Lelystad Airport, 12 oktober 2018 – De laatste dagen van december kenmerken zich ieder jaar muzikaal door de TOP2000. Door de luisteraars worden dan de beste 2000 singles ooit op een rijtje gezet. Niet zelden is de Top10 daarvan redelijk hetzelfde. Met ook in 2017 voor de 15e keer de ‘Bohemian Rhapsody’ van Queen als onbetwiste nummer 1.
Als we een dergelijke lijst laten opstellen door luchtvaartkenners voor vliegtuigontwerpen, dan komt er één toestel zeker in ieders Top10; De Beechcraft Staggerwing. En het zou me niet verbazen als dit ontwerp van Beechcraft gekozen wordt tot “Bohemian Rhapsody” onder de vliegtuigen, de onbetwiste nummer 1!
De eerste Beech Staggerwing vloog al voor het eerst in 1932. Het toestel kenmerkt zich doordat de onderste vleugel meer naar voren staat dan de bovenste vleugel. Ze lijken gestapeld, vandaar de naam Staggerwing. Ook heeft het toestel een ingenieus intrekbaar landingsgestel. Het was een luxe reiskist en het werd op bestelling gemaakt met leer en mohair in het interieur. Het toestel was zo populair dat er voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog al 424 toestellen afgeleverd waren. In totaal zouden er 785 van de band rollen.
Vandaag zijn we in Nederland zo’n vliegtuig rijker geworden! Vandaag arriveerde de N9885H, een Beech D17S Staggerwing uit 1942 met constructienummer 3091, uit Brasschaat. Daar was het toestel sinds november 2013 door het bedrijf Fast Aero gerestaureerd.
Het vliegtuig was al eerder weer luchtwaardig, maar was nog niet op zijn beoogde thuisbasis – Lelystad Airport – geland. Deze dubbeldekker uit 1942 is al eerder op een paar velden te zien geweest in België en Nederland. Afgelopen maandag bijvoorbeeld nog op Vliegveld Hilversum.
Dit toestel heeft een rijke geschiedenis. Het is in 1942 afgeleverd als een Beech GB-2 Traveler. De GB-2 is de aanduiding van de modellen die voor de US Navy zijn gebouwd. In totaal zijn hier 271 exemplaren voor gebouwd. In 1946 dankte de US Navy het toestel af en in 1956 is het toestel als D17S in het Amerikaanse civiele register terecht gekomen.
Eenmaal als civiel toestel heeft deze kist genoeg meegemaakt. Het is als racevliegtuig op Reno (Nevada) gebruikt. Ook heeft het over de hele wereld gezworven. Daarbij is het ook al eens eerder (1976) in Nederland geweest.
De laatste jaren sleet het toestel in Alaska. Daar werd het door de huidige eigenaar ontdekt en gekocht. Na de verscheping naar Fast Aero in België, eind 2013, is een periode van restauratie aangebroken. In april 2014 was dat gereed en kon het toestel weer ingeschreven worden op naam van een Trustee en kon het weer vliegen.
Vandaag brak weer een nieuw hoofdstuk in de historie van deze prachtige dubbeldekker aan, de aflevering naar zijn nieuwe thuisbasis op Lelystad Airport. De trotse eigenaar zetten de kist behoedzaam aan de grond. Dat ging schijnbaar moeiteloos, daar waar andere vliegers vandaag flink aan het stoeien waren met de vlagerige 40 graden crosswind variërend van 17 tot 22 knopen.
De indrukwekkende historie van deze kist is onder andere terug te vinden op de website www.beech17.net. De informatie hebben we hieronder overgenomen en aangevuld met recente data die we zelf gevonden hebben. Daarmee is een vrij compleet beeld van deze prachtige dubbeldekker weergegeven.
Historie N9885H Beech D17S Staggerwing (c/n 3091) |
||
Datum | Registratie | Opmerking |
1942-..-.. | BuNo. 12334/”334″ | mfd, contract C81897 as Beech GB-2 Traveler |
7-16-1942 | BuNo. 12334 | U.S. Navy |
194.-..-.. | BuNo. 12334 | Roosevelt Base NAS (CA) |
194.-..-.. | BuNo. 12334 | VRF-3 |
194.-..-.. | BuNo. 12334 | Glenview NAS (IL) |
194.-..-.. | BuNo. 12334 | VRF-3 |
194.-..-.. | BuNo. 12334 | VRF-1 |
194.-..-.. | BuNo. 12334 | New York NAS/COMAFERON (NY) |
194.-..-.. | BuNo. 12334 | VRF-2, carried NATS-badge on cowl and “Terminal Island” |
10-30-1946 | BuNo. 12334 | stricken |
11-20-1946 | BuNo. 12334 | noted at Concord (CA) |
N9885H | CAA, Yakima (WA), as Beech D17S Staggerwing | |
3-13-1956 | N9885H | CoA |
1963-..-.. | N9885H | D. Holtcroft, Yakima (WA) |
196.-..-.. | N9885H | D. Tatom, Yelm (WA) |
N9885H | Phillip Kent Livingston, Medina (WA) based at Seattle (WA) named “Miss Norpac” | |
9-18-1970 | N9885H/”9″ | Staggerwing Exhibition Race, Reno, 142.105 mph, 4th place |
1971-..-.. | N9885H | W. R. McGrath, S. Weymouth (MA) |
1971-..-.. | N9885H | Philip Kent Livingston, Anchorage (AK) |
1973-..-.. | NC9885H | rebuilt, “Humming Bird”, “Northwest Pacific Developments” |
1974-..-.. | NC9885H | flown Seattle – Terre del Fuego, Argentina and back |
1976-..-.. | NC9885H | flown Seattle – Greenland – Greece in a round-the-world attempt |
1976-..-.. | NC9885H | gear collapsed at Corfu, Greece, noted there 1976-06-19 with wings detached, rebuild by Barton Moss Engineering, Manchester, England |
4-20-1979 | NC9885H | noted after rebuild during engine test with “Humming Bird”-titels on engine cowl |
1979-..-.. | NC9885H | flew England – Australia – Midway – Seattle |
1988-..-.. | NC9885H | Bicentennial Around Australia Air Race, race #90 of 136 entries, cancelled for lack of enroute diplomatic clearances in time |
1990-..-.. | NC9885H | based in Anchorage (AK) winters in Lewiston (ID) |
1991-06-.. | NC9885H | proposed flight to the USSR |
199.-..-.. | NC9885H | Philip Kent Livingston / Livingston Alaska Inc, Girdwood (AK) |
1999-..-.. | NC9885H | offered for sale |
6-22-2010 | NC9885H | Philip Kent Livingston, Girdwood (AK) |
11-13-2013 | Arrived at Fast Aero (Antwerp – Belgium) for restauration | |
4-3-2014 | Roll out after restauration at Antwerp | |
7-31-2014 | NC9885H | Registration expired |
11-17-2014 | NC9885H | Eastern Stearman Inc. Trustee (Gerard Kok – Netherlands) |
10-12-2018 | NC9885H | Delivery flight to new homebas Lelystad – Netherlands |
De eigenaar van deze Staggerwing is de trotse eigenaar van nog een Beech-product. Ook de N25FP Beech A36 Bonanza 36 is in zijn bezit. Ook deze Beech staat op Lelystad gebaseerd. Alleen… op dit moment even niet. Het toestel wordt in Engeland voorzien van een nieuwe verflaag. En als we de eigenaar moeten geloven zal dat een spectaculair nieuw uiterlijk worden. Over een paar weken hoopt hij de kist weer terug te vliegen naar Lelystad Airport. We gaan het zien!