Sywell, 1 september 2018 – De Scottish Aviation Bulldog is voortgekomen uit de civiele Beagle Pup. Het prototype (G-AXEH) vloog voor het eerst op 19 mei 1969. Nog voordat Beagle de productie op kon starten ging het failliet en de productie werd in handen gegeven van Scottish Aviation op Prestwick. Later (1977) is deze onderneming weer opgegaan in British Aerospace.
Eerste klant voor de Bulldog was Zweden. Voor de luchtmacht werden er 58 gebouwd en 20 voor de landmacht. Tussen 1971 en 2001 heeft men met deze toestellen gevlogen.
Naast Zweden nam Engeland zelf ook 130 exemplaren af. Tussen 1971 en 2001 werd dit toestel gebruikt als primaire trainer, een rol die nu door de Grob Tutor wordt vervuld. Een flink aantal Engelse Bulldogs is op de civiele markt terechtgekomen. In hun rood-witte uiterlijk zijn deze ex-RAF-kisten regelmatig te zien op Fly-Inns e.d.
Hierna zijn nog tal van kleinere series gebouwd voor landen in het Midden Oosten en Afrika. In totaal zijn er 328 Bulldogs uit de fokkerij gekomen.
Bullfinch
Goed, allemaal feitjes die misschien wel al bekend waren. Maar wat je vermoedelijk nog niet wist is dat er ook geprobeerd is een 4-zits versie van dit toestel te maken! Werden de tweezitters aangeduid als Bulldog Series 100, de 4-zitter werd aangeduid als Bulldog Series 200.
Scottisch Aviation bouwde hiervoor een prototype met serienummer BH200/381. Dit toestel werd op 18 december 1975 ingeschreven als G-BDOG, maar heeft als bouwjaar 1976 omdat het pas op 20 augustus 1976 voor het eerst vloog.
Deze Bulldog-versie wordt ook wel Bullfinch genoemd, wat goudvink betekend. Dit model heeft een 50,8 cm langere romp en de spanwijdte is met 24,6 cm toegenomen. Ook werd er een intrekbaar landingsgestel toegepast.
Het toestel werd geen succes. Toen Scottish Aviation in 1977 opging in British Aerospace werd de stekker uit dit project getrokken. Het bleef bij dit ene goudvinkje.
In 1980 kwam het toestel in handen van Dukeries Aviation Ltd. Dit is een onderhoudsbedrijf op Netherthorpe Airfield. Kennelijk hebben zij iets aan het toestel gemodificeerd want in het Britse register staat als type Dukeries Bulldog 200 vermeld. Dat kan goed te maken hebben met de modificatie aan de cockpitkap. Van Johan Visschedijk ontvingen wij namelijk een foto van de G-BDOG uit de beginperiode. Daarop is goed te zien dat de kap anders is dan nu.
Ook staat als fabrikant nu British Aerospace terwijl oorspronkelijk Scottish Aviation Ltd als bouwer werd aangemerkt. Inmiddels is David Colling Bonsall de (4e) eigenaar.
Gelukkig is dit zeldzame toestel nog steeds luchtwaardig. Het bezocht de LAA Rally op Sywell in 2018. Daar hebben we het dan ook voor de lens gekregen.
Productieoverzicht
Hieronder een overzicht van de typeaanduiding per afnemer van de Bulldog. Dit maakt de vaststelling van herkomst van de toestellen gemakkelijk.
Productieoverzicht Scottish Aviation Bulldog | ||
Type | Aantal | Opmerking |
Series 1 | 1 | G-AXEH, Notional Museum of Flight, East Fortune |
Series 101 | 78 | Naar Zweden, 58 x als Sk61 (luchtmacht), 20 x als FPL61 (landmacht) |
Series 102 | 15 | Naar Maleisië |
Series 103 | 5 | Naar Kenia |
Series 104 | 1 | G-AXIG, tweede prototype |
Series 121 | 125 | Naar Royal Air Force als Bulldog T.1 |
Series 121 | 5 | Naar Malta |
Series 122 | 6 | Naar Ghana |
Series 122A | 7 | Naar Ghana |
Series 123 | 37 | Naar Nigeria |
Series 124 | 1 | G-ASAL, demonstrator voor testen wapensystemen |
Series 125 | 13 | Naar Jordanië |
Series 125A | 9 | Naar Jordanië |
Series 126 | 6 | Naar Libanon |
Series 127 | 9 | Naar Kenia |
Series 128 | 2 | Naar Hong Kong Auxiliary Air Force |
Sereis 129 | 1 | YV-137-CP, voor civiele klant |
Series 130 | 6 | Naar Botswana |
Sereis 200 | 1 | G-BDOG, 4-zits Bullfinch |
Totaal | 328 |