeld uit hun eerste naoorlogse civiele creatie, de Northrop N-23 Pioneer. Op de civiele markt mislukte dit vrachttoestel omdat er voldoende materieel uit het overschot van Tweede Wereldoorlog kwam.

48-622 / (48-626) Northrop YC-125B Raider

De USAF had echter wel behoefte aan een nieuw transportvliegtuig en liet Northrop uit de civiele N-23 de militaire YC-125 ontwikkelen. Men wilde het toestel gebruiken om manschappen en materieel te vervoeren naar vooruitgeschoven basissen en voor reddingsoperaties boven de Poolgebieden.
De YC-125 kon voorzien worden van JATO-bottles (Jet Assisted Take Off). Hierbij kreeg het toestel tijdelijk extra power en kon zo binnen 150 meter / 500 voet in de lucht zijn.

48-622 / (48-626) Northrop YC-125B Raider

Kleine order

Uiteindelijk werden er 13 exemplaren besteld voor troepen- en materieel transport. Deze versie werd aangeduid als de YC-125A (48-628 t/m 48-640). Voor de reddingsoperatie boven de Poolgebieden werden nog eens 10 toestellen besteld en die kregen de aanduiding YC-125B mee (48-618 t/m 48-627). De YC-125B was uitgerust met stretchers voor ziekenvervoer en had voorzieningen om op ski’s te kunnen landen.

48-622 / (48-626) Northrop YC-125B Raider

De YC-125 vloog voor het eerst op 1 augustus 1949 en voor het einde van 1950 werden alle bestelde toestellen afgeleverd. Toen bleek al gauw dat de drie Wright R-1820-99 Cyclone stermotoren – met elk een vermogen van 1.200 pk (895 kW) – tegenvielen in prestaties. Gevolg was dat al snel de YC-125 als overbodig werd aangemerkt. Hierdoor gingen een aantal toestellen naar Sheppard Air Force Base om als sleutelkist te dienen voor opleidingen. En de taken van het vliegtuig werden overgenomen door de Fairchild C-123 en helikopters. In 1955 viel het doek voor de YC-125 binnen de USAF. Daarmee was de YC-125 beslist geen hoogvlieger.

Tweede leven

Het bedrijf Frank Ambrose Aviation in Florida kocht 19 operationele YC-125’s op en wist ze te slijten in Midden- en Zuid-Amerika. Hier werden ze nog als vrachttoestel ingezet. Tot in de jaren ’70 werden deze toestellen gebruikt, voornamelijk om vanaf onherbergzame velden te opereren.

XB-GEY Northrop YC-125A Raider vond een nieuwe werkgever in Mexico

Survivors

Van de 23 toestellen zijn er uiteindelijk slechts twee bewaard gebleven. Een YC-125A (XB-GEY en ex 48-636) in het Pima Air & Space Museum in Tucson en een YC-125B (ex 48-626 maar met de titels van de 48-622) in het Air Force Museum in Dayton.

National Museum van de United States Air Force in Dayton (OH)

Museumkisten

De XB-GEY was in gebruik bij Triplay y Maderas de Durango, S.A., een houtverwerkingsbedrijf in Durango, Mexico. Het toestel draagt nog de kleuren van zijn laatste werkgever.

XB-GEY Northrop YC-125A Raider

De YC-125B in Dayton is begin jaren ’90 “gered” uit de Mexicaanse deelstaat Zacatecas. Het gaat hier om de oude 48-626 en niet om de 48-622 zoals op het toestel is aangebracht.

48-622 / (48-626) Northrop YC-125B Raider

De YC-125A en YC-125B verschillen uiterlijk niet veel van elkaar. De meeste verschillen zitten in de indeling in de cabine vanwege het gebruiksdoel. Een extern verschil is wel goed zichtbaar, de A-versie heeft per wielpoot een wiel, bij de B-versie zijn dat er twee.

XB-GEY Northrop YC-125A Raider met maar een wiel per poot
48-622 / (48-626) Northrop YC-125B Raider met twee wielen per poot

Tijdens een bezoek in 2011 en 2017 aan het National Museum van de United States Air Force – het oudste en grootste militaire luchtvaartmuseum in de wereld – bij de Wright-Patterson Air Force Base, in Dayton, Ohio en in 2018 aan het Pima Air & Space Museum in Tucson, Arizona hebben we beide nog bestaande toestellen gezien. Beide kisten staan in de open lucht. Dat is voor de conditie van het vliegtuig in Arizona geen probleem vanwege de droge lucht. Het toestel in Dayton zal meer te lijden hebben van het klimaat aldaar.
De YC-125 is beslist moeders mooiste niet. Maar het is uiteindelijk wel een zeldzaam en daarmee bijzonder toestel.

Geef een reactie