Prachtig Hollands vliegweer met o.a. een Oostenrijkse Diamond DA 62 op Lelystad Airport

OE-FBJ Diamond DA 62

Lelystad Airport, 25 september 2018 – De missie van vandaag was eigenlijk om de Diamond DA 62 OE-FBJ te fotograferen. Dit toestel was zondag in matig weer uit het Hongaarse Boedapest gekomen. Van het vliegveld Tököl (LHTL) om precies te zijn. Het had een paar dagen voor de toren gestaan en was volgens Flightradar24 nog niet vertrokken.
Helaas stond de kist niet meer op het platform. Even kwam het idee op dat het toestel bij de Diamond dealer Wings over Holland binnen stond, maar dat bleek niet zo te zijn. De OE-FBJ stond in de hangaar bij HeliCentre.

Het typeplaatje van de OE-FBJ Diamond DA 62

De Diamond is gebouwd in 2017 en heeft als constructienummer 62.049. Het toestel is geen onbekende voor Lelystad. Het is wel al vaker geweest. Ook toen stond het in de hangaar bij HeliCentre geparkeerd. Het heeft volgens ons zelfs een Nederlandse eigenaar; Westerheide Management en Consultancy BV. De overige tijd lijkt het toestel voornamelijk in oostelijk Europe te opereren. De OE-FBJ is de opvolger van de PH-MIK Cessna T182T Skylane TC. Deze Cessna is tegenwoordig in de UK actief als G-VONY.

Dikke 182

Vanuit het Belgische Kortkijk-Wevelgem (EBKT) arriveerde een rijk gevulde Cessna 182T Skylane. Deze N499ET is een Cessna 182T met een Gamin1000 cockpit. Dat betekend beeldschermen in plaats van analoge metertjes voor de chauffeur.

N499ET Cessna 182T Skylane

Na een rustmomentje bij Flantua’s keerde de bemanning weer terug bij hun kist. Na de start ving men de terugreis naar Kortrijk aan.

N499ET Cessna 182T Skylane op weg naar Kortrijk

Katootje

EDKA is de code die de International Civil Aviation Organization (ICOA) aan het vliegveld Aachen-Merzbrück heeft gegeven. Dit veld van herkomst stond vermeld op het vluchtplan van Katootje. Katootje is een Fournier RF-5 motorzwever.

D-KATO Fournier RF-5

Helaas stond de D-KATO tijdens het bezoek aan Lelystad Airport met een kap over de cockpit. Nooit leuk voor de foto. Maar het toestel zag er te mooi uit om niet te fotograferen. Later in de middag vertrok de motorzwever weer huiswaarts (…en niet naar de botermarkt 🙂 ).

G-WARA

Op 23 mei 2017 raakte de G-WARA beschadigd bij een noodlanding nabij Mezosas (Hongarije). De bemanning had bij de start het toestel al met een externe energiebron gestart en wist dus dat de accu niet top was. Tijdens de vlucht vielen de elektrische systemen uit. Op zich blijft de motor dan prima lopen (het is immers geen elektromotor! 😉 ) Ondanks dat de motor het nog deed besloot men een buitenlanding in een veld te maken. Dat ging niet helemaal lekker. De propeller en motorophanging raakte daarbij beschadigd alsmede het neuswiel.
Na dit voorval, waar gelukkig geen persoonlijk letsel bij was, werd het toestel over de weg terug gebracht naar KN Singles & Twins op Lelystad, de eigenaar van het toestel. Inmiddels heeft KN Singles & Twins de deuren gesloten. De G-WARA is overgenomen door Dynamic Aviation. Dit bedrijf is het toestel weer aan het opknappen.

G-WARA Piper PA-28-161 Warrior III

Vandaag stond de G-WARA bij Dynamic Aviation buiten. Er zit weer een propeller op en het neuswiel staat weer netjes recht. Er missen nog wel wat losse onderdelen, maar het lijkt er op dat dit toestel weer bijna gereed is om het luchtruim te kiezen.

DDA – 22 jaar geleden

PH-DDA Douglas DC-3 Dakota

Deze middag vloog de Dakota PH-PBA van de DDA Classic Airlines een paar keer. Tussendoor werd de PH-PBA getankt. Als laatste vlucht vertrok het met 2 crewteams richting Den Helder.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota
PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Het was een erg mooie dag om met de Dakota te vliegen, mooi Hollands weer met mooie Hollandse wolkenluchten. In niets deed deze dag denken aan de 25 september van 22 jaar gelden. Op die dag verongelukte de Dakota PH-DDA van deze organisatie op een vlucht van Texel naar Schiphol boven de Waddenzee. Daarbij kwamen alle inzittenden, 26 passagiers en 6 bemanningsleden, om het leven. Een dag om even bij stil te staan vandaag…

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota
PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Na dit ongeval is vliegen met historische vliegtuigen in Nederland sterk veranderd. De regelgeving hierbij is aangepast om de veiligheid te vergroten. Gelukkig heeft de DDA Classic Airlines de veerkracht gevonden om hun activiteiten voort te zetten. Tot op de dag van vandaag, getuige de fraaie plaatjes die er vandaag van hun toestel te maken waren.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Geef een reactie