Grootste heli van Heli Holland op Lelystad Airport

PH-OSF Airbus Helicopters H175

Lelystad Airport, 22 augustus 2018 – In de hangaar van Tom van der Meulen op Lelystad Airport staat momenteel een flinke helikopter, de PH-OSF. Dit is de nieuwste en grootste helikopter in de vloot van Heli Holland. De PH-OSF wordt gebruikt voor offshore doeleinden.

PH-OSF Airbus Helicopters H175

Eind vorig jaar werd de PH-OSF in Nederland ingeschreven. De H175, gebouwd in 2016 en met constructienummer 5009, had hiervoor een Mexicaanse registratie (XA-ZKT) en vloog voor Transportes Aereos Pegaso. In Frankrijk heeft het nog kort de testregistraties F-WWET en F-WWOD gehad. De eerste vlucht met Nederlands kenmerk vond plaats op 28 december 2017.

PH-OSF Airbus Helicopters H175

De PH-OSF is een flinke jongen. Het toestel weegt leeg zo’n 4.600 kilo en heeft als maximaal startgewicht 7.800 kilo. De heli is uitgerust met twee Pratt & Whitney Canada PT6C-67E turboshaft-motoren, goed voor 1.776 pk (1.324 kW) elk. In de H175 kunnen 16 offshore-passagiers vervoerd worden.

PH-OSF Airbus Helicopters H175

Helaas ziet de helikopter er een beetje saai uit. Het is geheel wit, met bescheiden titels van Heli Holland Offshore.

PH-OSF Airbus Helicopters H175

De Airbus Helicopters H175 is nog relatief zeldzaam in Nederland. Op dit moment vliegt de Nederlandse tak van Noordzee Helikopters Vlaanderen eveneens met twee exemplaren van dit type.

PH-NHU Airbus Helicopters H175 van Noordzee Helikopters Vlaanderen (Den Helder, 1 augustus 2018)

Meer heli’s

Er waren meer helikopters te zien vandaag op Lelystad Airport. Van Heliair uit Harskamp kwam de PH-WIK langs. Deze Ecureuil maakte een aantal circuitjes alvorens een korte stop op het Bravo-platform te maken. Na een bakkie koffie vertrok het toestel weer.

PH-WIK Aerospatiale 350B3 Ecureuil

De overige helikopters waren lokale exemplaren van met name Heli Holland en HeliCentre. Daarbij vloog ook de PH-HHB. Deze Sikorsky S-333 maakte tweemaal een autorotatie-oefening op de hoofdbaan. Daarbij schoof het toestel na de landing een stukje door over het asfalt op de ski’s.

Bezoekers

De D-ETJG stond al een aantal dagen op het platform. Vandaag vertrok deze Piper Malibu Mirage weer met twee personen. De koffertjes erin, even zwaaien naar de afzetter en hup, met dit puike reisvliegtuig naar Leer-Papenburg (EDWF). Daar werd een stop gemaakt, vermoedelijk om goedkoop te tanken. Vanaf daar vloog het toestel naar Verkehrslandeplatz Jena-Schöngleina (EDBJ) ten zuidwesten van Leipzig.

D-ETJG Piper PA-46-350P Malibu Mirage
D-ETJG Piper PA-46-350P Malibu Mirage

Ook een flink eindje weg kwam de D-CAHO. Deze Cessna 560 Citation XLS+ van Air Hamburg kwam uit Mallorca. Het toestel had een beetje vreemde manier om het veld aan te vliegen. Ter hoogte van Almere werd het rond de 2.000 voet “losgelaten” als IFR verkeer en kon het VFR verder. De bizjet zette direct koers naar het veld en meldde zich op de radio.

D-CAHO Cessna 560 Citation XLS+ “overhead the field”

Even later kwam het op zo’n 1.500 voet overhead gevlogen. Het vloog daarbij in de tegengestelde landingsrichting. Er werd naar rechts gestuurd om zo op downwind te komen en met een ruime linkerbocht werd een rondje gevlogen om te eindigen op short finals voor baan 23. Zo kan het ook…

D-CAHO Cessna 560 Citation XLS+

Na de landing werd het toestel op het Bravo-platform gezet. De vijf passagiers konden uitstappen en hun laatste stuk van hun reis vervolgen. De Citation werd gereed gemaakt voor een overnachting op Lelystad Airport.

D-CAHO Cessna 560 Citation XLS+

Van Rotterdam – The Hague verschenen een tweetal kistjes, de PH-ATW en de PH-SVT. Beide kistjes hebben korte tijd op het platform doorgebracht.

Of de PH-MBW nou een bezoeker is of niet, we laten het in het midden. Het kistje hoort officieel thuis bij Special Air Services op Teuge, maar het is hier tegenwoordig regelmatig te zien als kist voor de rondvluchten bij het Aviodrome. Ook vandaag werd de Fuji daarvoor ingezet. Na de landing werd gebruik gemaakt van de schuifkap, deze werd tijdens het taxiën al geopend voor de nodige frisse lucht.

PH-MBW Fuji FA-200-160 Aero Subaru

De Beech A36 D-EJAA hoort thuis op Hilversum. Het is daar momenteel een van de grootste en zwaarste kisten die daar gebaseerd staan. De D-EJAA kwam op bezoek bij Rotor & Wings en maakte een lokale trainingsvlucht.

D-EJAA Beech A36 Bonanza 36

Bij Martinair was de PH-GLG in onderhoud. De Soccata TB-20 Trinidad vindt onderdak op Teuge maar is regelmatig op Lelystad bij Martinair als er wat aan gesleuteld moet worden. Vandaag werd er even mee proefgedraaid bij Sierra1.

PH-GLG Socata TB-20 Trinidad

Locals

Uiteraard waren er ook nog een aantal lokaal gebaseerde toestellen aktief vandaag. Het was immers prima vliegweer. Hieronder een kleine selectie.

 

Geef een reactie