Maastricht-Aachen Airport, 13 september 2018 – Ook vandaag waren we voor het werk in het zuiden van het land. Net als de dag ervoor kon daardoor een korte stop op Maastricht-Aachen gemaakt worden. De weerssituatie was ten opzichte van gisteren net omgekeerd. In het grootste deel van het land scheen de zon volop. Boven Maastricht-Aachen hing nog een lage stratusbewolking.
Cargo
Op het D-Apron stond een Boeing 747 van Kalitta Air. Het ging om de N705CK. Dat is een Boeing 747-4B5F, een Boeing 747 die af-fabriek als vrachttoestel is afgeleverd. Het toestel is te herkennen aan zijn winglets (typerend voor een 747-400). Daarentegen heeft het niet een verlengd bovendek, zoals bij de passagiersuitvoering van de 747-400.
De N705CK was eerder op de dag uit Istanbul gekomen en was op doorreis naar Toronto. Het vloog daarbij onder een vluchtnummer van Turkish Airlines. De bemanning was wel Amerikaans.
Deze vrachtjumbo zat goed vol, het had de volle baanlengte nodig maar wist netjes op tijd airborne te raken.
Turkish Airlines voert veel vrachtvluchten uit op Maastricht-Aachen. Op het B-Apron stond al een Turkse Airbus A310F (TC-JDR) en daar kwam nog de TJ-LJM bij. Dit betrof een Boeing 777 in de vrachtuitvoering. Deze kist kwam uit Willemstad op de Antillen.
Onderhoud
Gisteren stond de OY-KFI op het C-platform bij SAMCO. Vandaag werd deze kist naar de overkant gesleept en daar in de hangaar geplaatst. Daar was ruimte vrijgekomen omdat men de OY-KFG naar buiten had gereden. Deze CRJ-900 werd weer naar de oostkant gebracht en werd geparkeerd op de plek van de OY-KFI.
Alleen… eenmaal binnen gezichtsafstand bleek dat OY-KFG is omgeregistreerd. Het is nu de G-CKZN geworden. Deze registratie is op 30 augustus toegekend aan dit toestel. Het staat nu op naam van Triangle Symber Leasing DAC – Falko Regional Aircraft LTD. Falko is een leasemaatschappij die in totaal 8 ex SAS Bombardier CRJ-900LR’s aanbiedt, voor zowel koop als lease.
De OY-KFI die naar binnen ging, zou de G-CKZO moeten gaan worden. Benieuwd of er snel een nieuwe maatschappij in beeld komt die met de kisten weer gaat vliegen. Voordat dat kan gebeuren moet er nog wel wat aan de toestellen gesleuteld worden. Zo mist de G-CKZN bijvoorbeeld zijn linker motor. Een redelijk essentieel onderdeel voor een veilige vluchtuitvoering.. 😉
General Aviation
Dan nog een paar plaatjes van een mooie Tsjechische Pilatus PC-12. De OK-PCC is een Pilatus PC-12/47E. Vroeg in de ochtend was het toestel van T-Air gestart vanaf de Tsjechische thuisbasis Hradec Králové op weg naar Praag. Vanuit Praag werd doorgevlogen naar Maastricht.
De OK-PCC werd na de landing op het C-platform gestald, waar de bezoekende General Aviation toestellen vaker worden afgehandeld.|
De stop was maar kort. Binnen een uur werd gestart voor de terugvlucht naar Tsjechië, naar de thuisbasis Hradec Králové.