Fokker 100 en veel helikoptergeweld op Lelystad Airport

D-AOLH Fokker 100 (c/n 11505)

Lelystad Airport, 3 december 2018 – Deze dag meldde een nieuwe klant zich bij de spuithal van Satys. Het ging om de D-AOLH, een Fokker 100 van het Duitse Avanti Air nog gehuld in de kleuren van zijn vorige werkgever; Bek Air uit Kazachstan.
Het toestel kwam vanuit Saarbrücken (EDDR). Verwachtte aankomsttijd was 14:15u en dat schema kwam vrij aardig uit.

D-AOLH Fokker 100 (c/n 11505) on short final

Via een straight-in procedure meldde de Fokker 100 zich op 5 en 2 minuten voor de landing. Vervolgens werd een nette landing gemaakt, helaas in een beginnend miezerbuitje.

D-AOLH Fokker 100 (c/n 11505) touching down

Daarna taxiede de D-AOLH behoedzaam naar de hangaar van Satys die al voor ontvangst geopend was. Kort na aankomst verdween het toestel naar binnen om voorzien te worden van een nieuwe (witte?) verflaag.

De D-AOLH is een Fokker 100 met constructienummer 11505. Er is al eens eerder een Duitse Fokker 100 geweest met dit kenmerk, die had constructienummer 11265.

D-AOLH staat met een sticker op de Fokker 100 (c/n 11505)

Deze D-AOLH heeft hiervoor gevlogen bij Bek Air in Kazachstan. De voormalige registratie UP-F1015 was nog zichtbaar onder de gele verf op de motorgondel. De Duitse regi is met tape op de romp geplakt.

D-AOLH Fokker 100 met de oude registratie UP-F1015 nog zichtbaar (c/n 11505)

In Nederland is deze Fokker 100 geen onbekende. Natuurlijk want het is in 1995 op Schiphol geboren. Het heeft ook voor Denim Air gevlogen als PH-MJP enis het verhuurd aan Greenland Express. Toen deze activiteiten op de fles gingen verdween het toestel in januari 2017 naar Kazachstan. Verder heeft het toestel nog in Brazilië gevlogen in Taiwan en Duitsland.

Militair bezoek

Als je niet beter zou weten, dan zou je Lelystad Airport deze dag ook als Lelystad Militairy Heli-hub kunnen noemen. Even na elven meldde op de radio namelijk de Redskin44 formation. Die bestond uit twee Nederlandse AH-64D Apache helikopters. De nummers Q-14 en Q-23 waren op doortocht van Gilze-Rijen naar Leeuwarden en zagen hun kans schoon om een low-approach te maken op Lelystad Airport.

Beeld van de webcam bij Flantua’s met de twee passerende Apaches

Van onze kant uit alleen een wazige screenshot van de webcam op het restaurant Flantua’s. Maar we hebben een prachtige foto op Facebook voorbij zien komen. Deze was gemaakt vanuit de toren, kijkend bovenop de heli’s. Erg mooi!

Shadow5

Maar met het passeren van de Apaches was de militaire koek nog niet op! Helaas voor de luchtmacht, geweldig voor Lelystad Airport. In de buurt van de luchthaven kreeg de Boeing CH-47D Chinook D-664 te maken met een mankement aan het toestel. Er werd daarom besloten een voorzorgslanding te maken op Lelystad Airport.

D-664 Boeing CH-47D Chinook KLu

Met een mooi zonnetje werd deze helikopter-reus op het BRAVO-platform gezet. Daarna gingen de motoren uit en werden de pitot-covers aangebracht. Dat duidde allemaal niet op een spoedig vertrek.

D-664 Boeing CH-47D Chinook KLu

Uiteindelijk zijn er technici met een busje vanuit Gilze-Rijen gekomen om de kist weer te fixen. Dat was tegen zessen gelukt en zo kon de D-664 alsnog zijn weg door de lucht vervolgen.

Alouette III

Op vrijdag 9 november was – per dieplader – de oude luchtmacht Alouette III A-253 op Lelystad aangekomen. De helikopter stond in opslag op de Vliegbasis Leeuwarden.

A-407 Sud Aviation SE 316B Alouette III ex KLu

Na aankomst werd het toestel tijdelijk in de Catalina-hangaar gestald. De bestemming was namelijk de spuithal van Satys, maar die was nog bezet.

A-407 Sud Aviation SE 316B Alouette III ex KLu

Inmiddels hebben de mannen van Satys de helikopter voorzien van een nieuwe verflaag. Daarbij zijn ook de ramen geblindeerd. Er is de registratie A-407 op gezet. Dat is niet origineel. Deze Alouette was de A-253 van de KLu. De komende dagen is men nog bezig het toestel af te maken. Zo is men nog bezig met het aanbrengen van de Nederlandse roundels en er moeten nog een aantal tekstjes op de kist teruggezet worden om hem weer een authentiek uiterlijk te geven.

Aan de roundels werd nog gewerkt

Donderdag 6 december wordt deze helikopter weer opgehaald en zal dan richting Soest vertrekken. Daar zal het – naar verluid – op een rotonde komen te staan. Voor dit doel is al een stalen buisconstructie in het toestel gemaakt, zodat de helikopter op een paal gezet kan worden.

Binnenin is een constructie gemaakt om de A-407 op een paal te plaatsen

Een mooi initiatief om dit type helikopter in Soest te plaatsen, aangezien de Alouette III jarenlang op Soesterberg gebaseerd heeft gestaan. Het luchtruim was in deze buurt dan ook zeer regelmatig gevuld met deze markante heli.

Omdat de Fokker 100 in de spuithal bij Satys moest, werd de A-407 ook nog even korte tijd buiten neergezet. Zo konden we, naast foto’s in de spuithal, ook een paar plaatjes in het daglicht maken.

Sinterkopter

Goed, weliswaar niet militair, maar wel (tijdelijk) van een hoogwaardigheidsbekleder. De PH-HCE Robinson R66 Turbine is gecharterd door de Goedheiligman bij HeliCentre. Kennelijk is het afstruinen van de Nederlandse daken met het brave paard Amerigo zóóóóó 2017, dat de Sint ervoor kiest om zich dit jaar per helikopter te laten vervoeren.
Vermoedelijk zal hier ook een efficiency-slag mee gepaard gaan in het bezorgen van alle cadeaus. Veel pakjesbezorgers steken geld in innovaties om leveringen in de toekomst door de lucht te verzorgen (bijvoorbeeld middels drones). Sinterklaas lijkt daarmee een voorganger en trendsetter te zijn.

PH-HCE Robinson R66 Turbine als Sinterkopter

Gedurende de huurperiode van de Sint – die vermoedelijk tot en met 5 december zal duren – is de PH-HCE voorzien van stickers met pakjes. Zo kan er geen twijfel bestaan over wie de gebruiker momenteel is.
Vreemd genoeg was het niet de Sint, maar waren het “gewone” vliegers die met het toestel een instructievlucht gingen maken. Sint had kennelijk een ADV-middag…

Geef een reactie