Tsjechische bizprop, pret voor twee, terugkerende heli’s en meer op Lelystad Airport

OK-SIL Beechcraft C90A King Air

Lelystad Airport, 19 oktober 2018 – De voorgaande nacht had de OK-SIL gebruikt gemaakt van de bed & Breakfast faciliteiten op Lelystad Airport. De dag ervoor was het toestel uit Tsjechië aangekomen. Het toestel vond een slaapplek op het BRAVO-platform, pal aan het hek.

OK-SIL Beechcraft C90A King Air pal aan het hek

De OK-SIL is een Beech C90A King Air en is gebouwd in 1994 met c/n LJ-1370. Hiervoor heeft het toestel als N1570C en D-IHAH gevlogen. Sinds 5 januari 2016 is het in Tsjechië ingeschreven.
Deze kist is eigendom van SILMET Příbram a.s. Dat verklaart meteen de registratie. SILMET is een brandstofmaatschappij met 21 tankstations door heel Tsjechië.

OK-SIL Beechcraft C90A King Air op weg naar baan 05

Rond het middaguur stond het vertrek gepland. Met in totaal 6 personen aan boord startte de OK-SIL zijn motoren en taxiede uit naar baan 05. Daarna werd de retourvlucht aanvaard naar Příbram (LKPM) bij Dlouha Lhota in centraal Bohemen in de Tsjechische Republiek.

OK-SIL Beechcraft C90A King Air

Steeds meer Pret Voor Twee

De bouw van de PH-FFT (Fun For Two) blijft gestaag vorderen. Al eerder waren we bij de bouw van de Vans RV-12iS wezen kijken. Het was tijd voor een nieuw bezoekje, inmiddels was namelijk een nieuwe mijlpaal bereikt; het monteren van de Rotax motor.

(PH-FFT) Vans RV-12iS heeft nu zijn motor gemonteerd gekregen

Er moest lang gewacht worden op de Rotax 912iS krachtbron. Deze moest eerst van de fabriek in Oostenrijk naar Vans in Amerika. Daar is de motor gemodificeerd om in een Vans RV-12iS gebruikt te kunnen worden.

Duideijk is te zien dat het hier om een Rotax 912iS motor gaat.

Naast de motor is ook de propeller gearriveerd. De bouwer Thom Sijs wilde natuurlijk maar wat graag even kijken hoe dat op de kist zou staan en haalde alvast even één van de twee bladen uit de verpakking. Als de motor helemaal vastgezet is met de juiste spanning op de bouten, dan kan de propeller er op.

Propeller uit de verpakking
In dit blok worden de bladen vastgezet
Alvast even kijken of het past…

Ondertussen worden ook andere onderdelen van het kistje gereed gemaakt. Zo is deze Vans RV-12iS al voorzien van zijn “sloffen” en is het al uitgerust met de – op en top Amerikaanse – bekerhouder. Deze is gemonteerd en blijkt zelfs al in gebruikt genomen te zijn!

De bekerhouder in de middenconsole functioneert al!

De PH-FFT is inmiddels ingeschreven in het Nederlandse register. Dat is gedaan om bijvoorbeeld alvast een ADS-B code voor het toestel te verkrijgen. Vliegen zal er dit jaar niet meer inzitten. Dat komt voornamelijk door de lange levertijd van de – op maat gemaakte – kabelboom die nog door Vans geleverd moet worden.

D-EUGD Cessna 172H Skyhawk

Na gedane arbeid is het ook belangrijk om te ontspannen. Daarom vertrok de bouwer later met zijn andere vliegtuig, de Cessna 172H D-EUGD, voor een lokaal vluchtje. Deze Cessna staat samen met de PH-FFT in wording in dezelfde hangaarbox.

D-EUGD Cessna 172H Skyhawk

Helitech voorbij

De beurs Helitech International in de RAI Amsterdam had donderdag aan het einde van de dag haar deuren gesloten. Op de vrijdag was het dan ook tijd dat de helikopters uit de beurshal huiswaarts keerden. De verwachting was dat de vier helikopters die afgelopen zondag via de Amsterdam Heliport naar de RAI waren gevlogen dezelfde weg terug zouden nemen.

PH-HOW Airbus Helicopters H145

Twee van de ten toon gestelde helikopters hoorden thuis op Lelystad Airport. En daar zijn die twee ook naar toe teruggekeerd. Het gaat dan om de PH-HOW Airbus Helicopters H145 en de PH-OSF Airbus Helicopters H175.

PH-HOW Airbus Helicopters H145

De PH-OSF is netjes via de Heliport Amsterdam gevlogen. Gevolg daarvan was dat dit toestel pas aankwam nadat we al weer weg waren, geen foto’s dus.
De PH-HOW deed het slimmer. Die hadden in hun vluchtplan gelijk EHLE gezet en zij piepten er mooi tussenuit zonder de Amsterdam Heliport bezocht te hebben. Wel zo efficiënt!

PH-HOW Airbus Helicopters H145

Na de landing voor de ANWB-hangaar werd de PH-HOW nog even getankt en kon toen (nog mooi gepoetst na de beurs) de hangaar in. Het toestel staat hier permanent stand-by als Wadden-heli. Mocht het zustertoestel PH-OOP op Leeuwarden stuk gaan, dan is er een vervangend toestel beschikbaar.

PH-HOW Airbus Helicopters H145 wordt weer naar binnen gereden om stand-by te staan als Wadden-heli

Snelle Mooney Acclaim

Op 14 oktober 2018 was de N345PA binnengekomen. Dit is een dikke Mooney M20TN Acclaim uit 2007. Dit is een erg snelle rakker. Als krachtbron heeft het een 6-cilinder Continental TSIO-550-G motor, goed voor 280 pk (210 kW). Daarmee heeft het een kruissnelheid (op FL250) van 237 knopen bij 75% vermogen.

N345PA Mooney M20TN Acclaim

Het toestel was op de 14e uit het Tsjechische Brno gekomen, de dag ervoor uit Lviv in Ukraine. Nu stond het bij Dynamic Aviation voor de deur. Kennelijk had het toestel pech of kreeg het hier onderhoud.

Overige bezoekers

Vanuit het Duitse Nordhorn-Lingen (EDWN) arriveerde de Franse ultralight F-JCCN. Deze VL-3 staat daar gebaseerd. Het toestel kwam de vlieger brengen voor de – eveneens op Nordhorn-Lingen gebaseerde – PH-AFT. Deze Trinidad stond klaar voor vertrek na een onderhoudsbeurt bij Martinair.

59-DSH / F-JCCN JMB Aircraft VL3 Evolution

Kort na elkaar vertrokken beide kistje op weg naar hun thuisbasis. De PH-AFT had daarbij dermate haast dat hij gemakshalve niet kon wachten tot de Pitts voor hem van de baan afwas. Door steil te klimmen was er verder geen gevaar, maar zo hoort het niet…

PH-AFT Socata TB-20 Trinidad in een steile klim

Van de Hilversumse vliegschool Dwarf Powered Gliders komen bijna dagelijks wel een paar kistjes langs voor een paar touch and go’s. Vandaag kwamen de PH-VRW en de PH-4B7 langs.

Via Seppe arriveerde de Rotterdamse PH-SEL. Deze Cessna 172P verbleef korte tijd op het veld om daarna terug te keren naar Rotterdam – the Hague.

PH-SEL Cessna 172P Skyhawk

De PH-BSF is een Cessna 172N die op Eindhoven thuishoort. Deze middag kwam het kistje op bezoek op Lelystad Airport.

PH-BSF Cessna 172N Skyhawk

Een dorstige politieheli landde op het platform. Het callsign was POLICE03 en dat hoort bij de PH-PXC. Het bezoek duurde maar kort want in een mum van tijd hing men alweer in de lucht voor het vervolg van de missie.

PH-PXC Eurocopter EC135 P2+

Locals

Uiteraard vlogen er een aantal van de lokaal gebaseerde toestellen. De grootste daarbij was de N7779V. Deze Beech B200 Super King Air deed een retourtje naar het Zwitserse Locarno (LSZL). Een leuk tripje voor de vrijdagmiddag!

N7779V Beech B200 Super King Air

Met de Pitts Special van Wings over Holland werd een instructievluchtje gemaakt. Daarbij werden een paar touch and go’s gemaakt. De PH-PGP is en blijft een leuke verschijning met zijn fris gele kleurtje.

PH-PGP Pitts S-2A Special

Bij de Martinair Flight Academy is het tegenwoordig aardig druk. Dat komt omdat men ook aspirant piloten van de KLM Flight Academy opleidt. Men vliegt met 4 Socata TB-10 Tobago’s (PH-MLO/MLQ/MLR/MLS) en 2 Socata TB-20 Trinidads (PH-MLK/MLL). Vandaag een line-up van 5 van de 6 toestellen. Helemaal strak op het lijntje stonden ze niet…

5x Martinair Flight Academy – niet helemaal strak op een rij

We doen de foto gewoon nog een keertje over als ze opgelijnd staan alsof het de Thunderbirds zijn!

Zo kan het ook… 😉

Fotogalerij

Een aantal van de locals zijn terug te vinden in de fotogalerij hieronder.

 

2 gedachten over “Tsjechische bizprop, pret voor twee, terugkerende heli’s en meer op Lelystad Airport

Geef een reactie