Little Duxford in de polder

G-AIDN Supermarine Spitfire TR.8 / LF.VIIIc

Lelystad Airport, 15 september 2018 – Deze ochtend speelde mijn eksteroog op. Was dat een boodschap? Een onbedwingbare drang leidde me naar Lelystad Airport. Daar stond ik dan ineens op de vroege zaterdag ochtend naar de lucht te turen… Wat ging er gebeuren…? Wat hing er in de lucht…?

G-CKUE Supermarine Spitfire LF.XVIe met het onmiskenbare Spitfire silhouet

Nou, dat werd snel duidelijk! Vanuit Biggin Hill in de UK hing een tweetal Spitfires in de lucht! In rap tempo leken zij zich richting Lelystad te bewegen. En wat bleek, Lelystad Airport was inderdaad hun bestemming.

G-CKUE Supermarine Spitfire LF.XVIe

Het bleek te gaan om een Spitfire Mk.XVI en een MK.VIII (T.8), een tweezitter. De eerste is de G-CKUE en de tweezitter is de G-AIDN.

G-AIDN Supermarine Spitfire TR.8 / LF.VIIIc

Toen viel het kwartje, één van deze Spitfires (de G-CKUE) heeft inmiddels een Nederlandse eigenaar, Frits van Eerd van de Jumbo Supermarkten. Van Eerd is een groot liefhebber van de luchtvaart en laat dat ook blijken want naast zijn support voor de DDA Classic Airlines is hij ook eigenaar van inmiddels een tweetal (!) Spitfires. Naast de G-CKUE is er nog een oude Spitfire Mk.Ia (P9372) in restauratie op Biggin Hill in de UK. Er zijn onbevestigde bronnen die aangeven dat er nog een derde Spitfire in restauratie zou zijn, een tweezitter.

G-CKUE Supermarine Spitfire LF.XVIe

Vooral de G-CKUE is voor Nederland een bijzonder toestel. Deze kist heeft voor de Nederlandse luchtmacht gevlogen in de Tweede Wereldoorlog. Van 23 maart 1945 tot en met 13 oktober 1945 was het ingedeeld bij het 322 squadron. Daarbij droeg het de registratie en codering zoals het nu ook weer heeft.

G-CKUE Supermarine Spitfire LF.XVIe

Na de oorlog werd de Spiftire als brandweer-oefenobject gebruikt. De vleugels werden er afgehakt en na verloop van tijd heeft men de restanten onder de grond gestopt.

G-CKUE Supermarine Spitfire LF.XVIe

Jaren later kwamen de restanten van deze kist weer boven de grond. Toen werd besloten om het toestel weer op te bouwen. Geen eenvoudige klus. Gangmaker werd Frits van Eerd die de kosten voor de restauratie op zich nam. Het heeft geresulteerd in een prachtige authentieke vliegende Nederlandse Spitfire.

G-CKUE Supermarine Spitfire LF.XVIe

De Spitfire Mk.XVI wordt ook wel gezien als de ultieme Spitfire. Het is de laatste doorontwikkelde versie met de Rolls Royce Merlin motor. Daarna werd de Griffon motor toegepast. Klassieker kun je het dus eigenlijk met de G-CKUE niet hebben!

G-CKUE Supermarine Spitfire LF.XVIe

Onder toeziend oog van de eigenaar arriveerden beide warbirds op het platform bij Tom van der Meulen. Daar werden de vliegers door Van Eerd begroet en konden de toestellen door een klein gezelschap bekeken worden.

Eigenaar Frits van Eerd begroet de piloot van de G-CKUE na kort na de landing

Onder die belangstellenden die de toestellen verwelkomden was ook een Amerikaanse oorlogsveteraan uit de Tweede Wereldoorlog. Hij was overgekomen uit de VS voor de herdenking van operatie Market Garden, volgende week. Hem viel de eer ten deel om een vlucht in de tweezitter te mogen maken.

Van Eerd (l), de twee Britse vliegers met in hun midden de Amerikaanse veteraan

Voordat men kon gaan vliegen moest er echter wel eerst getankt worden. Nu is het starten en alleen kort taxiën met een Spitfire geen goede zaak voor de motor. Vandaar dat men de toestellen naar de pomp wilde slepen. Alleen… de towbar was in de UK achtergebleven.

Jan Willem “MacGuyver” Honders fikst even een towbar!

Op dat moment kwam de Nederlandse MacGuyver in actie! Als een ware alleskunner dook Jan Willem Honders, technicus bij Van der Meulen, onder de staart van de Spitfire. Met een zakmes, tandenstoker en nagelschaar (of het kan ook een lasapparaat geweest zijn…) wist hij een modificatie in elkaar te knutselen aan een trekstang die aanwezig was en die de Spitfires kon trekken. Zo werden een voor een de kisten van nieuwe brandstof voorzien.

Towbar vers gelast
G-CKUE Supermarine Spitfire LF.XVIe met de towbar klaar voor gebruik
G-AIDN Supermarine Spitfire TR.8 / LF.VIIIc wordt met de nieuwe towbar verplaatst. Uiteraard met “MacGuyver” op de tractor

Daarna kon men instappen en vertrokken de beide Spits voor een rondje Nederland. Er werd gevlogen richting de Ginkelse Heide en Arnhem, bekende plaatsen uit de Tweede Wereldoorlog.

G-AIDN Supermarine Spitfire TR.8 / LF.VIIIc

Ook werd gecirkeld boven Veghel in Brabant. Ook niet vreemd, dat is de woonplaats van de eigenaar. Alleen stond die niet in zijn tuin te zwaaien, hij was immer op Lelystad aanwezig!

G-AIDN Supermarine Spitfire TR.8 / LF.VIIIc

Op de terugweg werden beide kisten tegemoet gevlogen door Tom van de Meulen in zijn North American AT-16 Harvard, PH-KLU. Daarmee was hij eerder in de ochtend vanuit Oostwold gearriveerd.

PH-KLU Noorduyn (North American) AT-16 Harvard IIB

In de backseat zat Erik Brouwer, redacteur van het blad Plane Owner en hij schrijft ook voor Piloot & Vliegtuig. Hij mocht de camera bedienen. Onmiskenbaar “the best seat in the house” vandaag!

PH-KLU Noorduyn (North American) AT-16 Harvard IIB

Na de fotoshoot landden alle kisten een voor een en was het weer tijd om te tanken. De Luchthaven deed goede zaken met de brandstofverkoop vandaag!
Hierna herhaalde het patroon van rondvluchten zich nog tweemaal. Ook toen werd richting Arnhem en Veghel gevlogen.

G-AIDN Supermarine Spitfire TR.8 / LF.VIIIc

De nacht van zaterdag op zondag zullen de twee Spitfires overnachten in een hangaar op Lelystad. Zover we begrepen hebben staat morgen de terugvlucht naar de UK op het programma maar het zou ook kunnen dat er nog eerst lokaal gevlogen gaat worden. Mettertijd zouden de Nederlandse toestellen op Gilze Rijen hun thuisbasis moeten krijgen.

G-AIDN Supermarine Spitfire TR.8 / LF.VIIIc

Naast het Spitfire-geweld waren er nog meer warbirds actief. Het artikeltje heet niet voor niets Little Duxford!

G-CKUE Supermarine Spitfire LF.XVIe en G-AIDN Supermarine Spitfire TR.8 / LF.VIIIc
G-AIDN Supermarine Spitfire TR.8 / LF.VIIIc

Ook de PH-JAT van Early Birds was in de lucht. Er werd een lokale vlucht gemaakt, gevolgd door een vlucht richting Twente, alwaar een evenement is morgen (16 september).

PH-JAT North American P-51D Mustang

De Mustang PH-JAT was nog maar geland na zijn oefenvlucht of de Spitfires vertrokken. Op enig moment waren er drie Merlin’s tegelijk aan het brullen. Uniek in Nederland op een doorsnee zaterdag!

PH-JAT North American P-51D Mustang

Ook de Dutch Thunder Yaks lieten van zich horen. Zij maakten ook twee lokale formatievluchten.

PH-DTX Yakovlev Yak-52 van de Dutch Thunder Yaks

Laten we dan tot slot niet de Dakota van de DDA Classic Airlines niet vergeten. Deze Grand Old Lady vertrok in de ochtend richting Schiphol. Ook haar stermotoren pasten met hun sonore geluid prima in het rijtje juweeltjes van vandaag.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Goed, op Duxford staan nog veel meer van dergelijke lekkere warbirds, maar Lelystad kon vandaag goed meekomen. Een uniek schouwspel met daarbij ook nog eens geweldig foto-weer.

G-CKUE Supermarine Spitfire LF.XVIe + G-AIDN Supermarine Spitfire TR.8 / LF.VIIIc

 

8 gedachten over “Little Duxford in de polder

  1. Ik was druk in de hangar maar genoot van de muziek buiten. En soms snel even door de deur gluren. En toen ik thuis was kwamen ze weer over. Ik heb genoten vandaag.

Laat een reactie achter bij op FacebookReactie annuleren