Mooi vliegweer met een nieuwe Nederlandse Super Dimona en een Spaanse Flamingo

PH-1618 Diamond HK-36TC Super Dimona

Lelystad Airport, 24 december 2018 – De uren voor Kerstavond bestonden uit alleraardigst VFR-vliegweer. Het leek alsof veel piloten het plan hadden opgevat om deze dag nog even een uurtje of twee extra in het logboek te krijgen dit jaar.
Maar er waren ook een paar leuke bezoekers. Als eerste noemen we de PH-1618. Dit is een Diamond HK-36TC Super Dimona. Samen met de PH-1617 is dit toestel kersvers ingeschreven. Beide kisten komen uit Rusland en hebben hiervoor dienstgedaan voor de Russische Federatie met een RF-kenmerk. Met een beetje fantasie zou je dan ook kunnen stellen dat we hier met een soort warbird te maken hebben! 😉

PH-1618 Diamond HK-36TC Super Dimona

Afgelopen zondag heeft de PH-1618 voor het eerst gevlogen vanaf zijn thuisbasis Hoogeveen. Vandaag stond een eerste overland vluchtje op de planning naar Lelystad Airport.

PH-1618 Diamond HK-36TC Super Dimona

De PH-1618 heeft als constructienummer 36523. De ex registratie is RF-01068. Het toestel is in 1997 gebouwd en stond samen met de RF-01057 (c/n 36518) in Rusland te koop voor een dikke EUR 32.000,-.

Het typeplaatje hielp bij het achterhalen van de afkomst van deze Super Dimona

Beide toestellen waren niet luchtwaardig en zijn over de weg vanuit Rusland door de nieuwe eigenaar opgehaald. Inmiddels zijn veel onderdelen vernieuwd en zijn er twee knappe motorzwevers in Nederland bijgekomen. Tegelijk is ook de striping aan de buitenkant vernieuwd zodat het geheel er weer fris uitziet.

PH-1618 Diamond HK-36TC Super Dimona

Spaanse Flamingo

Vanuit Teuge kwam de Spaans geregistreerde EC-XKV. Dit is een SIAT (Avion Terrestre) 223A-1 Flamingo. Op 20 september 2018 hebben we al uitgebreid aandacht aan dit toestel besteed toen het net in Nederland was aangekomen.

EC-XKV SIAT (Avion Terrestre) 223A-1 Flamingo

De kist is van een Nederlandse eigenaar die in Duitsland woont. Het toestel is door Air Waterland aan de nieuwe eigenaar verkocht. Het toestel is in het proces om een Nederlandse registratie te krijgen. De eigenaar kiest daarbij voor de gemakkelijkste weg, het moet de PH-XKV worden.

EC-XKV SIAT (Avion Terrestre) 223A-1 Flamingo

Uit praktische overwegingen is tijdelijk voor Teuge als thuisbasis gekozen. Het lukte niet om tijdelijk op Lelystad een geschikte plek te vinden. Dat het toestel op Teuge staat is slechts van korte duur. Als het omgeregistreerd is zal deze Flamingo gestationeerd worden op het Duitse vliegveld Michelstadt/Odenwald (EDFO). Dat ligt grofweg tussen Frankfurt en Manheim, zo’n 1,5 uur vliegen vanaf Nederland.

EC-XKV SIAT (Avion Terrestre) 223A-1 Flamingo

De eigenaar is echter van plan om regelmatig met zijn vliegtuig Nederland aan te doen. Het toestel is er juist voor aangeschaft om zijn reistijd tussen Duitsland en Nederland te bekorten.

EC-XKV SIAT (Avion Terrestre) 223A-1 Flamingo

Vandaag deed men Lelystad Airport voor een korte tijd aan. De vlucht was bedoeld om meer vertrouwd te raken met het toestel. Voor vertrek terug naar Teuge werd nog even een touch and go gemaakt.

EC-XKV SIAT (Avion Terrestre) 223A-1 Flamingo

Locals

De altijd goedgehumeurde eigenaar van de PH-BCF zag vandaag met dit mooie vliegweer ook zijn kans schoon om even te vliegen. Na de landing werd bij het passeren even gezellig gezwaaid!

PH-BCF SkyStar Kitfox Classic IV met een vrolijk zwaaiende Jan Willem!

De 2-ZEUZ vertrok voor een vlucht naar Breda/Seppe. Wellicht om de kist af te leveren voor wat onderhoud.

2-ZEUZ Beech C90A King Air

Ook de PH-DTW vertrok voor een lokale vlucht. Na eerste de nodige literjes 100LL getankt te hebben kon er gestart worden.

PH-DTW Yakovlev Yak-52

Tot slot nog een paar mooie plaatjes. Door het fraaie weer, midden in een hogedrukgebied, waren de lichtomstandigheden erg fraai. Dat leveren onder andere een mooie blauwe lucht op bij de toren van Lelystad Airport.

Toren en stationsgebouw

Een gedachte over “Mooi vliegweer met een nieuwe Nederlandse Super Dimona en een Spaanse Flamingo

  1. De EC-XKV zal nog wel een klein half jaartje op Teuge blijven staan. De eigenaar heeft afgelopen zomer zijn PPL-brevet gehaald en deze kist in september 2018 gekocht. We hebben de kist 18 oktober naar Teuge gevlogen. De eigenaar is er 30 december solo op gegaan. We gaan eerste helft 2019 nog diverse trips door Nederland maken om hem geheel vertrouwd met de kist te maken (injectiemotor, constant speed prop, stick control en free castoring nosegear). Eigenaar en instructeur kennen elkaar vanaf hun studie vliegtuigbouwkunde in Delft in de jaren ’80. Rick Bakker FI(A) Mooie foto’s, ik fotografeer nooit als ik zelf vlieg!

Geef een reactie