Bovengemiddeld veel bezoekers op de zondagmiddag op Leystad Airport

N700VB Socata TBM700

Lelystad Airport, 21 oktober 2018 – Een aantal leuke bezoekers op het platform van Lelystad Airport vandaag. Goed, allen niet zo zeldzaam als de UN Navy SeaHawk helikopter die de dag ervoor op doortocht van Noorwegen naar Le Bourget langskwam om te tanken, maar toch… Het platform stond redelijk gevuld en dat kan ook wel eens anders zijn.
De leukste en grootste bezoeker was de N700VB. Dit is een Socata TBM700 turboproptoestel en was rond 10:30u in de ochtend geland vanuit Hamburg.

N700VB Socata TBM700

Om 15:30u vertrok het voor een leuk vluchtje naar Cannes in Zuid-Frankrijk. Zover we konden nagaan met alleen de piloot aan boord. Geweldig om met zo’n kist vanuit de Flevopolder in een paar uurtjes tijd op 19.000 ft naar Cannes te knallen.

N700VB Socata TBM700

De N700VB is gebouwd in 2002 en heeft als constructienummer. Zoals te zien is begint het identificatieplaatje al aardig verweerd te raken na zo’n 16 jaar vliegen.

Identificatieplaatje van de N700VB

Al op vrijdagmiddag laat was de OE-FAR op Lelystad geland. De OE-FAR kwam vanaf de luchthaven Blue Danube Airport bij Linz (LOWL) in Oostenrijk. Na de landing werd het toestel pal aan het hek in de hoek van het platform geparkeerd. De OE-FAR is een Diamond DA 42NG Twin Star. Het serienummer is 42.N056.

OE-FAR Diamond DA 42NG Twin Star
OE-FAR Diamond DA 42NG Twin Star

De inzittenden van de N9141Z waren bezig met een weekendje Nederland zo te zien. De Piper Saratoga kwam op zaterdag vanaf Midden Zeeland. Eenmaal aangekomen werden fietsen uitgeladen. De Piper Saratoga is een veelzijdig reistoestel, zo blijkt maar weer.

N9141Z Piper PA-32R-301 Saratoga SP

In de middag vertrok deze kist weer. Nu werd koers gezet richting Texel. Ook daar zullen de fietsen vast weer van pas komen!

Dan was er nog een Duitse Cirrus SR22. De D-EXTR kwam van Rotenburg-Wumme (EDXQ) ten oosten van Bremen. Naar ditzelfde veld vertrok het toestel in de middag ook weer.

D-EXTR Cirrus SR22 GTS g3

Deze Cirrus stamt uit juni 2008 en stond kortgeleden te koop via CD Aircraft GmbH met 760 uren op de teller. Op de site van dit bedrijf is te zien dat het toestel inmiddels verkocht is.

Nog een Cirrus, een Franse deze keer! De F-HGFA werd na de landing afgetankt. Het toestel werd daarna op het platform gezet voor een overnachting.

F-HGFA Cirrus SR22 g1

De F-HGFA is in 2002 gebouwd en heeft eerst als N908CD gevlogen. Sinds november 2011 is het in Frankrijk ingeschreven.
Naast de buitenlandse bezoekers waren er nog een paar kistjes uit eigen land naar Lelystad Airport gekomen. Twee Tecnams van de Vliegschool Hilversum en een Cessna 172 die thuishoort op Rotterdam – The Hague.

De PH-PBA had zaterdag en zondag enkele vluchten vanaf Rotterdam – The Hague gepland staan. Daarom was de Dakota op de zaterdag die kant op vertrokken. Halverwege de middag keerde het toestel deze zondag weer terug. Het blijft altijd een mooi gezicht om zo’n oude dame te zien vliegen.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Als afsluiter nog de PH-VMT. Deze klassieke Piper Cherokee ging op pad voor een vluchtje in het rustige najaarsweer.

PH-VMT Piper PA-28-140 Cherokee B

Geef een reactie