Bezoek aan de – voorlopig laatste – beurs Helitech International in de RAI Amsterdam

PH-HOW Airbus Helicopters H145

Amsterdam, 17 oktober 2018 – We hebben al eerder aandacht besteed aan de primeurs (Kopter SH09 en Bell 505 Jet Ranger X) tijdens de helikopterbeurs Helitech International in de RAI Amsterdam die gehouden werd van 16 tot en met 18 oktober 2018.

Maar er was meer te zien. We kijken even naar de overige toestellen die op de beurs te zien waren. De beurs die voor het laatst in deze vorm in de RAI Amsterdam gehouden werd en die vermoedelijk ook niet meer zal terugkeren naar deze locatie.

Airbus Helicopters

Airbus Helicopters had groots uitgepakt tijdens deze beurs. Er stonden twee toestellen en een mock-up op de beursvloer.
Een van die toestellen was de H145 PH-HOW. Dit is een van de twee Wadden-heli’s. Er staat er één permanent paraat op de vliegbasis Leeuwarden. Deze toestellen zijn bedoeld voor het patiëntenvervoer vanaf de Waddeneilanden. Dit contract wordt verzorgd door ANWB Medical Air Assistance, dezelfde organisatie die ook de Nederlandse Traumahelikopters exploiteert.

PH-HOW Airbus Helicopters H145

Op Lelystad Airport staat de tweede Wadden-heli stand-by in de hangaar van de ANWB. Daarvandaan arriveerde het toestel de zondag (14/10) voor de beurs dan ook. Via de Amsterdam Heliport werd aan het einde van die dag de landing bij de RAI ingezet. Op de vrijdag na de beurs vertrok de PH-HOW weer rechtstreeks naar Lelystad Airport.

PH-HOW Airbus Helicopters H145

Op de eerste dag van de beurs werd bekend gemaakt dat de komende jaren ANWB MAA een zestal nieuwe Airbus Helicopters H135’s gaat aanschaffen. Nu heeft men daar al een exemplaar van in de vorm van de PH-TTR.

PH-HOW Airbus Helicopters H145

In de loop van de komende jaren zullen de oudere Eurocopter EC135’s worden uitgefaseerd. Vermoedelijk zal volgend najaar het eerste nieuwe toestel van deze order worden afgeleverd. Het eerste toestel dat dan de vloot gaat verlaten is de PH-MMT die boven het noorden van het land vliegt. De PH-MMT wordt nu gevlogen samen met de Duitse zusterorganisatie ADAC, die ook het leasecontract beheert. Volgend jaar wordt dit dan een 100% ANWB helikopter. Overigens verandert er dan niets in het gebied waarboven men opereert (incl. een deel van Duitsland). Alleen stickers van de ADAC zullen er dan vermoedelijk niet meer op terug komen.

Een geheel nieuwe helikopter die Airbus Helicopters aan het ontwikkelen is heet de H160. Het is een zogenaamde Medium Utility Helicopter. Deze helikopter vloog voor het eerst in 2015. Op de beurs was een mock-up van de cabine te zien van dit nieuwe toestel.

Airbus Helicopters H160 mock up

De H160 biedt plaats aan maximaal 12 passagiers en is een concurrent voor bijvoorbeeld de Leonadro AW169. Op de beurs Helitech was de mock-up ingedeeld als een EMS-helikopter met plaats voor een brancard. De inrichting was van Bucher Leichtbau.

Airbus Helicopters H160 mock up
Bucher Leichtbau mock-up

De cockpit is uitgerust met grote beeldschermen. Daarop is voldoende ruimte voor de projectie van de navigatie, vlieginstrumenten, status van de motoren, Netflix, enz.

Airbus Helicopters H160 mock up met zijn glazen cockpit

Een ander opmerkelijk feit is de gekantelde fenestron (inwendige staartrotor). Doordat deze iets gekanteld is zorgt deze nog voor zo’n 80 kg extra lift. Omdat de mock-up geen staart had, was dit helaas niet te zien op de beurs. Men hoopt vanaf 2019 met een productie van 50 stuks per jaar te starten.

Airbus Helicopters H160 mock up

De grootste helikoper van de beurs was ongetwijfeld de PH-OSF. Dit is de Airbus Helicopters H175 van Heli Holland. Vorig jaar heeft men dit toestel overgenomen van een Mexicaanse eigenaar. Het toestel had toen nog maar een paar uren op de teller. En daar zijn nog niet zoveel vlieguren bijgekomen in de tussentijd. De PH-OSF staat namelijk in opslag op Lelystad Airport. Kennelijk is er momenteel nog geen werk voor dit beest gevonden.

PH-OSF Airbus Helicopters H175

De PH-OSF arriveerde op zondag 14 oktober bij de RAI Amsterdam. Ook deze helikopter werd eerst vanaf Lelystad Airport overgevlogen naar de Amsterdam Heliport. Daar werd kort gewacht op de slottijd richting de RAI. Met een mooi rondje boven het heli-aimingpoint voor de fotografen vertrok deze witte H175 naar het beursgebouw.

PH-OSF Airbus Helicopters H175 bij de Amsterdam Heliport

Bell Helicopter

Naast de Bell 505 Jet Ranger X stond er ook nog een fraaie Bell 429 op de stand van Bell Helicopters. Dit was de Zwitsers geregistreerde HB-ZOP. Deze helikopter was op zaterdag 13 oktober al aangekomen op de Amsterdam Heliport.

HB-ZOP Bell 429

Je zou verwachten dat het toestel overgevlogen kwam vanuit Zwitserland. Maar dat was niet zo! Deze helikopter arriveerde (met een tussenstop in midden Frankrijk) uit Andorra.

HB-ZOP Bell 429

In dit kleine staatje In de Pyreneeën tussen Frankrijk en Spanje wordt deze geel-blauwe Bell 429 ingezet voor Emergency Medical Services (EMS) taken.

HB-ZOP Bell 429
HB-ZOP Bell 429

Net als de andere toestellen die vliegend naar de RAI gingen, vertrok ook deze helikopter op zondagmiddag naar het RAI-terrein om de vrijdag daarna weer terug te keren naar de Amsterdam Heliport.

HB-ZOP Bell 429 op de Amsterdam Heliport

Leonardo

Van het Italiaanse Leonardo stond een Duitse AgustaWestland AW169 op de stand. Deze helikopter (D-HHTJ) was eveneens vliegend naar de RAI gekomen.

D-HHTJ AgustaWestland AW169 vertrekt van de Amsterdam Heliport naar de RAI Amsterdam

Op de zondag arriveerde dit toestel met alleen twee bemanningsleden vanuit Emden op de Amsterdam Heliport. Daar stonden familie, vrienden en bekenden van de bemanning hen al op te wachten.

D-HHTJ AgustaWestland AW169

Nadat zij allen het toestel uitvoerig van binnen en van buiten hadden bekeken en nadat alle kinderen op alle stoelen van het toestel hadden gezeten kon het vertrekken naar de beurs. Daarbij nam men de gelegenheid te baat om een flink deel van de familie, vrienden en bekenden mee aan boord te nemen en zo te trakteren over een kort rondje Amsterdam per helikopter.

D-HHTJ AgustaWestland AW169

De D-HHTJ heeft als c/n 69033 en is gebouwd in augustus 2016. Normaal opereert dit toestel van Emden in Noord Duitsland en bedient daarbij boorplatformen in het noordelijke deel van de Noordzee.

D-HHTJ AgustaWestland AW169

Super Puma

Naast de grote Airbus Helicopters H175 PH-OSF stond nog een grote witte helikopter geparkeerd. Een Eurocopter AS 332 L2 Super Puma. Dit toestel was geheel wit en stond zonder registratie op een dieplader.

LN-OHJ Eurocopter AS 332 L2 Super Puma

Nadere inspectie leerde dat het om de LN-OHJ (c/n 2594 – bouwjaar 2003) ging. Er was nog een klein identificatieplaatje aanwezig op de romp aan de rechterzijde.

LN-OHJ Eurocopter AS 332 L2 Super Puma met gelukkig nog een identificatieplaatje

De LN-OHJ heeft gevlogen bij CHC in Noorwegen. Deze Super Puma staat momenteel op naam van Agrarflug Helilift GmbH & Co. KG. uit het Duitse Ahlen. Het toestel is te koop met 14.262 vliegeren op de teller. Diverse onderdelen (main gearbox, tail gearbox,main rotorblades)  zitten echter aan hun uren. Dat maakt wel dat er eerst geïnvesteerd moet worden in dit toestel alvorens er weer mee gevlogen kan worden.

LN-OHJ Eurocopter AS 332 L2 Super Puma

De Super Puma stond niet zo zeer voor de verkoop op de beurs was onze indruk. Het was meer bedoeld om de capaciteiten van het bedrijf Airglaze Aviation te demonstreren. Dit Duitse bedrijf is gespecialiseerd op gebied van onderhoud, restauratie, spuiten en coaten van helikopters. Ook kan men helikopters over de weg vervoeren. Vandaar dat deze grote heli op een dieplader in de RAI stond.

LN-OHJ Eurocopter AS 332 L2 Super Puma op een dieplader van Airglaze Aviation

MBB 105

Het bedrijf Airborne Technoligies is gespecialiseerd in het vervaardigen van systemen om sensoren op en aan vliegtuigen te bevestigen. Je moet dan denken aan camera’s in alle soorten en maten, zoeklichten en zelfs geluidssystemen die een boodschap met 70dB over een afstand van 2 km kunnen overbrengen. Dat laatste kan best handig zijn als je over je huis vliegt om te melden dat je wat later bent en de piepers dus nog even van het vuur af kunnen…

(D-HARK) MBB Bo.105CBS-4 (S-775). Airborne Technologies

Om de systemen te presenteren heeft men een mock-up van een Bolkow Bo-105. Het interieur is compleet veranderd en de staartboom mist van het toestel. Het betreft hier de (D-HARK) MBB Bo.105CBS-4 (S-775).

Robinson tailboom

Bij de stand van Aircraft Maintenace Netherlands (AMN) stond nog de staartboom van een helikopter. Het was een leuke blikvanger voor deze bescheiden stand tussen het geweld van de grote partijen. Op de staartboom stond de registratie PH-AMN.

“PH-AMN” (ex OE-XLD) Robnson R44 Astro

Deze staartboom is ooit van de OE-XLD geweest. De OE-XLD was een Robinson R44 Astro (c/n 0405). Dit toestel stond op 30 augustus 2011 – samen met 17 andere helikopters – in de tuin van het Hotel Weisser Bär in Mühlhein aan de Moezel. Daar trok toen een enorme hagelbui over met hagelstenen als tennisballen. Deze bui zorgde ervoor dat alle 18 helikopters over de weg hun landingsplaats hebben moeten verlaten. Sommige toestellen, zoals de OE-XLD, waren zelfs afgeschreven.
Ondanks de hagelschade kon de staatboom nog prima dienstdoen als aandachtstrekker. De registratie PH-AMN is overigens nog nooit echt gebruikt. Er is alleen ooit een reservering geweest voor een ballon met dit kenmerk, maar die reservering is inmiddels vervallen. Sinds deze zomer (2018) vliegt er overigens weer een Robinson R44 Raven II in Oostenrijk met het kenmerk OE-XLD. Dit toestel heeft als c/n 10666 (ex OO-SAR).

Toeleveringsbedrijven

Ook nu weer stonden er veel toeleveringsbedrijven van de helikoperindustrie op de beurs Helitech. Te denken valt dan aan bijvoorbeeld bluszakken, takelmateriaal, couveuses, zelfrijdende platforms, vliegtuigstoelen, enz, enz.

Bezoekers

Het aantal bezoekers dat per helikopter de beurs Helitech kwam bezoeken was gering dit jaar. Al eerder meldden we dat de Belgische Bell 505 Jet Ranger X OO-JRX op bezoek was op 16 en 17 oktober.

OO-JRX Bell 505 Jet Ranger X (Amsterdam Heliport, 17 oktober 2018)

Een andere bezoekende heli was de D-HKAA. Deze Robinson R44 Raven II was op 16 oktober geland op de Amsterdam Heliport. Voor de nacht was het toestel in de hangaar geplaatst. Dit toestel is van Revier Heli en is gebaseerd op Essen Mülheim.

D-HKAA Robinson R44 Raven II in de hangaar voor de overnachting (Amsterdam Heliport, 17 oktober 2018)

Rond het middaguur meldden de twee inzittenden zich voor hun terugvlucht naar Duitsland. Ook zij maakten op verzoek een rondje van 360 graden boven het heli-aimingpoint zodat er een net plaatje gemaakt kon worden.

D-HKAA Robinson R44 Raven II
D-HKAA Robinson R44 Raven II

Daarna vertrok men in zuidelijke richting. Alleen… bij het uitklimmen begon de passagier aan de linkerkant al een beetje moeilijk te kijken. Wat bleek, zijn deur zat niet goed dicht.

De passagier denkt: “Scheisse, das ist gar nicht gut!”
“…die Tür ist nicht geschlossen”

Daarop kwam de D-HKAA nog even terug om dat te herstellen. Op het heli-aimingpoint werd even flink aan het deurtje gerammeld en daarna leek alles goed voor een tweede startpoging. Die verliep probleemloos.

D-HKAA Robinson R44 Raven II komt terug
Even goed aan de deur rammelen…
..und los geht’s!

Laatste Helitech

Dit was de laatste beurs die onder de naam Helitech International werd gehouden. Deze beurs werd ieder jaar, afwisselend in Londen en Amsterdam, gehouden. Na drie edities in Amsterdam (2014, 2016 en 2018) stopt het hier. Dit evenement werd georganiseerd door Red Exhibitions in samenwerking met de European Helicopter Association (EHA). Hun wegen gaan scheiden.
De nieuwe naam zal worden Vertical Flight Expo & Conference en zal door Reed Exhibitions georganiseerd worden. Deze nieuwe naam zou beter passen bij de ontwikkelingen in de branche, bijvoorbeeld op het gebied van VTOL-vliegtuigen (Vertical Take Off & Landing) naast de conventionele helikopters.
Men verhuist volgend jaar van Londen (Excel’s Centre) naar de luchthaven van Farnborough. Die locatie biedt meer gelegenheid om toestellen te presenteren en is het daar zelfs mogelijk om proefvluchten te maken.
Vooralsnog verwacht men hier een tweejaarlijks evenement van te maken en zullen de helikopers vrijwel zeker niet meer terugkeren naar de RAI Amsterdam in 2020.
Een andere reden is dat de EHA in 2020 een helikopterevenement hoopt te organiseren in Keulen, samen met het European Aviation Safety Agency’s (EASA) Rotorcraft Symposium.

 

Geef een reactie