Douglas B-23 Dragon, goed maar niet goed genoeg

N61Y Douglas B-23 Dragon

Tucson, Pima Air & Space Museum, 11 maart 2018 – In de droge woestijn van Arizona staat een zeldzaam vliegtuig. Het Pima Air & Space Museum in Tucson heeft één van de 38 gebouwde Douglas B-23 Dragon bommenwerpers in haar collectie.
De Douglas B-23 was een doorontwikkeling van de Douglas B-18 Bolo. De Douglas DC-3 heeft op onderdelen model gestaan voor dit vliegtuig. Het was beduidend sneller dan de B-18 en het had als eerste bommenwerper een machinegeweer in de staart. De schutter lag daarbij achter in het vliegtuig op zijn buik en had zicht via een kijker naar achteren. Niet erg comfortabel… De B-23 vloog voor het eerst op 27 juli 1939.

N61Y Douglas B-23 Dragon

Het United States Army Air Corps (USAAC) zag wel wat in het vliegtuig en bestelde een voorzichtige serie van 38 stuks. Daar is het ook bij gebleven. Nadat in september 1940 het laatste toestel was afgeleverd waren er al betere bommenwerpers in aantocht als de North American B-25 Mitchel of de Martin B-26 Marauder. Het toestel was wel goed, maar niet goed genoeg voor de behoefte aan het front in Europa.
Gevolg was dat de B-23 nooit als bommenwerper is ingezet. De toestellen werden gebruikt voor opleidingen en patrouilles aan de westkust van de VS. Ook werd er vracht mee vervoerd. Voor dat doel werden een aantal toestellen omgebouwd en kregen de aanduiding UC-67 mee.
Na de Tweede Wereldoorlog kwamen de overgebleven B-23 Dragons op de civiele markt. Omdat het relatief snelle vliegtuigen waren, volden ze prima als privévliegtuig. Het interieur werd aangepast en voorzien van een luxe uiterlijk. En met de decoupeerzaag werden raampjes in de romp gemaakt. Zo werd het een voorloper van de latere bizjets. Onder andere magnaat en filantroop Howard Hughes vloog met een omgebouwde B-23.
De N61Y is zo’n B-23 die omgebouwd is voor privé gebruik. Vanaf 1944 is dit toestel als burgertoestel door het leven gegaan. Daarbij heeft het diverse registraties gehad.

N61Y Douglas B-23 Dragon

In 1939 is het als 39-0051 afgeleverd met constructienummer 2737. Daarna werd het NX61Y, N61Y, N34C, N534C, N230SU en als laatste N534J. Als N543J is het in 1973 in het museum in Tucson terechtgekomen. Inmiddels staat het als N61Y ten toon gesteld, het eerste civiele kenmerk nadat het door de luchtmacht buiten gebruikt was gesteld.

Kermit Weeks

Er zijn nog tien B-23/UC-67’s bewaard gebleven. Geen daarvan is momenteel luchtwaardig. De toestellen bevinden zich in diverse verschijningsvormen (in museum, opslag of als wrak) in de VS en Ecuador.

39-0057 Douglas B-23 / UC-67 Dragon

Een van de overige Dragons is de 39-0057 (c/n 2743). Dit is een toestel dat omgebouwd is tot UC-67. Het heeft civiel gevlogen als NR33309, N400B en als laatste als N4000B. Het behoort tot de imposante collectie van Kermit Weeks en is opgeslagen in het voormalige Fantasy of Flight Museum in Polk City, Florida.

39-0057 Douglas B-23 / UC-67 Dragon

Hopelijk wordt voor dit toestel ooit nog tijd en vooral geld gevonden om het te restaureren. Terugbrengen in luchtwaardige conditie zou daarbij helemaal geweldig zijn.

39-0057 Douglas B-23 / UC-67 Dragon

 

Geef een reactie